Next Page  6 / 27 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 6 / 27 Previous Page
Page Background

5

ההנחה היא שהבעיות הללו נוצרות כתוצאה של אינטראקציה מורכבת בין גורמים ביולוגים לגורמים

פסיכוסוציאליים (

Sigurdardottir, Inderdavik,Eirkisdottir, Einarsdottir, Gudmundsson & Vik

2010,

)

. הגורמים הביולוגי

ים המאפיינים שיתוק מוחי ו

נמצאו

כקשורים בבעיות התנהגות אצל ילדים עם

שיתוק מוחי הם

אפילפסיה, היעדר יכולת ללכת, בעיות שמיעה, וכאב

.

תנאי חיים חיצוניים

אשר נמצאו

כקשורים בקשיים התנהגותיים אלה

הם

קיומו של

ילד נוסף עם מוגבלות במשפחה, מגורים בישוב קטן

ולמידה במסג

רת לימודית מיוחדת (

Brossard-Racine,Law, Hall& Rosenbaum, 2012

.)

מעבר לבעיות ההתנהגות קיימים גם קשיים רגשיים וביטויים של מצוקה רגשית אצל ילדים אלה. במחקר

שבדק את הקשר בין ביטויים של מצוקה רגשית אצל ילד עם שיתוק מוחי ובין המצוקה והלחץ ההורי

נמצא ששני משתנים

אלה קשורים זה בזה בקשר חזק. ניתן להסביר ממצא זה משני הכיוונים

-

המצוקה

הרגשית של הילד עם השיתוק המוחי יוצרת לחץ אצל ההורה או שהלחץ של ההורה מעצם הגידול של ילד

עם שיתוק מוחי יוצר לח

ץ המשפיע על מצבו הרגשי של הילד

Brossard-Racine,Law, Hall&

Rosenbaum, 2012

.)

אצל ילדים רבים נמצא שכאשר קיימות בעיות התנהגות נלווים לכך קשיים רגשיים

מה שיוצר קושי ומורכבות רבה. כך לדוגמא נמצאו מרכיבים של התנהגות כפייתית או התנהגות מתנגדת

אצל חלק מהילדים שהיו מלווים ברמת חרדה גבוהה

Bjorgass, Hysing& Elgan, 2012

.)

בחלק מהמחקרים נמצא

כי ילדים עם מנת משכל נמוכה מ

-70

אשר סווגו ברמה

IV

או

V

ב

מדד

GMFCS

נטו להיות בעלי קשיים רגשיים רבים יותר (

Sigurdardottir, Inderdavik,Eirkisdottir, Einarsdottir,

Gudmundsson & Vik 2010,

)

. במחקר אחר נמצא כי מנת משכל נמוכה הייתה קש

ורה עם בעיות

התנהגות ובעיות רגשיות

,

אך דווקא בקרב ילדים שסבלו מרמת המוגבלות הפיזית הקשה ביותר

,

נצפו

פחות בעיות מסוג זה. החוקרים

טענו כי ברמת תפקוד זו קשה להסיק האם הביטויים של אי הנוחות של

הילדים מבטאים אי נוחות רגשית או אי נוחות פיזית

ויתכן שזהו המקור להב

דלים בממצאים

(

Bjorgass,

Hysing& Elgan, 2012

.)

ממצא נוסף קשור בקשיי התקשורת של ילדים עם שיתוק מוחי. נמצא שככל שלילד היו יותר קשיים

בתקשורת כך היו יותר בעיות התנהגות ויותר קשיים רגשיים.

בספרות המחקרית עולה השאלה האם

בעיות ההתנהגות והקשיים הרגשיים נובעים מהפ

גיעה המוחית עצמה או מהאינטראקציה בין המצב הפיזי

של הילד לסביבה בה הוא נמצא. כדי לבדוק זאת השוו בין ילדים שסבלו ממוגבלות פיזית כרונית שמקורה

אינו מוחי מול ילדים עם מוגבלות כרונית פיזית שמקורה במח. נמצא כי אצל הילדים עם פגיעה מוחית

קיים סיכוי גדול פי חמ

היל השי

ות עם בעיות התנהגותיות ורגשיות

(

Bjorgass, Hysing& Elgan, 2012

.)

למרות האחוז הגבוה של הילדים עם בעיות התנהגות וקשיים רגשיים בקרב ילדים עם שיתוק מוחי,

מעטים פונים לקבל סיוע פסיכולוגי, מה שיכול להעיד על כך שקשיים אלה לא מזוהים ולא מטופלים

במידה הנדרשת (

Brossard-Racine,Law, Hall & Rosenbaum, 2012

.)

בנוסף, נמצא פער משמעותי בין האופן שבו ההורים מעריכים את הקשיים הרגשיים של הילדים ובין האופן

בו אנשי הטיפול והחינוך העריכו את מצבם. כך לדוגמא במחקר שנערך על ילדים עם שיתוק מוחי בגילאי

גן חובה נמצא ש

40-50%

מההורים

תיארו קשיים רגשיים אצל הילדים בעוד שהגננות תיארו קשיים אלה

אצל

60-65%

מהילדים (

Sigurdardottir, Inderdavik,Eirkisdottir, Einarsdottir, Gudmundsson &

Vik, 2010

.)

בנוסף, מעבר לרגישות הנובעת מהפגיעה המוחית עצמה

,

רבים מההורים תיארו אירועים

טראומטיים מסוגים שונים עימם התמודדו הילדים. אירועים אלה נעו מנפילה מכיסא הגלגלים דרך

פגיעות מיניות ועד לאובדן של חברים ומטפלים. כל אלה נמצאו כמשפיעים על ההתנהגות והמצב הרגשי