Next Page  7 / 52 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 7 / 52 Previous Page
Page Background

6

ב

שני המקרים יש לכך

השלכות

משמעותיות

על מהימנות הממצאים.

לפיכך, על מנת לשמוע את קולם של החניכים

קוימו מספר ראיונות הכנה עם חניכים והתבצע ניתוח של שאלונים

של הורי

חניכים שהופצו

במהלך שנת

2014

על ידי הגב' אביבית ארווץ. יודגש כי שאלו

ני החניכים נבנו ללא קשר למחקר הנוכחי (הם נערכו

ל

בקשת התנועה

)

וכללו מספר גבוה יחסית של שאלות פתוחות בהם ההורים דיווחו כיצד הם חווים את התהליכים שעוברים על

ילידיהם החניכים בתנועה

.

נקודה נוספת שיש

בח לקחת

שבון במחקר זה היא גילם של

כלל

הפעילים בתנועה, ובפרט

גילם של החונכים

, הוא

גיל ההתבגרות

. גיל ההתבגרות מאופיין

ב

שינויים מהירים ודרמטיים

במישורים ההתפתחותיים

-

פיזיולוגיים,

קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים המשפיעים

על עמדותיהם, התנהגותם ותפיסותיהם העצמיות

של בני הנוער

ו

תפיסתם את האחר

.

אי לכך,

כל בדיקת השפעה של הפעילות בתנועה על החונכים לאורך תקופה ארוכה של

פעילות

(כלומר, לאורך שנות גיל ההתבגרות)

תתקשה לבודד את גורם ההשפעה הנבחן

ה מכלול מ

שינויים

המתרחשים

באופן טבעי

בגיל ההתבגרות. נקו

דה חשובה זו תורחב

בהמשך.

נוסף, ב

יש

לציין ש

מחקר זה לא בחן

את

מרכיבי

תכנית

הפעילות

עליה מבוססת הפעילות ב"כנפיים של קרמבו"

בחינה זו היא מחוץ לגבולות בדיקת התהודה

. יחד עם זאת, נתייחס לתכנ

ית

הפעילות

דרך המודל הלוגי המתואר

בהמשך,

אשר מ

קשר בין התכנית עצמה לבין תוצאו

ת הפעילות. במילים

אחרות, בעוד ש

תכנית

הפעילות

לכשלעצמה איננה מושא הבדיקה, השפעתה על הפעילים בתנועה, ובפרט החונכים, הינה חלק משמעותי מבדיקת

. התהודה

כמו כן,

נדגיש כי

מחקר זה אינו עוסק בבחינת התפוקות של התכנית הכוללות את מס

פר הסניפים

הפעילים, אירועים ותפוקות נוספות מסוג זה

.

על

מנת להבין טוב יותר את הישגי המחקר, כמו גם

את מגבלותיו העקרוניות

,

נדון

בהמשך

באתגרים

המתודולוגיים

הניצבים בפני כל מי שמבצע

הערכת תהודה

(

impact assessment

.)

הערכ

ת תהודה

מטרות הערכת התהודה

המחקר הנוכחי עסק בהערכת תהודה

.

סוג זה של

מחקר

הערכה בא לתעד, למדוד

ולנתח השפעות של פעילות

לאורך זמן. במקרה של "כנפיים של קרמבו" נבחנה

, בראש ובראשונה,

ההש

פעה של התנועה על

שתי אוכלוסיות:

החונכי

ם והוריהם.

שתי אוכלוסיות אלה מהוות שני מעגלים

אפשריים

של השפעה: שינויים במעגל הראשון, הוא

מעגל החונכים, יצביעו על

שינוי

ישיר

הנובע מ

השתתפות בפעילות (ולכן נשתמש במונח "משתתפים"). שינויים

במעגל השני, הוא מעגל ההורים / אחים / חברים

,

יצביעו על

שינוי

עקיף

המתווך על ידי המשתתפים בפעילות.

ההערכה של "כנפיים של קרמבו" באה לענות על השאלות הבאות: