Next Page  10 / 52 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 10 / 52 Previous Page
Page Background

9

המתודולוגיה

המחקרית

בפרק זה

תוצג המתודולוגיה המחקרית ודרכי איסוף הנתונים לביצוע המחקר. כאמור, על לבחון את מידת ההשפעה

של המודל החינוכי של "כנפיים של קרמבו" על המשתתפים ומעגל הקרובים להם,

נתקבלו

מספר החלטות

מתודולוגיות.

לצורך ביצוע המחקר

החלטנו להשתמש בשיטות מחקר מעורבות (

Mixed Methods

ה ).

עירוב של

שיטות מחקר כמותניות ואיכותניות בא לידי ביטוי גם באיסוף וגם בניתוח המידע

(

Tashakkori & Teddlie, 2003

).

ו היות

קשה ומאתגר להוכיח תהודה בסוג כזה של הערכה, המערי

כות

החלו

את התהליך בבניית המודל הלוגי

יחד

עם מובילי התנועה. המודל הלוגי שימש כבסיס לכל תהליך ההערכה.

רכיב המחקר הכמותני כלל בראש ובראשונה שימוש בשאלונים הכוללים שאלות מקוריות שנכתבו על ידי עורכות

המחקר ושימוש בשאלונים מוכרים ומתוקפים מן הספרות המחקרית הרלוונטית, הפצתם בקרב אוכלוסיית המחקר

א קרי, (

וכלוסיית החונכים והורי החונכים) וניתוח הנתונים בכלים סטטיסטיים (תיאוריים והסקיים, לפי הצורך).

רכיב המחקר האיכותני התבסס בראש

ובראשונה על ראיונות

עומק פתוחים, ראיונות

-חצי

מובנים ו

עריכת תצפיות

בזמן פעילויות בסניפים.

תוצאות שני רכיבי המחקר

האיכותני והכמותני

הוצלבו על מנת לקבל תמונה עשירה

ככל הניתן (

Scriven, 1999

). פירוט על הכלים יינתן בהמשך.

על מנת לבחון את

השפעת התנועה על מעגל הורי החונכים השתמשנו גם כן בגישה המעורבת. עם זאת, כיוון

שמחקר הורי החונכים לא היה חשוף לחלק מהקשיים המתודולוגיים שעורר מחקר החונכי

ם, היה בידינו להשוות

באופן ישיר בין קבוצות שונות של הורים בהתאם למספר שנות הפעילות של ילדיהם בתנועה. פירוט על נושא זה

ינתן בפרק הכל

ים הכמותניים

.

הכלים האיכותניים

הרכיב האיכותני של המחקר עשה שימוש בכלים הבאים:

1.

איסוף וניתוח מידע שהופק במסגרת "כנפיים של קרמב

ו"

שעשוי להיות רלוונטי לתהליך ההערכה.

מידע

זה כלל

מסמכי

ם קיימים (ראו את התייחסותם של

שטריכמן ומרשו

ד ל

עניין זה

:

Strichman & Marshood,

2007

) ועיון

בממצאי

סקרים קודמים

שנבנו ובוצעו על ידי גב' אביבית ארווץ כחלק מתהליך העבודה

הרגיל

של

התנועה.

2.

ראיונות אישיים

:

ככלל,

ראיונות אישיים

באים לאפשר לחוקרים

הבנה

מעמיקה

של הגיש

, עמדות ה ות,

ה

עקרונות

והמניעים

אנשי השל

ם השותפים לפרויקט. קיימים שלושה סוגי ראיונות בסיסיים: ראיון לא

-

פורמלי

, ראיון מודרך ו/או חצי מובנה וראיון פתוח

-

סטנדרטי

(

Patton, 2002

.)

במסגרת המחקר נערכו:

2.1.

ראיונות

לא

-

פורמאלי

ים

עם אנשי מפתח של התנועה

,

במסגרתם המרואיינים סיפרו באופן חופשי וזורם

את הדרך בה הם חווים נושאים ותהליכים הקשורים לנושאי ההערכה

.