Next Page  12 / 52 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 12 / 52 Previous Page
Page Background

11

תיאור הכלי

המחקר התנהל באמצעות שאלון בן שת

י גרסאות

גרסה אחת לבנים וגרסה אחת לבנות

, והורכב מתשעה חלקים.

בשאלון

הופיעו

סה"כ

80

שאלות.

בכתובת:

מקוון

באופן

מופיע

השאלון

h ttps://www.surveymonkey.com/r/SQBJS76

חלק א'

: שאלות ד

מוגרפיות על החונכים (כולל שאל

ה

על משך הפעילות בתנועה

שנועדה לנפות חונכים שפעילים

בתנועה פחות משנתיים, ובכל זאת מילאו את השאלון

) ונתונים כלליים על פעילותם בתנועה.

חלק ב'

: חלק זה בא לבחון את עמדותיהם של החונכים ביחס לבעלי מוגבלויות. לשם כך נעשה שימוש בגרסה

מקוצרת בת

22

פריטים של שאלון מוכר ומתוקף מן הספרות המחקרית הבוחן עמדות של משיבים לגבי בעלי

מוגבלויות (ספציפית: נכים בעלי מוגבל

ות פיזית המשתמשים בכיסאות גלגלים), להלן שאלון

MAS

(Multidimensional

Attitudes

Scale

towards

Persons

with

Disabilities

(Vilchinsky, Werner, & Findler, 2010b)

(Vilchinsky, Findler, & Werner, 2010a)

.

השאלון מתאר סיטואציה המתרחשת בבית קפה המערבת אדם היושב בכיסא גלגלים ודמות נוספת ("יוסי" או

"מיכל") הנמצאת אתו באינטראקציה. לאחר הצגת הסיטואציה מופיעה שורה של היגדים. המשתתפים מתבקשים

לחוות את מידת הסכמתם להיגדים בסולם הנע בין

1-5

(הסולם מתואר באופן מילולי,

ולא באמצעות מספור)

שנוגעים למחשבות / רגשות / התנהגויות שעשויות ל

עלות אצל הדמות בעקבות הסיטואציה

.

מבחינה סטטיסטית,

"

לאור מחקרים קודמים, ובהתאם לעבודתן של וילצ'ינסקי ועמיתותיה

(Vilchinsky, Findler, & Werner, 2010a)

(Vilchinsky, Werner, & Findler, 2010b)

גובשו שתי

גרסאות לשאלונים בהתאם למין המשיבים: הבנות קיבלו גרסה המתייחסת ל"מיכל", ואילו הבנים קיבלו גרסה

המתייחסת ל"יוסי".

חלק ג'

: חלק זה

בחן את הסיבות שמניעות את החונכים לפעול בתנועה כיום.

: חלק ד'

החלק הרביעי של השאלון כלל שני סוגים של היגדים. סוג אחד בחן את מידת הסכמתם של החונכים עם

היגדים שונים הנוגעים לעמדותיהם והתנהגויותיהם. מטרתו העיקרית הייתה לתקף חלקים אחרים בשאלון (ובפרט,

שאלון

MAS

). סוג שני של היגדים בחן את תפיסת החונכים לגבי יכולתם להשפיע על המעגלים הקרובים אליהם.

חלק ה'

: החלק החמישי של השאלון בחן את תחושת הערך העצמי (

self-worth

) של החונכים, קרי, את המידה בה

הם חשים רגשות חיוביים ביחס לעצמם. לשם כך השתמשנו בשאלון מתוקף בן שבעה פרי

טים, המהווה חלק

משאלון אישיות מקיף אצל סטטס ובורק

(

Stets & Burke, 2014

) .

חלק ו'

: החלק השי

שי של השאלון

ל התייחס

מידה ולאופן בו החונכים תופסים את קיומם של שינויים

שחלו

בעמדותיהם והתנהגויותיה

ם

ביחס לעבר.