Next Page  9 / 52 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 9 / 52 Previous Page
Page Background

8

לכן, נראה כי המצב

מחייב לפנות לדרכי התייחסות המאפשרות להעריך את

ההשפעה בדרכים חלופיות. אחת

הדרכים

המקובלות

לעשות זאת היא באמצעות פיתוח של

תיאוריית

שינוי באמצעות בניית

.גילוה מודל ה

המודל

הלוגי

מאפשר למעריך לבחון כל חלק בשרשרת

הסיבתית המוליכה

מהנחות היסוד של התנועה העומדות בבסיס

התיאוריה

לתוצאות

החזויות, ולבחון אותה לאור המציאות בפועל: התשומות, הפעילות

וה

תוצרים

(קרי, ה

) תוצאות

הנמדדים

.

מסיבה זו תהליך ההערכה של "כנפיים של קרמבו"

נפתח בבניה משותפת

יחד עם

ה צוות ה

ערכה וצוות

הנהלת התכנית

של –

המודל הלוגי של התכנית

.

באופן פורמלי, ובהתאם לגישה תיאורטית מקובלת שמופיעה אצל מיין ומכונה "ניתוח תרומה" (

contribution

analysis

), ההערכה מתקדמת בשלבים הבאים:

1.

פיתוח מודל לוגי

2.

בחינת ההתאמה בין התוצרים התיאורטיים

(צפוי) והנמדדים (מצוי)

, הן בשלבי ביניים והן בשלב הסופי של

ההתערבות

.

3.

זיהוי והערכה של

פירושים אלטרנטיביים לתוצאות, לאור קיומה של ההתערבות. זהו, כאמור, שלב קשה

ובעייתי

ל

אור הבעיות היסודיות שנסקרו לעיל.

בפרט, יש להראות כי כל פירוש אלטרנטיבי לתוצאות סביר

פחות מ

הפרשנות הראשית למהלך האירועים.

4.

הבניה והערכה של

סיפור "

הביצוע". סיפור

הביצוע הינו התמונה העולה מתוך ההצלבה של כל הנתונים

. הוא

נכתב

על מנת להציג את הראיות המהימנות כתשובה לשאלה כיצד ועד כמה ההתערבות תרמה לתוצרים

. הנצפים

במילים אחרות, סיפור הביצוע צריך להראו

ת כי

ההתערבות הי

יתה הדבר הנכון על

סמך

האוכלוסי

ה

והבעיה הנתונות

, ש

מה שהיה

אמור

לקרות

בדרך

אכן קרה

סברים הוש,

אלטרנטיביים

לתוצאות שנתגלו

לא

נראים סבירים או

ש

הם פחות מתאימים

.

בפרט,

יש לוודא שההתערבות הושמה כראוי

ושהייתה בארגון

מחויבות, אחריות ונאמנות להתערבות

(

Essama-Nssah, 2013

).

בחינת

ההתאמה

את דורשת

התנאים

( הבאים

Funnell and Rogers, 2011

:)

שה •

התערבות

הייתה

מתאימה

והושמה

. כראוי

הייתה ש •

מחויבות

,

אחריות

ונאמנות

. לטיפול

הושגו ש •

תוצרי

. ביניים

הושגו ש •

תוצרים

. סופיים

בעיות אלה קיימות במידה פחותה כאשר אנו באים

לבחון את הורי החונכים. למעשה, אין מניעה לבחון את

ההשפעה העקיפה של הפעי

לות של המשתתפים על הוריהם

באמצעות השוואה של

מדדים ספציפיים

בין

קבוצות

הורים שנמצאים בנקודות זמן שונות של פעילות

ילדי

הם.

לאור כל אלה ועל מנת להשיג הערכה מתוקפת ומהימנה ככל הניתן, בחרנו

להשתמש בגישה מעורבת (

mixed

method

) המשלבת בין כ

לים כמותניים

ואיכותניים. באופן זה ניתן לאסוף

עדויות רבות

,

עשירות

ומגוונות לאותה

תופע

ה נבדקת ולהגיע לתובנות

מורכבות ועמוקות

יותר משמאפשרים כל אחד מהכלים בנפרד.