Next Page  4 / 52 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 4 / 52 Previous Page
Page Background

3

תקציר מנהלים

תנועת הנוער

"

כנפיים של קרמבו"

פועלת

מזה עשר שנים

מתוך חזון לשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרת

תנועת נוער נורמטיבית. מטרות התנועה הינן לזמן מפגש והיכרות בלתי אמצעי

י

ם בין שתי האוכלוסיות, לפתח

יחסים חברתיים ולהצמיח סוכני שינוי חברתיים.

המחקר הנוכחי עסק בהערכת תהודה. סו

ג זה של מחקר הערכה בא לתעד, למדוד ולנתח השפעות של פעילות

לאורך זמן. במקרה של "כנפיים של קרמבו" נבחנה, בראש ובראשונה, ההשפעה של התנועה על שתי אוכלוסיות:

ה חונכים

פעילים בתנועה שנתיים ויותר (להלן החונכים)

והוריהם. שתי אוכלוסיות אלה מהוות שני מעגלים

אפשריים של

השפעה: שינויים במעגל הראשון, הוא מעגל החונכים, יצביעו על

שינוי

ישיר

הנובע מהשתתפות

בפעילות. שינויים במעגל השני, הוא מעגל ההורים / אחים / חברים

,

יצביעו על

שינוי

עקיף

(הצפוי להתחיל בטווח

הבינוני בלבד) המתווך על ידי המשתתפים בפעילות.

ההערכה של "כנפיים של קר

מבו" באה לענות על השאלות הבאות:

1.

כיצד ועד כמה חלו שינויים בקרב המשתתפים (קרי, המעגל הראשון) במהלך תקופת הפעילות ב"כנפיים של

קרמבו" בתחומים הבאים

:

קבלת אנשים עם צרכים מיוחדים

מיומנויות

מקצועיות כחונכים / מדריכים

הערכה עצמית (ערך עצמי, מצב חברתי ושייכות)

פיתו

ח כישורי מנהיגות חברתית

2.

אם חלו שינויים כאלה, האם ההשתתפות בפעילות של התנועה היא זו ששינתה את כישוריהם, עמדותיהם,

מודעותם ותפיסתם של המשתתפים? אם כן, באילו אופנים ובאיזו מידה?

3.

האם ההשפעה של התנועה התרחבה מן המעגל הראשון של המשתתפים (תוך התמקדות, כאמור,

בחונכים) אל

המעגל השני הכולל את הוריהם, אחיהם וחבריהם הקרובים? אם כן, באילו אופנים ובאיזו מידה?

על מנת לבחון את השפעת התנועה על מעגל המשתתפים

בנינו

, יחד עם מובילי התנועה,

את המודל הלוגי שלה.

המחקר

עירב הן עבודה איכותנית וה

ן

עבודה כמותנית כחלק מן הגישה המעו

רבת המקובלת במקרים אלה.

ההערכה

קיימה דיאלוג מתמשך בין הנתונים האיכותניים והכמותניים לאורך המחקר כולו

, ו

כל רכיב

תרם ליצירתה של

התמונה השלמה

.

כדי להוכיח שה

ה

שפעה על החונכים

נובעת בראש ובראשונה מה

ם שתתפות

בפעילות של התנועה

(יותר מאשר

גורמים מתערבים אחרים

)

, השתמ

שנו ב

עקרונות של

"ניתוח התרומה"

.

רכיב המחקר הכמותני כלל בראש ובראשונה שימוש בשאלונים הכוללים שאלות מקוריות שנכתבו על ידי עורכות

המחקר ושימוש בשאלונים מוכרים ומתוקפים מן הספרות המחקרית הרלוונטית, הפצתם בקרב אוכלוסיית המחקר

(קרי, אוכלוסיית החונכים והורי החונ

כים) וניתוח הנתונים בכלים סטטיסטיים (תיאוריים והסקיים, לפי הצורך).

רכיב המחקר האיכותני התבסס על ראיונות

עומק פתוחים, ראיונות

-חצי

, מובנים

עריכת תצפיות בזמן פעילויות