צהרון תומך שילוב

מבוא:

החל מ2017 פועל בבית איזי שפירא צהרון תומך שילוב, שמטרתו להעניק  לילדים עם לקויות מוטוריות מורכבות, המשולבים בחינוך הכללי, מסגרת משלימה לשילוב בחינוך.

מדובר במסגרת שמתחילה עם תום שעת הלימודים עד שעות אחה”צ, שכוללת פעילות חברתית וטיפולית עבור ילדים אלו.

אנו מוצאים שמסגרת זו תומכת בילדים ומחזקת את הילדים בהתמודדויות שלהם עם השילוב בחינוך.

רציונל:

א.  צורך בהקמת מסגרת תומכת לשילוב בשעות אחר הצהרים עלה מן ההורים עצמם, ועולה גם בקרב אנשי מקצוע.

כאמור, המדובר בילדים עם לקויות מוטוריות מורכבות אשר אופי המוגבלות שלהם מחייב אותם להרבה מאוד טיפולים של מקצועות הבריאות (לפחות כ 4 פעמים בשבוע בשעות אחה”צ) – מה שמכביד מאוד הן על הילד והן על משפחתו.

הצהרון הוקם בעקבות פנייה של הורים, שביקשו ליצור מסגרת, שבה יינתנו לילד טיפולים ויהיה תיאום בין המטפלים השונים. ריכוז הטיפולים במסגרת אחת תקל על הילד ומשפחתו ותפנה זמן לפעילות פנאי.

ב.  המדובר בילדים הנמצאים בשילוב מלא במערכת החינוך הכללי, אשר על פי רב לא פוגשים במסגרות חייהם השונות ילדים עם מוגבלות דומה לשלהם.

ישנה חשיבות גדולה עבור ילדים אלו במפגש עם “קבוצת השווים”.  השילוב המיטבי מתרחש כאשר הילד/ה מקיים אינטראקציות  גם עם ילדים ללא מוגבלות (בשעות הבוקר, בעת השילוב בכיתה), וגם עם ילדים עם מוגבלות, המבינים אותו באופן אחר.

מהו צהרון תומך שילוב?

מסגרת לשעות הצהריים, לאחר יום הלימודים (בשעות 13:30-16:30), עבור ילדים, בכיתות א’ –ה’,  הלומדים בשילוב מלא במערכת החינוך הכללי.

מטרות הצהרון:

·       מסגרת חברתית עם “קבוצת השווים”.

·       מסגרת, המאפשרת לילד/ה לקבל את הטיפולים ממקצועות הבריאות, להם הוא זקוק. (פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, טיפול רגשי)- להקלה בעומס על הילד/ה והמשפחה.

מסגרת הצהרון:

·       הצהרון פועל פעמיים בשבוע, בין השעות 13:30-16:30.

·       הצהרון מכיל 12 ילדים אשר מגיעים מכל איזור השרון

·       צוות הצהרון כולל: רכזת, 2-3 סייעות, מטפלים של מקצועות הבריאות (פיזיותרפיסט/ית, מרפאה בעיסוק, מטפלת רגשית),  ומתנדבים/ות.

מהלך:

·       הילדים מגיעים בהסעה בתום יום הלימודים מביה”ס ישירות לצהרון.

·       ארוחת צהריים חמה משותפת (עבודה על מיומנויות מוטוריות וחברתיות שונות)

·       עזרה בשיעורי בית.

·       טיפולים המותאמת לצרכי כל ילד במסגרת קבוצתית, בקבוצות קטנות (פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, וטיפול רגשי באמצעות בעלי חיים).

·       חוגים מותאמים כגון: ארקנה (גיטרה מותאמת), יוגה מותאמת ועוד.

·       ארוחת ארבע משותפת וסיכום בסוף היום.

 

יחידת המחקר וההערכה של בית איזי שפירא, המלווה את פעילות הצהרון, הכינה דו”ח הערכה על פעילות הצהרון, המתבסס על ראיונות עם ההורים של הילדים המשתתפים בצהרון.

להלן מספר ציטוטים:

“זה מקום שהוא יכול להרגיש בו רגוע ולא להתאמץ כמו שקורה בחיי היומיום. היומיום שלו כל הזמן דורש ממנו להתאמץ, אין פעילויות מונגשות. ובצהרון יש הנגשה, יש הבנה, יש הכלה ולכן שם הוא יכול להיות באמת רגוע וליהנות”…

“התרומה העיקרית היא בתחושה שהיא לא לבד.ביומיום היא לא רואה ילדים כמוה שמתקשים לבצע פעולות שילדים אחרים עושים בקלות…

בצהרון היא רואה שיש עוד ילדים שמתמודדים עם נכות. זה גם מקל ברמה מחשבתית, ההבנה שהיא לא לבד בעולם. זה גם פותח לה את האפשרות לדבר עם ילדים כמוה, לשאול על האופן בו הם חווים קשיים, ללמוד על דרכים נוספות להתמודדות”

“זה חיזק לו את הביטחון העצמי… הוא רואה שיש עוד ילדים שקשה להם לדבר.. יש לו יותר חברים. הוא הרבה פחות כועס ופחות מתוסכל. זה נותן לו בטחון שיש עוד ילדים כמוהו…”

“בכיתה הוא היה נורא חסר בטחון ונורא פחד לדבר עם הילדים על הקשיים שלו ועל האתגרים. פחד להודות בזה. ולאחר חצי שנה בצהרון, יום אחד הוא קם בבוקר ואמר שהוא רוצה לספר לכיתה על עצמו, ושידעו מה קשה לו ושידעו במה הוא צריך עזרה ושידעו שקשה לו ולא צריך לצחוק עליו אלא לשאול אותו אם הוא צריך משהו. זה גרם לתחושת שחרור מאד גדולה”

הישגים:

·       הצהרון מוכר על ידי משרד הרווחה וממומן על ידו.

·       תוך שלוש שנים הצהרון גדל מ-6 ילדים ל-12 ילדים ומצוות שכולו בנוי על מתנדבים לצוות קבוע ומיומן.

·       הצהרון מציע גם קייטנות בחופשות.

·       ההורים והילדים מביעים שביעות רצון מהצהרון.

·       התחלנו בקידום מדיניות- פנייה אל משרדי החינוך והרווחה וקופות החולים, כדי שהשירות יהיה מוכר ויופץ ברחבי הארץ.

פלייר הצהרון