המרכז למשפחה קלנסווה

שם : המרכז למשפחה

רקע: ילידת וגידול ילד עם מוגבלות יוצרים מציאות חיים מאתגרת ומתמשכת על המשפחות אשר השפעתם מלווה את כל מעגל חייה של המשפחה. מציאות זו מחייבת הסתגלות מחודשת של המערכת המשפחתית בכל התחומים כמו : קהילה, חינוך, כלכלה, רווחה, בריאות ועוד. משפחה שיש לה ילד עם מוגבלות, שגם משתייכת לקבוצת מיעוט באוכלוסייה, נאלצת להתמודד עם אתגרים שחלקם דומים לאלה של כלל האוכלוסייה, חלקם מוחרפים בקבוצת המיעוט וחלקם ייחודיים לה.

לאור כך הוקם המרכז למשפחה הראשון בארץ ב- 2008 על מנת לסייע למשפחות להן ילד עם מוגבלות כדי להפחית את הסיכון הטמון במצבי התסכול, החרדה ואי הוודאות שחווים הורים ובני משפחה נוספים. זאת על בסיס ההנחה שציוד המשפחה במידע וכלים המתאימים לגידול ילד עם מוגבלות עומדת בראש העדיפויות לאיכות חייהם של הילד והמשפחה כמערכת.

תכניות :

תחום הזכויות

  1. קו ייעוץ – נותן שירותי ייעוץ לאנשים ומשפחות לילדים עם מוגבלויות בכל הנוגע למימוש הזכויות המגיעות להם. הקן נותן מענה לכ- 1000 משפחות ערביות, מאזורים שונים בארץ, בשנה.
  2. הרצאות בנושא זכויות לאנשי צוות ,אנשים עם מוגבלויות והורים לילדים עם מוגבלויות.

מודעות

  1. ימי עיון לאנשי צוות עובדים בתחום כגון : מטפלים/ות, נהגי הסעות, אנשי דת ועוד.
  2. סדנאות בנושא מוגבלויות במוסדות לימודיים כגון : גנים, בתי ספר, אוניברסיטאות ומכללות.
  3. קבוצת דיאלוג : קבוצות דיאלוג בין הורים לילדים עם מוגבלויות לבין מטפלים ונותני שירות שמטרתן לשבור את המחסומים העומדים בין העובדים ללקוחות, ולהדגיש את הכוחות ואת המשאבים ותרומתם של שני הצדדים לייעול התהליך הטיפולי או תהליך קבלת השירות

העצמה

  1. קבוצות וסדנאות למידה להורים : קבוצות מאפשרות מפגש של הורים אשר חווים סוגיות ומצבים דומים, לצד הקניית מידע מקיף עבור גידול ילד עם מוגבלות.
  2. פרויקט הורה להורה : לידתו של ילד עם מוגבלות הינה חוויה מיוחדת ומלווה ברגשות שונים ואתגרים עצומים, כאשר מתאפשרת תמיכה מתאימה, במיוחד על ידי הורים אחרים שחוו את אותה החוויה, הדבר תורם להעצמת ההורים החדשים ומספק להם מרחב לשיתוף ולהקלת הלחצים . בעקבות המלצות של הורי קבוצת معاً ביחד together, ומתוך אמונתנו בכוחם הטמון של הורים לילדים עם מוגבלויות, יצא לפעולה פרויקט התנדבותי שמטרתו להכשיר הורים של ילדים עם צרכים מיוחדים ללוות הורים חדשים.
  3. קבוצות תמיכה :
  1. אחים לילדים מיוחדים – לידתו של אח עם מוגבלות משפיעה על התפתחותו של כל אחד מן הילדים במשפחה. האתגרים הניצבים בפני המשפחה עלולים לשחוק את יכולתם של ההורים לספק את צרכיהם של ילדיהם באופן עקבי, מה שמעצים את התלות של האחים זה בזה. אמנם כאשר יש ילד עם מוגבלות, הפלטפורמה האחאית המאפשרת, בדרך כלל ,ביטוי  של מגוון רגשות והתנהגויות, נעשית מוגבלת ומגבילה בשל גוננות יתר ,פניות רגשית פחותה ומשנה זהירות.

לשם כך הוקמה קבוצת אחים מטרתה לאפשר אוורור של רגשות ,לתת לגיטימציה לרגשות החיוביים והקשים יותר, לאפשר למידה משותפת מתוך התנסויות האחים עצמם, ולספק לאח תחושת יחד ושותפות בחוויות הקשורות בהיותו אח של ילד עם מוגבלות.

  1. סבים וסבתות – לסבים/ות תפקיד משמעותי בגידול הנכדים, וכשנולד נכד עם מוגבלות נוצר קשר מיוחד בינו לבין הסבים/ות כאשר קשר זה מכיל את שתי הקצוות של הרגשות. מצד אחד סבות מייצגת עבורם תחושת נצחיות ומעניקה תחושת גאווה בהישגי הנכד, ומאידך הם עלולים לחוות כפל פגיעה : הם כואבים את התמודדות הנכד וגם התמודדות ילדם- ההורה.

לכן, הוקמה קבוצת סבים וסבתות שמטרתה הינה לאפשר מרחב לשיתוף חוויות קשות, חששות, ודאגות, לצד חוויות ורגשות חיוביים. כמו כן לספק תחושת יחד ושותפות בחוויות.

  1. קבוצת מנהיגות הורים אזורית (שם מדויק : معاً ביחד together) – קבוצת הורים לילדים עם מוגבלות מאזור המשולש הדרומי שפועלת למען שינוי באיכות חייהם של ילדים ואנשים עם מוגבלות בחברה הערבית במטרה לאפשר הזדמנויות שוות לאנשים להשיג את זכויותיהם ולקבל את השירותים להם הם רשאים. הישגים של הקבוצה :
  1. פרויקט מבט יפה – קבוצת معاً ביחד together מאמינה בשילוב ובהכלה של הילדים שלהם במסגרות החינוך הרגיל ובחברה כולה. מתוך העובדה שהם חלק מהחברה ויש להם את הזכות לחיות חיים נורמטיביים.
    לכן הם בחרו, כקבוצת הורים מנהיגים, לעבוד עם צוות בית הספר, מתוך אמונתם בתפקיד המורים החיוני והבסיסי בהפעלת השילוב המתאים במסגרות בית ספר. המטרה מאחורי תכנית זו היא לחזק אצל המורה את הערכים של קבלת האחר והשונה, להבין ולהכיל את התלמידים והורים, כמו כן, גם הכרה בהבדלים אישיים בין התלמידים וניהול של מערכת חינוכית תומכת מבחינה רגשית וחברתית שתהיה רגישה להומוגניות ולשוני בתוך הכיתה, במטרה לסייע לתלמידים המתקשים ולתמוך בהם בעמידה בדרישות מערכת החינוך.
  2. מיפוי צרכים רחב וכולל אשר משמש כי המלצה לאנשי צוות שעובדים בתחום.
  3. הקבוצה נפגשה עם ראשי עיריות, חברי מועצה, מנהלים במשרדים ומוסדות שונים ונותני שירותים בארגונים שונים.
  4. חברי הקבוצה השתתפו בחשיבה ותכנון ימי שיא שונים לרווחת המשפחות המיוחדות.
  5. חברי הקבוצה הוזמנו להרצות בימי עיון, כנסים, וראיונות טלוויזיה על חוויתם בתור הורים לילדים עם מוגבלויות.
  1. ימי שיא :
  1. יום המשפחה – יום שמדגיש את החשיבות בגיבוש ההורים יחד עם הצוות, בנוסף להוצאת המשפחות והצוות משגרת המפגשים החינוכיים והטיפוליים במרכז. באירוע משתתפים כל שנה כ- 40 משפחות לילדים של המרכז ומשפחות קבוצת המנהיגות, והוא כולל תחנות עשירות ומגוונות.
  2. יום האימהות – יום זה מיועד לשחרר את האימהות שמשקיעות את נשמתן מהלחץ היומיומי ונותן להן הזדמנות נפלאה להכיר אחת את השנייה באווירה נינוחה ומעצימה. כל שנה יוצרים שיתוף פעולה עם מסגרות חינוכיות וטיפוליות אחרות באזור המשולש, כאשר האימהות שותפות לתהליך החשיבה והתכנון של היום בנוסף לכך שהן מנחות את היום ומפעילות חלק מהתחנות.
  3. יום האחים – יום המאפשר לאחים להכיר בדרך חווייתית את המסגרת בה לומדים אחיהם לצד יצירת שותפות עם אחים אחרים שכמותם. יום האחים מתקיים אחת לשנה בעת חופשת האביב של האחים ממסגרות החינוך שלהם. משתתפים בפעילות כ- 30-50 אחים ואחיות בגילאי 5-12 שאחיהם לומדים במעון היום ובגנים הטיפוליים.
  4. יום למתנדבים – יום זה מיועד לתת הזדמנות למתנדבים להכיר אחד את השני באווירה מעצימה, תוך כדי השתתפות בתחנות למידה חווייתיות. בנוסף לכך, יום זה הינו הזדמנות להוקיר בתרומתם של המתנדבים במרכז.

תמונות :