מחקר ראשון מסוגו בישראל – עמדות של ילדי גן חובה כלפי ילדים עם מוגבלות

תאריך עדכון: 28 בספטמבר 2016

יחד, כל הדרך

דמיינו לעצמכם קבוצה של עשרה ילדים בני חמש, יושבים במעגל סביב מנחה ומתבקשים לענות על שאלה פשוטה- מיהו הילד המלוכלך מבין השלושה. לפניהם מונחות שלוש תמונות: הראשונה של ילד רגיל, השנייה של ילד עם לקות שמיעה והשלישית של ילד על כיסא גלגלים. התשובה בעיני הילדים אגב, ברורה מאליה. הם מצביעים על הילד שיושב בכיסא הגלגלים ומסבירים שהוא פשוט לא מסוגל להתקלח. אמירה שכזו בונה סביבה עולם ערכים שלם ואינספור פרדיגמות בעייתיות כלפי ילד או אדם עם מוגבלות.

זהו אחד הממצאים שעלה במחקר שביצעה יחידת המחקר של בית איזי שפירא, והשווה בין עמדות של ילדי גן חובה כלפי ילדים עם מוגבלות פיזית, ילדים עם לקות שמיעה וילדים רגילים. זהו מחקר ראשון מסוגו בישראל. מן הממצאים עולה כי הילדים הביעו עמדות חיוביות יותר, בכל הממדים, כלפי ילדים ללא מוגבלות בהשוואה לעמדות כלפי ילדים עם מוגבלות פיזית או חושית.

הממצאים מצביעים על החשיבות בחינוך כבר מהגיל הרך, בהעברת מידע תואם גיל לילדים ובשילוב ההורים וצוותי החינוך בבנייה ובעיצוב של עמדות חיוביות וביצירת תשתית מוצקה לחברה מכילה ומקבלת.

ממצאים אלה הוביל לפיתוח התוכנית “כל אחד יחיד ומיוחד”, המועברת בצורת סדנא בגני ילדים בגילאי 4-6 . במשך שלושה חודשים מגיע אחת לשבוע מנחה לגן ועובד עם הילדים בקבוצות קטנות במשך 45 דקות על שינוי עמדות חברתיות כלפי אנשים עם מוגבלויות ובסיום כל פגישה מקבלים הילדים סיכום והצעה להמשך פעילות בבית, עם ההורים.

במהלך המפגשים לומדים הילדים באמצעות פעילויות שונות על הדומה והשונה בין האנשים בחברה, על החוזקות שלנו כאנשים והתרומה של כל אחד מאיתנו לקבוצה, על נגישות על כל רבדיה, על תקשורת חלופית ועוד. טניה אסקיו -הרט, עו”ס קהילתית בבית איזי שפירא: “בעיניי, אחד הדברים המדהימים שיש לתוכנית הזו הוא מעגלי ההשפעה שלה. בכל גן יש 35 ילדים, לכל אחד מהם יש שני הורים בבית שהם יוצרים איתו שיח על זה וכמובן הגננות והסייעות והמשפחות שלהם –כלומר אלפי אנשים שנחשפים לתופעה ומפתחים עמדות חיוביות. אמא של אחת הילדות סיפרה לנו שהם ראו אישה נכה שהגיעה למגרש חניה והתקשתה לצאת מהרכב שלה. הילדה, שעברה את תוכנית כל אחד יחיד ומיוחד, הפצירה באם לגשת ולסייע לאותה אישה, מה שאולי לא היה קורה בלעדי התוכנית”.

מחקר

 

יום עיון בנושא “זהות, עבודה ואהבה”

מרכז מרופין לקריירה ובית איזי שפירא מזמינים אתכם ליום עיון בנושא “זהות, עבודה ואהבה” . במסגרת יום העיון יושק ספרו של ד”ר בני הוזמי “זהות של מסוגלות”. נשמח לראותכם! הזמנה ב-PDF להרשמה לחץ

בית איזי שפירא גאה להשתתף בשבוע המצוינות הישראלית, יוזמת קרן טראמפ

בית איזי שפירא גאה להשתתף בשבוע המצוינות הישראלית, יוזמת קרן טראמפ

נשמח להזמינכם ל”בית פתוח”: סיור התנסות חווייתית, והיכרות עם מרכזי המצוינות שלנו ולמפגשים מרתקים ומעשירים בסגנון TED. אנו שמחים להכיר לכם את טומי, משתמש תת”ח (תקשורת תומכת חילופית) וכיום סטודנט לתואר ראשון. סיפורו האישי של טומי, הוא סיפור של מצוינות, השראה ואהבה: “אני טומי ברצ’נקו, אקטיביסט, גר בראש העין. אני […]

פסח שמח מבית איזי שפירא- והגדנו לכם ביום הזה…

פסח שמח מבית איזי שפירא- והגדנו לכם ביום הזה…

חשוב לי להשמיע את קולי “אני טומי ברצ’נקו, אקטיביסט, גר בראש העין. אני מכיר את “בית איזי שפירא” הרבה מאוד זמן, הייתי בגן הילדים ב”מרכז דה לו” וכאן למעשה התחלתי את המסע שלי. במקום הזה עזרו לי לבנות את עצמי ולהתפתח ולהרגיש ילד כמו כל אחד. כאן גם נתנו מעטפת […]

0  תגובות