Next Page  8 / 35 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 8 / 35 Previous Page
Page Background

8

בעקבות ההנחה שמקור הלקות הוא נוירוביולוגי.

19

עד היום לא נמצאה בדיקת מעבדה רפואית או פיזית לגילוי אוטיזם. האבחון הוא על ידי קיומן או

העדרן של התנהגוי

ות מסוימות וצירוף תסמינים

,

אשר צורת הביטוי שלהם וחומרתם שונה מילד

לילד. כיום קיימים כלים לאבחון אוטיזם בגיל שנה, כאשר האבחון נעשה בשני חלקים: פסיכולוגי

(על ידי פסיכולוג) ורפואי (על ידי נוירולוג או פסיכיאטר). אחד מכל

מאה

אנשים יאובחן על

הספקטרום האוטיסטי, ב

יחס של פי ארבע בנים לעומת בנות.

אבחון בגיל מוקדם מאפשר התערבות מוקדמת אינטנסיבית המכוונת להפחתת בעיות ההתנהגות

ולשיפור התפקוד ואיכות החיים.

20

מתברר שכאשר ילדים על הספקטרום האוטיסטי מאובחנים

מוקדם ומקבלים טיפול הולם כבר בשלוש השנים הראשונות לחייהם, רבים מהם

מפתחים קשר

-בין

אישי ואינטימי, מראים התקדמות ניכרת ועקבית באינטראקציה, ולעיתים גם הישגים ניכרים

בהתפתחות חשיבה ושפה. למרות הבדלים ברורים בתוכניות טיפוליות, יש הסכמה בקרב אנשי

המקצוע לגבי חשיבותה של התערבות אינדיווידואלית ואינטנסיבית.

21

הטיפול באוטיזם

כיום

קיימות גישות טיפול רבות

,

ולכל אחת יתרונות וחסרונות. כל ילד על הספקטרום האוטיסטי

הוא ייחודי

, ושיטה שמתאימה לאחד

לא בהכרח מתאימה גם לאחר, ומה שמתאים להורים

אלה

לא מתאים להורים אחרים. לכן חשוב להתאים את הגישה הטיפולית לילד ולהורים.

שלושת הגישות העיקריות להתע

רבות וטיפול בילדים על הספקטרום האוטיסטי הן:

גישה ההתנהגותית

ABA

גישה טיפולית

-

חינוכית לשינוי ו

ל

עיצוב דפוסי התנהגות. זהו טיפול

אינטנסיבי המבוסס על תיאוריות התנהגות בפסיכולוגיה ועל עקרונות הלמידה, לפיהן כל

התנהגות תלויה בגירויים וחיזוקים מהסביבה ועל כן ניתנ

ת לשינוי על ידי גירויים וחיזוקים

מותאמים.

גישה לימודית מובנית

TEACCH

בניית תכנית עבודה אינדיווידואלית המבוססת על הערכה אישית

ומותאמת לצרכיו של כל

ילד בכל תחומי התפקוד, תוך התייחסות לנקודות החוזק, לסגנון למידה

אישי, לתחומי התעניינות, לצרכים ולרגישויות

מיוחדות.

מודל התפתחותי

– רגשי -

מודל ה

DIR

פותח על ידי ד"ר סטנלי גרינשפן, פסיכיאטר, וד"ר שרינה

וידר, פסיכולוגית קלינית של ילדים. המודל

להבדיל מגישות אחרות, המתמקדות בסימפטומים

מתמקד בהבנת הגורמים להתנהגות ובטיפול אינטנסיבי ושיטתי בילד, על יד

י

התייחסות

לצרכים הרגשיים

-

התפתחותיים והתחושתיים

-

תנועתיים שלו.

קיימים טיפולים תומכים, כגון

טיפול תרופתי

, אשר אינו מרפא את התסמינים הבסיסיים, אך

יכול להקל ולשפר בעיות נלוות כגון היפראקטיביות, חוסר קשב, אלימות, פגיעה עצמית, התנהגות

חזרתיות, חרדות, הפרעות שינה ועוד. טי

פול תרופתי יכול לשפר את הלמידה ואת התגובה של

הילד לטיפול ההתנהגותי. טיפולים תומכים נוספים הם פארא

-

רפואיים כגון קלינאות תקשורת,

ריפוי בעיסוק, פסיכולוגיה, תרפיה באמנות, תרפיה במוסיקה, תרפיה בעזרת בעלי

-

חיים

19

מישורי,

2014

, עמ'

21.

20

"מהו אוטיזם?", אלו"ט

,

2015 .

21

לוינגר וקליין,

2002

, עמ'

6.