Next Page  7 / 35 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 7 / 35 Previous Page
Page Background

7

לאחרים וכשל בקשב משותף (כגון ליקוי בקשר עין ובהבעות פנים).

התנהגויות

קשיים המתבטאים במגוון רחב של התנהגויות לא רגילות. קשיים אלו מתבטאי

ם

בהעדר או בעיכוב בהתפתחות משחקי דמיון, בתבניות התנהגות סטריאוטיפיות חוזרות

ובהתנהגויות המפריעות לתפקוד כמו טווחים קצרים של קשב וריכוז, מיקוד יתר, היפראקטיביות

ועוד. חלק מהילדים יגלו אגרסיביות כלפי הסביבה או התנהגות של פגיעה עצמית. עקב הקושי

לסבול שינויים

יכולות להיווצר תגובות תסכול קשות לטיפול. קיימת שכיחות גבוהה של חרדות

ולפעמים חוסר מוטיבציה עד כדי אדישות לסביבה.

10

רבים מהמאובחנים על הספקטרום האוטיסטי חווים קשיים בוויסות חושי

-

לחלקם סף גירוי

תחושתי נמוך, כך שהם רגישים מדי לצלילים, למגע, לטעמים או לריחות

. כל אלה יכולים לגרום

להם מצוקה ולעורר אצלם תגובות קשות. לאחרים יתכן סף גירוי תחושתי גבוה והם יזדקקו

לגירויים רבים על מנת להגיב.

11

קוגניציה

-

מבחינה קוגניטיבית, השכיחות של איחור התפתחותי ופיגור הן קוגניטיבי והן ביכולות

היומיומיות נע בין

50-30%

. תכונה

ייחודית לאוטיזם היא השוני הרב בין היכולות הקוגניטיביות

השונות אצל אותו אדם.

12

אצל חלקם יתכנו יכולות ייחודיות כבר מילדות, כגון זיכרון חריג

למקומות, לתאריכים, יכולות מתמטיות גבוהות, ידע סדרתי, יכולות מוסיקליות, יכולות ציור

וכישורי ראייה מרחבית (פאזלים, זיהוי

דרכים וכדומה).

13

יכולות אלו אינן עוזרות לילד בחיי

היומיום ואינן משפרות את תפקודו החברתי בעתיד.

14

ההגדרה הראשונה של האוטיזם מיוחסת לפסיכיאטר האמריקני ליאו קאנר ב

- 1943

. התפיסה

בזמנו ובמשך שנים

אחר כך

הייתה שלהורים

,

ובעיקר לאם

, יש השפעה הרסנית על הילדים.

השפעה

זו נחשבה לגורם לאוטיזם של הילד.

15

כיום, כשידוע ומוסכם על הקהילה המקצועית שלא

ההורים לילדים על הרצף האוטיסטי הם שגרמו לב

עיה, תפקידם בחיי ילדם הוא מכריע.

הם אינם

מורחקים מתהליך הטיפול, אלא להיפך, הם חלק בלתי נפרד ומשמעותי ביותר בו.

16

הורות לאדם

עם אוטיזם מהווה

חוויה קשה הכרוכה במעמסה מתמשכת

פיזית, רגשית, כלכלית וחברתית.

מההורים ובני המשפחה נדרשת התמודדות עם משברים חוזרים אופייניים לכל שלב התפתחותי.

17

בשנים האחרונות יש שכיחות הולכת וגדלה של התופעה,

ו

עדיין לא ניתן לקבוע אם הסיבה היא

עלייה אמ

י

תית בשכיחות האוטיזם

או עצם הגברת המודעות בקרב בעלי המקצוע ובציבור הרחב

,

ש

גורמת לעלייה במספר האבחונים

,

כמו גם שיפור

ביכולת האבחון ובדיוק בהגדרות. המחקר

אודות גורמי האוטיזם נמצא בעיצומו ואין עדיין מספיק ידע בתחום. יחד עם זאת, חלק ניכר

מהחוקרים טוענים כי

יש מרכיב גנטי, לאו דווקא

תורשתי,

בהפרעה.

18

בשנים האחרונות

מתמקדים המחקרים בתחום הגנטי ובהתפתחות המוח כבר בשלב מוקדם של התפתחות העובר,

10

צחור,

2008

, עמ'

7.

11

"מהו אוטיזם?"

אלו"ט

2015

.

12

צחור,

2008

, עמ'

7.

13

אבירי, גורבטוב, ובן שמחון,

2011

, עמ'

556 .

14

צחור,

2008

, עמ'

7.

15

מישורי,

2014

, עמ'

21.

16

סוזן לוינגר ופנינה קליין,

הכשר לקשר

, קרית ביאליק: "אח" בע"מ,

2002

, עמ'

286 .

17

שרה קרניאל,

טיפול באדם עם אוטיזם ובני משפחתו: מדריך למחלקות לשירותי רווחה

, תל

-

אביב: משרד

הרווחה

והשירותים החברתיים,

2006

, עמ'

1.

18

אבירי,

גורבטוב

ו

בן שמחון,

2011

, עמ'

556 .