Next Page  6 / 35 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 6 / 35 Previous Page
Page Background

6

: רקע

הגדרת האוטיזם

ההפרעה האוטיסטית, שמקורה בהפרעה נוירולוגית

-

התנהגותית שכיחה,

3

נחשבת כיום לאחת מן

הלקויות ההתפתחותיות הקשות ביותר המופיעה על פני רצף תפקודי ארוך ורב תחומי.

4

ההפרעה

מתבטאת בחסרים מתמשכים ובולטים בשלושה תחומי תפקוד: שפה ותקשורת, יכולת חברתית

-

הדדית והתנהגות תבניתית ונוקשה עם תחומי עניין ייחודיים וחוזרים,

המשפיעים לכל א

ורך מעגל

החיים.

5

כיום מקובל לכנות את המגוון הרחב של תופעות אלה בשם הכולל "קשת של הפרעות

אוטיסטיות"

ASD

(

(Autism Spectrum Disorder

, או "הפרעה על הטווח או הרצף

(ספקטרום) האוטיסטי".

6

חוקרים ומטפלים מניחים כי רעיון הרצף מייצג בצורה אמינה יותר את

אופי הלקות

,

7

מאחר ואין שני אנשים על הספקטרום האוטיסטי זהים זה לזה

-

ישנם כאלה

המסוגלים לחיות חיים עצמאיים בעוד שאחרים תמיד יהיו זקוקים לסיוע ולתמיכה.

8

אבחוני הספקטרום האוטיסטי

הספקטרום האוטיסטי כולל שלוש קטגוריות אבחוניות:

אוטיזם קלאסי

/

הפרעה אוטיסטית

(

(Autism

תסמונת אספרגר

(

(Asperger Syndrome

הפרעה בולטת בתחום החברתי וקיום תחומי עניין

ופעילות מצומצמים וחזרתיים המפריעים לתפקוד. השפה והיכולות הקוגניטיביות וההסתגלותיות

יכולות להיות תקינות, והקואורדינציה לקויה.

הפרעה התפתחותית נרחבת לא משויכת

NOS)

(PDD

תסמונו

ת שאינן תואמות באופן מלא את

מאפייני האוטיזם, אבל התסמינים חמורים דיים ומשפיעים על התחום החברתי והתקשורתי

(Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified)

.

בעבר נכללו תופעות אלו תחת ההגדרה של

PDD

(הפרעה התפתחותית נרחבת) וכללו עוד שתי

קטגוריות: הפ

רעת ילדות דיס

-

אינטגרטיבית ותסמונת רט.

9

מאפייני הספקטרום האוטיסטי

קיימת הטרוגניות רבה במאפיינים של אוטיזם ובחומרת הופעתם בשלושה תחומים:

שפה ותקשורת

ברוב המקרים מדווח על איחור בהתפתחות השפה ועל היעדר פיצוי באמצעות

תקשורת לא מילולית (למעט תסמונת אספרגר, בה

השפה והדיבור יכולים להיות תקינים).

יכולות חברתיות

קושי ביכולת ליצור קשר בין אישי, בהבנת רגשות של הזולת, בהעברת רגשות

3

דיצה צחור, "אוטיזם

-

בהיבט הקליני והמחקרי", בתוך:

- שיקום

בטאון עמותת חומ"ש

, גליון

21

בנושא: אוטיזם,

תל אביב: חומ"ש

-

החטיבה השיקומית של העובדים הסוציאלים בישראל, דצמבר

2008

, עמ'

10.

4

עדנה מישורי, "סגנונות התמודדות כדרך ביטוי לאתגר ההורות לבוגרים עם אוטיזם", בת

וך:

שבילי מחקר

רשות -

המחקר הבין

-

מכללתית

, שנתון מס'

17

, תל

-

אביב: מכון מופ"ת,

2011

, עמ'

85.

5

צחור,

2008

, עמ'

4.

6

לילי אבירי, רנטה גורבטוב

ו

מירי בן שמחון,

"

אנשים עם אוטיזם"

, משרד הרווחה והשירותים החברתיים,

2011 ,

עמ'

556

- 570.pdf - http://www.molsa.gov.il/CommunityInfo/ResearchAndEvaluation/Documents/555 - %D7%A1%D7%A7%D7%99%D7%A8%D7%94%202011%20 - %20%D7%9E%D7%95%D7%92%D7%91%D7%9C%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA %D7%90%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%9D%20%D7%A2%D7%9D%20%D7%90%D7%95%D7%98%D7 %96%D7%9D.pdf %99%D7

נדלה בתאריך:

8.12.2015

7

עדנה מישורי,

מסע החיים עם אוטיזם

סיפור חייהם של הורים

, תל

-

אביב: מכון מופ"ת,

2014

, עמ'

21

.

8

"מהו אוטיזם?"

אלו"ט

,

2015 .

9

צחור,

2008

, עמ'

4.