6
: רקע
הגדרת האוטיזם
ההפרעה האוטיסטית, שמקורה בהפרעה נוירולוגית
-
התנהגותית שכיחה,
3
נחשבת כיום לאחת מן
הלקויות ההתפתחותיות הקשות ביותר המופיעה על פני רצף תפקודי ארוך ורב תחומי.
4
ההפרעה
מתבטאת בחסרים מתמשכים ובולטים בשלושה תחומי תפקוד: שפה ותקשורת, יכולת חברתית
-
הדדית והתנהגות תבניתית ונוקשה עם תחומי עניין ייחודיים וחוזרים,
המשפיעים לכל א
ורך מעגל
החיים.
5
כיום מקובל לכנות את המגוון הרחב של תופעות אלה בשם הכולל "קשת של הפרעות
אוטיסטיות"
–
ASD
(
(Autism Spectrum Disorder
, או "הפרעה על הטווח או הרצף
(ספקטרום) האוטיסטי".
6
חוקרים ומטפלים מניחים כי רעיון הרצף מייצג בצורה אמינה יותר את
אופי הלקות
,
7
מאחר ואין שני אנשים על הספקטרום האוטיסטי זהים זה לזה
-
ישנם כאלה
המסוגלים לחיות חיים עצמאיים בעוד שאחרים תמיד יהיו זקוקים לסיוע ולתמיכה.
8
אבחוני הספקטרום האוטיסטי
הספקטרום האוטיסטי כולל שלוש קטגוריות אבחוניות:
אוטיזם קלאסי
/
הפרעה אוטיסטית
(
(Autism
תסמונת אספרגר
(
(Asperger Syndrome
–
הפרעה בולטת בתחום החברתי וקיום תחומי עניין
ופעילות מצומצמים וחזרתיים המפריעים לתפקוד. השפה והיכולות הקוגניטיביות וההסתגלותיות
יכולות להיות תקינות, והקואורדינציה לקויה.
הפרעה התפתחותית נרחבת לא משויכת
NOS)
–
(PDD
–
תסמונו
ת שאינן תואמות באופן מלא את
מאפייני האוטיזם, אבל התסמינים חמורים דיים ומשפיעים על התחום החברתי והתקשורתי
(Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified)
.
בעבר נכללו תופעות אלו תחת ההגדרה של
PDD
(הפרעה התפתחותית נרחבת) וכללו עוד שתי
קטגוריות: הפ
רעת ילדות דיס
-
אינטגרטיבית ותסמונת רט.
9
מאפייני הספקטרום האוטיסטי
קיימת הטרוגניות רבה במאפיינים של אוטיזם ובחומרת הופעתם בשלושה תחומים:
שפה ותקשורת
–
ברוב המקרים מדווח על איחור בהתפתחות השפה ועל היעדר פיצוי באמצעות
תקשורת לא מילולית (למעט תסמונת אספרגר, בה
השפה והדיבור יכולים להיות תקינים).
יכולות חברתיות
–
קושי ביכולת ליצור קשר בין אישי, בהבנת רגשות של הזולת, בהעברת רגשות
3
דיצה צחור, "אוטיזם
-
בהיבט הקליני והמחקרי", בתוך:
- שיקום
בטאון עמותת חומ"ש
, גליון
21
בנושא: אוטיזם,
תל אביב: חומ"ש
-
החטיבה השיקומית של העובדים הסוציאלים בישראל, דצמבר
2008
, עמ'
10.
4
עדנה מישורי, "סגנונות התמודדות כדרך ביטוי לאתגר ההורות לבוגרים עם אוטיזם", בת
וך:
שבילי מחקר
רשות -
המחקר הבין
-
מכללתית
, שנתון מס'
17
, תל
-
אביב: מכון מופ"ת,
2011
, עמ'
85.
5
צחור,
2008
, עמ'
4.
6
לילי אבירי, רנטה גורבטוב
ו
מירי בן שמחון,
"
אנשים עם אוטיזם"
, משרד הרווחה והשירותים החברתיים,
2011 ,
עמ'
556
- 570.pdf - http://www.molsa.gov.il/CommunityInfo/ResearchAndEvaluation/Documents/555 - %D7%A1%D7%A7%D7%99%D7%A8%D7%94%202011%20 - %20%D7%9E%D7%95%D7%92%D7%91%D7%9C%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA %D7%90%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%9D%20%D7%A2%D7%9D%20%D7%90%D7%95%D7%98%D7 %96%D7%9D.pdf %99%D7נדלה בתאריך:
8.12.2015
7
עדנה מישורי,
מסע החיים עם אוטיזם
–
סיפור חייהם של הורים
, תל
-
אביב: מכון מופ"ת,
2014
, עמ'
21
.
8
"מהו אוטיזם?"
אלו"ט
,
2015 .
9
צחור,
2008
, עמ'
4.