אנו מרכינים את הראש גם לזכרם של 300,000 ילדים ובוגרים עם מוגבלות.

תאריך עדכון: 17 במאי 2016

בברלין, במרכז הפארק המרכזי של העיר, נחנך בשנת 2014 אתר זיכרון שמציין את זכר מאות האלפים המוגבלים נפשית ופיזית שרצח משטרו של אדולף היטלר. המסר המרכזי של האנדרטה הוא כי חייו של כל אדם הם שווי ערך וראוי לחיותם.

הרצח של עשרות אלפי חולים ואנשים עם מוגבלויות היה הפשע ההמוני השיטתי הראשון של המשטר הנאצי והוא נחשב כמבשר הכחדת יהודי אירופה.

תיאוריות האאוגניקה שהתפתחו בסוף המאה ה- 19 בארה”ב ובמדינות נוספות באירופה עמדו בבסיס מדיניותו של היטלר. אך גרמניה הייתה המדינה היחידה שבה האקלים הפוליטי איפשר את מימוש הרעיון באמצעות מדיניות מוצהרת של עיקור והמתות “חסד”. מדיניות ההשמדה של היטלר החלה עם הרצח ההמוני של אנשים עם מוגבלויות שחיו במוסדות בגרמניה. בבסיס האידיאולוגיה הנאצית עמדה ההנחה שאין שוויון בין בני האדם. החברה האנושית נחלקת לגזעים עליונים ולגזעים נחותים. סופם של הגזעים העליונים לשרוד ולנצח, ושל הנחותים- להיכחד. העם הגרמני נתפס בעיני היטלר ותומכיו כגזע הארי, הגזע העליון, וככזה הוא נועד לשלוט באירופה ובעולם כולו. בתחתית הסולם היו היהודים, הצוענים ואוכלוסיות חריגות (כמו הומוסקסואלים, נכים ובעלי מוגבלויות למיניהם), שהוגדרו כתת גזע, כתת אדם וכ’מחריבי התרבות’.

עוד לפני עליית היטלר לשלטון הוא קידם פעילות תעמולתית נגד אנשים עם מוגבלות. הנאצים טענו כי הבעיות החברתיות והכלכליות שגרמניה חוותה בשנת 1920 ו -1930 המוקדמות היו בין השאר כתוצאה מהחלשות האוכלוסייה המהווה נטל לא הוגן על כתפי האנשים הבריאים. הם הוצגו “כחיים שאינם ראויים לחיות” או “אוכלים חסרי תועלת” כמיותרים.

עם עליית הנאצים לשלטון התעמולה הפכה לפעולה ממשית. ב -14 ביולי 1933, הנהיגה ממשלת גרמניה תוכנית עיקור רחבה באמצעות “החוק למניעת צאצאים עם מחלות תורשתיות.” החוק קרא לעיקור של כל האנשים שסבלו ממחלות שנחשדו כתורשתיות, לרבות מחלת נפש, לקויות למידה, מומים פיזיים, אפילפסיה , עיוורון וחירשות ובמיוחד כאלו שחיו במוסדות והמדינה מימנה את קיומם. בעקבות חוק זה עוקרו לעקר למעלה מ- 300,000 גברים ונשים. באופן לא רשמי ולא גלוי התבצעו גם מקרי הריגה של אנשים עם מוגבלויות קשות.

עם פרוץ המלחמה ב- 1939 החל מסע רצח שיטתי של כל האוכלוסיות המתקשות והחריגות. באוקטובר 1939 , כשהריגת חולי הנפש כבר היתה בעצומה חתם היטלר על צו שנתן כיסוי משפטי לרופאים שביצעו את מעשי ההרג, והגדיר את ההריגה כפעולה רפואית לחלוטין. זה היה שלב נוסף בפרויקט ‘השבחת הגזע’ שמטרתו לשמור על ‘טוהר הגזע והדם’ הארי ולשמר אותו, במבצע סודי של “המתות חסד” (מבצע “euthanasia” ) שזכה לשם הקוד 4T נרצחו חולים במחלות נפש, אנשים עם מוגבלויות שונות וחולים במחלות חשוכות מרפא. הצוותים הרפואיים של בתי החולים לחולי הנפש הם שבחרו את החולים שאותם יהרגו. במסגרת התוכנית הוקמו 6 מחנות מוות – בשם “מרכזי חסד” – ברחבי גרמניה ואוסטריה. מרכזים אלו הכילו בגז התקנות שנועדו להיראות כמו מקלחונים. חלק מההריגות בוצעו על ידי הרופאים בבתי החולים עצמם באמצעות זריקות וחלק אחר נשלחו למרכזים להמתות חלק ושם הוצאו להורג בתאים שדמו למקלחונים אך הכילו גז.

ב -18 באוגוסט, 1939, משרד הפנים של הריך השלישי הפיץ צו המחייב רופאים, אחיות ומיילדות לדווח על יילודים ופעוטות מתחת לגיל שלוש שגילו סימני נכות גופנית או נפשית חמורה. בעקבות זאת נרצחו אלפי פעיטות וילדים נכים פיזית או נפשית (הערכות שמרניות מצביעות על לפחות 5,000 ילדים) באמצעות הרעבה או מנת יתר קטלנית של תרופות.

ב1941, לאחר שמידע על ההשמדה של האנשים עם המוגבלות החל לחלחל לציבור הגרמני, החלה מחאה מחוגי הכנסיות. החשש מפני דעת הקהל דרבן את היטלר להורות על הפסקת המבצע. אך בפועל התכנית ירדה למחתרת והקורבנות הורעלו או הורעבו למוות. יש האומדים את מספר הנרצחים עם מוגבלות בעת שלטו הנאצים בלפחות 250,000 איש ואשה.

תוכנית ההשמדה הנאצית של אנשים עם מוגבלויות פיזיות ונפשיות הביאה תיאורטיקנים, באירופה ובארה”ב שדגלו באאוגניקה לפקפק בדעותיהם במיוחד לגבי “המתת חסד”.  עם זאת עיקור של אנשים עם מוגבלויות המשיך להיות נוהג נפוץ במדינות שונות גם בשנות ה70 ואף ה- 80.

 

האנדרטה בברלין ליד מבנה התזמורת הפילהרמונית

20140907_170445

20140907_170709 20140907_170929 20140907_171526

 

יום עיון בנושא “זהות, עבודה ואהבה”

מרכז מרופין לקריירה ובית איזי שפירא מזמינים אתכם ליום עיון בנושא “זהות, עבודה ואהבה” . במסגרת יום העיון יושק ספרו של ד”ר בני הוזמי “זהות של מסוגלות”. נשמח לראותכם! הזמנה ב-PDF להרשמה לחץ

בית איזי שפירא גאה להשתתף בשבוע המצוינות הישראלית, יוזמת קרן טראמפ

בית איזי שפירא גאה להשתתף בשבוע המצוינות הישראלית, יוזמת קרן טראמפ

נשמח להזמינכם ל”בית פתוח”: סיור התנסות חווייתית, והיכרות עם מרכזי המצוינות שלנו ולמפגשים מרתקים ומעשירים בסגנון TED. אנו שמחים להכיר לכם את טומי, משתמש תת”ח (תקשורת תומכת חילופית) וכיום סטודנט לתואר ראשון. סיפורו האישי של טומי, הוא סיפור של מצוינות, השראה ואהבה: “אני טומי ברצ’נקו, אקטיביסט, גר בראש העין. אני […]

פסח שמח מבית איזי שפירא- והגדנו לכם ביום הזה…

פסח שמח מבית איזי שפירא- והגדנו לכם ביום הזה…

חשוב לי להשמיע את קולי “אני טומי ברצ’נקו, אקטיביסט, גר בראש העין. אני מכיר את “בית איזי שפירא” הרבה מאוד זמן, הייתי בגן הילדים ב”מרכז דה לו” וכאן למעשה התחלתי את המסע שלי. במקום הזה עזרו לי לבנות את עצמי ולהתפתח ולהרגיש ילד כמו כל אחד. כאן גם נתנו מעטפת […]

0  תגובות