תכנית הכשרה ייחודית לעובדים סוציאלים
תכנית הכשרה בנושא הטמעת ההתערבות הרגשית, בקשר הטיפולי עם פעוטות עם צרכים מיוחדים ומשפחותיהם
מהי תכנית ההכשרה
משרד הרווחה ובית איזי שפירא חברו יחד עם גורמי בריאות הנפש במשרד הבריאות והתפתחות הילד, כדי לפתח תכנית הכשרה לעו”ס, העובדים במסגרות שיש בהן פעוטות עם נכויות התפתחותיות.
היוזמה להכשרה עלתה כמענה לצורך שהתעורר בשדה אצל העוסקים בעבודה עם פעוטות אלו, והיא תואמת את התפיסה שלנו לגבי פיתוח מודלים עדכניים להתערבות, בהתאם לגישות מחקריות וקליניות מובילות בתחום זה בארץ ובעולם.
התכנית בנויה שני חלקים. חלק ראשון השנה שעיקרו למידה, הרצאות וסדנאות. החלק השני יתמקד יותר בפרקטיקה ובהטמעת החשיבה הרגשית במסגרות השונות.
מטרת התכנית
המטרה היא להרחיב את הידע הקיים, ולפתח את המיומנויות של אנשי המקצוע העובדים עם פעוטות אלו. תכנית הלימודים נבנתה כך שהיא מתאימה לאנשי מקצוע ממסגרות שונות, והיא מאפשרת שיח וחשיבה רחבים.
בתוכנית מושם דגש רב על ראיה כוללת ורחבה של פעוט עם הנכות התפתחותית, על מקומם המשמעותי של היחסים הנוצרים בין הפעוט וסביבתו, על הצורך בבניית תחושת היכולת העצמית והעמידות של הפעוט למרות נכותו, ועל מקומם המרכזי של המטפלים השונים בעשיה זו.
התכנית היא תכנית ישומית לכן מעבר ללימוד התאורטי, יושם דגש רב על חומרים ומקרים שיביאו המשתתפים עצמם, ממקומות עבודתם.
המשתתפים מצופים להיות סוכני שינוי במסגרות עבודתם, לכן כדי להמשיך וללוות את הטמעת התכנים שילמדו השנה, יתקיים בשנה הבאה פרקטיקום, שילווה מקצועית את המשתתפים.
רקע כללי
ליחסים שבין פעוטות למטפלים המשמעותיים שלהם יש השפעה חשובה ביותר על התפתחותם הרגשית והקוגנטיבית. ליחסים אלו השפעה רבה גם על יכולתם של הפעוטות להתמודד עם האתגרים שמציבה בפניהם הגדילה וההתפתחות.
אנו מאמינים שחשוב לאפשר לפעוט, גם אם הוא עם נכות התפתחותית, מזערית או משמעותית, לפתח תחושה של עצמיות, יכולת עצמית, שליטה עצמית, וויסות עצמי (Self determination, self efficacy, mastery, self regulation).
כדי לספק לפעוטות אלו סביבה מותאמת, שתשמש עבורם מרחב התפתחותי מיטבי, יש צורך לפתח ולהרחיב אצל אנשי המקצוע המטפלים בפעוטות אלו, מיומנויות ויכולויות מתאימות שיגבירו אצל אנשי המקצוע, את המודעות לתהליכים רגשיים ולתהליכים בין אישיים המתרחשים בינם ובין הפעוט, וגם בין הפעוט והוריו. היכולת של איש הצוות להתבונן, לשקף ולהתייחס למציאות רגשית זו, משפרים למעשה את אפקטיביות ההתערבות והשירותים הניתנים לפעוט עם הצרכים המיוחדים ומשפחתו.
תכנית הלימודים, כללי
תכנית הלימודים מותאמת לעו”ס הבאים ממסגרות שיקומיות שונות. היא נשענת על תפיסה אינטרדיסציפלינארית רחבה וכוללת, ובנויה כך שהיא מאפשרת להטמיע את חשיבות הדיאלוג בין המקצועות השונים, במסגרות השונות.
צורת הלימוד והחומרים שילמדו נועדו לפתח אצל המשתתפים יכולת התבוננות, חשיבה והתערבות בקונטקסט בין מקצועי רחב.
עקרונות הלימוד
1. הלימודים ישקפו ידע תאורטי וקליני עדכני מתחום בריאות הנפש, ההתפתחות, הבריאות, והנוירולוגיה.
2. הלימודים תוכננו כך שאפשר יהיה ליישם את החומרים שילמדו בעבודתם השוטפת של המשתתפים.
3. צורת הלימוד תעודד התבוננות וחשיבה רפלקטיבית אצל המשתתפים, שמבוססת על הבנת יחסי הפעוט וסביבתו.
4. יושם דגש רב על יצירת סביבה לימודית וקבוצתית כזו שתאפשר למשתתפים התנסות בהתנהלות בצוות רב מקצועי ובגיבוש תפיסה מקצועית משותפת.
5. הלימודים יתמקדו במשימות התפתחותיות משמעותיות לגיל הרך כמו האכלה, שינה, חיברות ומשחק.
6. הלימודים יעסקו בנכויות שונות: עוורון, חרשות, שיתוק מוחי ונכויות מוטוריות אחרות, ומוגבלויות שכליות התפתחותיות ובנוסף גם למצבים של מחלה כרונית או תסמונת, היוצרים מוגבלות.
7. ינתנו כלים שיאפשרו למשתתפים להיות סוכני הטעמה והובלת שינוי, במסגרותיהם.