על הסתגלות למסגרות חדשות

תאריך עדכון: 14 בספטמבר 2017

על הסתגלות למסגרות חדשות

יצחק הירשברג*

הורים לילדים הלומדים בבית ספר או בגנים יודעים שעבורם השנה מתחילה בספטמבר, כשנפתחת שנת הלימודים. יש ילדים שבעצמם כבר רוצים שהחופש הגדול יגמר, אחרים מוטרדים ממה יהיה ומגיבים בדאגה לקראת פתיחת שנת הלימודים.

אני רוצה להתמקד בילדים עם מוגבלויות ובמיוחד באלו שעברו השנה מסגרת. ילדים שהיו בגן ועברו לבית ספר, היו ביסודי ועברו לחטיבה וכו’ או פשוט עברו דירה ובעקבות זאת גם עברו בית ספר. מעברים כאלו דורשים מידה של גמישות, נכונות לנסות ולהתרגל לדבר חדש שאיננו מוכר. הבניין לא מוכר, הכיתה, המורים, הסייעות והמטפלים השונים, כולם חדשים לילד וגם למשפחה. גם המסגרת עצמה, מכורח הנסיבות שאפרט בהמשך, היא לא תמיד זו שההורים או הילד יחלו לה.

אצל ילדים עם מוגבלויות המעברים מורכבים יותר. תהליך מעבר המסגרת החינוכית מתחיל למעשה עוד הרבה לפני תחילת השנה, שלב שמתרחש בסוף השנה הקודמת שמלווה על ידי הצוות החינוכי ובעובדת הסוציאלית, שלב שבו עולה שוב מחדש שאלת המסוגלות של הילד, המוגבלות שלו, מידת ההתפתחות והצפי לעתיד, ואתם עולה השאלה איזו מסגרת מתאימה לו והרבה פעמים איזו מסגרת קיימת בסביבה שתיתן לו מענה.

עבור ההורים במצבים כאלו, כל ההיסטוריה עולה שוב על פני השטח, ההזכרות בהתפתחות של הילד, רגע גילוי העיכוב בהתפתחות, המוגבלות. האילוץ לשפוט מה הילד שלהם מסוגל ומה אינו מסוגל עולים אצלם בחריפות  גדולה. טווח הרגשות במצבים כאלו רחב מאוד: מרגשות אשם ועד הכחשה מוחלטת של הקושי. בכל זאת חשוב שההורה יוכל גם ברגעים כאלו, להתפנות ולשמח דווקא במה שכן הושג, בהתפתחות ובגדילה שהתרחשה אצל הילד למרות המוגבלות, ביכולות שהוא רכש ובקשר הטוב והנעים אתו.

הרבה פעמים בשלב זה של השמה נכונה לילד, בגלל המורכבות הרגשית שהזכרתי וגם בגלל המציאות שלרוב אין מענה מדויק בסביבה לילד, מתפתחים קונפליקטים או מאבקים עם הצוות החינוכי והרשויות על מציאת המסגרת המתאימה. צריך להבין שעבור ההורים זו התמודדות כשהמניע הוא להשיג עבור ילדם את הטוב ביותר, ויש למצוא דרכים ללוות את ההורים בשלב זה ברגישות רבה.

אחרי שלב ההשמה, נדרש מההורים לבדוק האם המסגרת החדשה נענית ומבצעת את ההתאמות הנדרשות. למשל נגישות, התאמה אקוסטית וכדומה. דברים אלו בולטים במיוחד כשהילד או הילדה משתלבים במסגרות של החינוך הרגיל. כדאי כאן לציין שהשילוב דורש עוד הרבה יותר מעבר לנגישות ולהתאמה הפיזית ההכרחית. נדרש סיוע מתאים, הדרכות לצוות החינוכי והכנת התלמידים, כל אלו גורמים לדאגה ולאי וודאות נוספת אצל ההורים.

כל מה שציינתי עד כה הוא הרקע לכניסתו של ילד עם מוגבלות למסגרת חינוכית חדשה. לגבי הילדים עצמם ותגובתם גם כאן השונות גדולה מאוד. זה תלוי הרבה פעמים במזג של הילד ובאישיותו, איך הוא מגיב לשינויים, איך הוא מצליח לעכל מצבים לא מוכרים. בנוסף לכך חשוב להבין, שתגובתו של הילד מושפעת במידה רבה מהתנהלות סביבתו: הורים ואנשי הצוות.

בכל מקרה חשוב לאפשר לילד עם מוגבלות כניסה נעימה. חשוב להכיר לו מראש את מבנה בית הספר, הכיתה, והנגישות אליה, את המורים שילוו אותו, את הסייעות ואת ההסעות, אם קיימות. לתת לו תחושה שהוא הגיע למקום בטוח ומגן, ושהסביבה ערה וקשובה לצרכיו. רק כך הוא יוכל לעשות את המעבר בצורה טובה.

לגבי ההורים חשוב מאוד לשים לב בתקופה זו לשינויים בהרגלים היומיומיים, לתאבון ולאכילה ולשינה, לתלונות על מחושים וכאבי גוף שונים ולמצב הרוח הכללי. אם ההורים מזהים משהו מטריד טוב יעשו אם ישתפו את הצוות הטיפולי בדאגתם, ואם יש צורך גם לפנות לאיש מקצוע להתייעצות.

 

*הכותב הוא מנהל המרכז לטיפול רגשי בבית איזי שפירא ברעננה, מרכז המתמחה בטיפול בילדים ובמבוגרים עם מוגבלויות ובבני המשפחה שלהם.

 

 
לימור מאירוביץ | YNET: מגפת הבדידות: עדיין לא נמצא חיסון

לימור מאירוביץ | YNET: מגפת הבדידות: עדיין לא נמצא חיסון

עד שהופיעה הקורונה, הבדידות הוגדרה כמגיפה של המאה ה-21. זוהי תחושה שמשותפת לאנשים מכל הגילים והתרבויות, והתגברה מאז ש-COVID19 הופיע בחיינו. לצערנו, מחקר שנערך לאחרונה בבריטניה מצא שאנשים עם מוגבלות חווים בדידות בשיעור גבוה פי 4 מאשר אנשים ללא מוגבלות!
המשמעות היא שאנשים עם מוגבלות נמצאים בסיכון גבוה יותר לחוות בדידות, וכל התופעות הקשורות אליה – כגון ירידה באיכות החיים ומצוקה נפשית אז מה אפשר לעשות? האם יש חיסון “מונע בדידות”?
התשובה והמאמר המלא והמרתק בכתבה של לימור מאירוביץ מתוך ynet

שנת הלימודים נפתחה! איזו התרגשות לפגוש את כולם ❤️

שנת הלימודים נפתחה! איזו התרגשות לפגוש את כולם ❤️

פתיחת שנת הלימודים בבית איזי שפירא! אנחנו כל כך שמחים לחזור לגנים ולבית הספר היום אנו מברכים ילדים חדשים שהצטרפו אלינו בגנים ובכיתה א’, ואנחנו זוכים לפגוש חיוכים מוכרים של תלמידים ואנשי צוות אהובים. זו חגיגה משמחת! אנו מאחלים לתלמידים שלנו, ולכל התלמידים בישראל – שנה מדהימה של למידה ומשחק, […]

קונצרט סיום שנה – מנגנים על ארקנה

קונצרט סיום שנה – מנגנים על ארקנה

כשאנחנו מדברים על הנגשה אנחנו מדברים על זה שהכל אפשרי! חשבתם פעם על הזכות לנגן מוזיקה? כולם רוצים לחוות מוזיקה, וליצור אותה, ללא קשר למגבלות ומוגבלות? הנגשה היא לא רק הרמפה בכניסה לבניין – הנגשה היא הרבה מעבר לכך, היא כוללת גם את היכולת ליצור, לשחק ולהינות כמו כולם וביחד […]

0  תגובות