עבר בקריאה טרומית: חוק פעוטות במעונות יום שיקומיים יהיו זכאים לשירותי תזונה

תאריך עדכון: 20 בפברואר 2014

מעל בימת הכנסת הודתה ח”כ קארין אלהרר לעו”ד ולרי זילכה מבית איזי שפירא שמרכזת את פורום הארגונים וההורים למען ילדים עם מוגבלויות על ההישג האדיר.

 פורום הארגונים וההורים למען ילדים עם מוגבלויות הוביל את החוק אשר אושר בקריאה טרומית: חוק פעוטות במעונות יום שיקומיים יהיו זכאים לשירותי תזונה

 ​מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק מעונות יום שיקומיים (תיקון – הוספת זכות לשירותי תזונה), התשע”ג-2013, של ח”כ קארין אלהרר (יש עתיד).

 הצעת החוק קובעת, כי במעון יום שיקומי תהיה זכות לשירותי תזונה, כחלק מסל השירותים לפעוט עם מוגבלות. השירות האמור יכלול הנחיות והדרכה לצוות המעון ולהורים בעניין תזונה מתאימה ומשקמת.

 בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי “בהתאם לחוק מעונות יום שיקומיים, זכאים פעוטות עם מוגבלות קשה למעון יום שיקומי. המדובר בפעוטות מגיל 6 חודשים ועד גיל 3 שנים, להם בעיות רפואיות, עיכוב התפתחותי או לקוית חושיות (לקות ראיה או שמיעה). לחלק ניכר מן הפעוטות יש שילוב של כמה מן הלקויות יחד.

 פעוטות אלו זכאים על פי חוק מעונות יום שיקומיים לסל שירותים במעון, ובין היתר הם זכאים לקבל במעון את הטיפולים פארה-רפואיים, במקום שהורים יאלצו לרוץ עם הפעוטות בשעות אחה”צ לטיפולים בקופות החולים. סל השירותים במעון אינו מספק הדרכה תזונאית, המתאימה את המזון ואופן ההאכלה לצרכי הפעוט.

ילדים בעלי צרכים מיוחדים מצויים בסיכון יתר לפיתוח בעיות בריאות הקשורות בתזונה, עד כדי 80% מכלל הפעוטות. התוצאה של הפרעות אכילה עלולה להיות חמורה, ולכלול פגיעה בגדילה, שכיחות גבוהה יותר של מחלות כרוניות, ואפילו מוות.

 הגורמים העיקריים לבעיות אכילה הם רגישות יתר למרקם, לטעם, לריח, לטמפרטורה, למראה אוכל; תת רגישות הגורמת לאי הנאה מהאוכל או למילוי מוגזם של הפה; בעיות במוטוריקה, בטונוס השרירים ובקואורדינציה המקשים על לעיסה, בליעה, יציבות; תאבון ירוד עקב נטילת תרופות, עצירות, או כאבים; אלרגיה למזון; בעיות בלמידה, בעיקר ביכולת להכליל; בעיות התנהגות; רגישות לרעשים בזמן הארוחה; קושי בקבלת שינויים; בעיות רפואיות שונות.

 “כיום, ללא הדרכת תזונאית במעונות, נמצא שיש פעוטות שמפחדים להתנסות במרקמים שונים ולכן ניתן לראות ילדים בוגרים שעדיין ניזונים מבקבוק, פעוטות שנפטרים מחוסר תזונה משום שלא ידעו כיצד לטפל בהם, לעיתים האכלת הפעוט אורכת זמן רב ולכן גם הצוות וגם ההורים ממשיכים להאכיל מבקבוק ולא מבינים את השלכות  הדבר על התפתחות הילד; לפעוטות יש בעיות רגשיות ולא יודעים כיצד להתמודד איתן בהקשר זה”.

 36 ח”כים תמכו בהצעה ולא היו מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת העבודה הרווחה והבריאות להכנתה לקריאה הראשונה.

לצפייה ברגע ההכרעה לחץ על התמונה:

ח"כ קארין אלהרר

 

יום עיון בנושא “זהות, עבודה ואהבה”

מרכז מרופין לקריירה ובית איזי שפירא מזמינים אתכם ליום עיון בנושא “זהות, עבודה ואהבה” . במסגרת יום העיון יושק ספרו של ד”ר בני הוזמי “זהות של מסוגלות”. נשמח לראותכם! הזמנה ב-PDF להרשמה לחץ

בית איזי שפירא גאה להשתתף בשבוע המצוינות הישראלית, יוזמת קרן טראמפ

בית איזי שפירא גאה להשתתף בשבוע המצוינות הישראלית, יוזמת קרן טראמפ

נשמח להזמינכם ל”בית פתוח”: סיור התנסות חווייתית, והיכרות עם מרכזי המצוינות שלנו ולמפגשים מרתקים ומעשירים בסגנון TED. אנו שמחים להכיר לכם את טומי, משתמש תת”ח (תקשורת תומכת חילופית) וכיום סטודנט לתואר ראשון. סיפורו האישי של טומי, הוא סיפור של מצוינות, השראה ואהבה: “אני טומי ברצ’נקו, אקטיביסט, גר בראש העין. אני […]

פסח שמח מבית איזי שפירא- והגדנו לכם ביום הזה…

פסח שמח מבית איזי שפירא- והגדנו לכם ביום הזה…

חשוב לי להשמיע את קולי “אני טומי ברצ’נקו, אקטיביסט, גר בראש העין. אני מכיר את “בית איזי שפירא” הרבה מאוד זמן, הייתי בגן הילדים ב”מרכז דה לו” וכאן למעשה התחלתי את המסע שלי. במקום הזה עזרו לי לבנות את עצמי ולהתפתח ולהרגיש ילד כמו כל אחד. כאן גם נתנו מעטפת […]

0  תגובות