יום האישה בבית איזי שפירא: נשים עם מוגבלות

תאריך עדכון: 3 באפריל 2014

נשים עם מוגבלות

מבחינה היסטורית, נשים עם מוגבלויות הוזנחו על ידי אלה המופקדים על נושאים של נכות, כמו גם על ידי התנועה הפמיניסטית. שני העשורים האחרונים סיפקו אשנב ראשון להתבוננות מעמיקה יותר על מצבן של נשים עם מוגבלות בחברה ועל האופן בו נשים עם מוגבלות חוות את מצבן, בעיקר באמצעות סיפורים אישיים ומספר מחקרים על מצבן החברתי של נשים עם מוגבלות. הניסיונות לזהות ולהבין את הכוחות המעצבים את חייהן של נשים עם מוגבלות, התמקדו בעיקר בהבנה של הקשר שבין מגדר לבין מוגבלות ואין ספק בכך כי הצומת של אי שוויון מגדרי ונכות חושפת מספר רמות של אפליה.

 הידע המצומצם הקיים מספק את הבסיס להכרה כי נשים עם מוגבלות הן אחת הקבוצות הפגיעות והשוליות ביותר בחברה של היום. חובה כלינו לפתח הבנה טובה יותר וידע מעמיק אודות חייהן של נשים עם מוגבלות על מנת להסיר את המכשולים שעוד נותרו בדרכן לשוויון.

לנשים עם מוגבלות קשיים וצרכים ייחודיים, הן בהשוואה לנשים באוכלוסייה הכללית והן בהשוואה לאוכלוסיית הגברים המוגבלים. למרות זאת לא קיימת התייחסות מספקת בקרב נותני השירותים לצרכים ולקשיים המיוחדים האלה.  

 שיעור באוכלוסייה – בסקרים שנערכו בארה”ב נמצא כי שיעור הנשים עם מוגבלות החיות בקהילה נע בין 15.4%- 21.3% (תלוי בהגדרת המוגבלות – רחבה או מצומצמת).

 

מצב משפחתי – מקרב הנשים עם מוגבלות שיעור קטן יותר הן נשואות ושיעור גבוה יותר מהן אלמנות מאשר נשים ללא מוגבלות.

הורות – בקרב נשים עם מוגבלות 33% הם הורים לילדים עד גיל 18 הגדלים בביתם. נשים עם מוגבלות נתפסות כתלותיות וזקוקות לתמיכה, לכן קשה לאנשים ללא מוגבלות לדמות אותן בתפקיד המסורתי של אם המגדלת ומטפלת בילדיה. האמונה הנפוצה היא כי נשים עם מוגבלות אינן יכולות ואינן צריכות להביא ילדים לעולם, ובמקרי גירושין יש נטייה לתת את הילד למשמורת בן הזוג שאינו נכה.   

תעסוקה והכנסה – נשים עם מוגבלות מדווחות על רמת הכנסה נמוכה יותר הן יחסית לגברים עם מוגבלות והן יחסית לנשים ללא מוגבלות. נשים מכוונות למסלולי השכלה אשר מיועדים מסורתית לנשים, קשה להן יותר לחרוג ממסלולים אלה ולפתח קריירה במקצועות אשר מסורתית נשלטים על ידי גברים. כמו כן קיימת תופעה מיוחדת שנשים עם מוגבלות מכוונות לפיתוח קריירה הקשורה למוגבלות (ייעוץ שיקומי). גובה ההכנסה קשור אף הוא למגדר ולחומרת המוגבלות. ככלל, לנשים עם מוגבלות הסתברות גבוהה יותר לחיות מתחת לקו העוני.

 נתונים על ישראל 

נשים עם מוגבלות בישראל מהוות קבוצה בעלת צרכים ייחודיים אשר עד היום לא זכתה להכרה מלאה ולמענה הולם מהמדינה ומגורמים שונים העוסקים בתחום. נשים עם מוגבלות נתקלות בקשיים מגוונים המקיפים את כל תחומי חייהן, ביניהם: בריאות, תעסוקה, זכאות לקצבאות, חינוך למיניות חשיפה לאלימות מילולית, פיזית ומינית ועוד.

גילאים

 42% מהנשים עם מוגבלות הן מעל גיל 55.

28%  מהנשים עם מוגבלות הן בנות 65 ונעלה.

32% מהנשים עם מוגבלות הן בגלאי 22-44

מצב משפחתי

שיעור הנשואות מבין הנשים עם מוגבלות הוא 58% לעומת 72% בקרב נשים ללא מוגבלות.

יותר אלמנות 21% מאשר בקרב נשים ללא מוגבלות 5%.

תעסוקה ומצב כלכלי

שיעור העסקה של נשים עם מוגבלות נמוך יותר (50%) מאשר שיעור העסקה בקרב נשים ללא מוגבלות (70%).

מצבן הכלכלי של נשים עם מוגבלות קשה יותר מאשר מצבן של נשים ללא מוגבלות.

כתבה: שוש קמינסקי- מנהלת פיתוח משאבי ידע בבית איזי שפירא

מתוך:

נורית שטרוסברג, גלית איתן-ריבליס (2006) נשים בנות 18-60 עם מוגבלות בישראל: ממצאים נבחרים מניתוח משנה של נתוני סקרים ארציים, מכון ברוקדייל מאיירס- ג’ויינט

 

יום עיון בנושא “זהות, עבודה ואהבה”

מרכז מרופין לקריירה ובית איזי שפירא מזמינים אתכם ליום עיון בנושא “זהות, עבודה ואהבה” . במסגרת יום העיון יושק ספרו של ד”ר בני הוזמי “זהות של מסוגלות”. נשמח לראותכם! הזמנה ב-PDF להרשמה לחץ

בית איזי שפירא גאה להשתתף בשבוע המצוינות הישראלית, יוזמת קרן טראמפ

בית איזי שפירא גאה להשתתף בשבוע המצוינות הישראלית, יוזמת קרן טראמפ

נשמח להזמינכם ל”בית פתוח”: סיור התנסות חווייתית, והיכרות עם מרכזי המצוינות שלנו ולמפגשים מרתקים ומעשירים בסגנון TED. אנו שמחים להכיר לכם את טומי, משתמש תת”ח (תקשורת תומכת חילופית) וכיום סטודנט לתואר ראשון. סיפורו האישי של טומי, הוא סיפור של מצוינות, השראה ואהבה: “אני טומי ברצ’נקו, אקטיביסט, גר בראש העין. אני […]

פסח שמח מבית איזי שפירא- והגדנו לכם ביום הזה…

פסח שמח מבית איזי שפירא- והגדנו לכם ביום הזה…

חשוב לי להשמיע את קולי “אני טומי ברצ’נקו, אקטיביסט, גר בראש העין. אני מכיר את “בית איזי שפירא” הרבה מאוד זמן, הייתי בגן הילדים ב”מרכז דה לו” וכאן למעשה התחלתי את המסע שלי. במקום הזה עזרו לי לבנות את עצמי ולהתפתח ולהרגיש ילד כמו כל אחד. כאן גם נתנו מעטפת […]

0  תגובות