אנשים עם מוגבלות צריכים להיות חלק בלתי נפרד מהחיים הציבוריים – גם בחגיגות יום העצמאות / שוש קמינסקי

תאריך עדכון: 19 במאי 2017

כתבה: שושו קמינסקי, מנהלת משאבי ידע בבית איזי שפירא

אורי(שם בדוי), חברי המתנייד בכיסא גלגלים סיפר לי השבוע כי תכנן בערב יום העצמאות לצאת לחוצות העיר בה מתגורר כדי לבלות יחד עם חבריו בבמות ובאירועים החגיגיים. רק ליתר ביטחון אורי התקשר למוקד הרשות המקומית וביקש לברר פרטים על נגישות האירוע המרכזי ולוודא שגם הוא מתאים לתושבים עם מוגבלויות. התשובה במוקד העירוני הייתה חד משמעית ומעציבה – לא. אירוע יום העצמאות המתקיים בליבה של העיר אינו מונגש ואינו ערוך להשתתפות של אנשים וילדים עם מוגבלויות.

השבוע המיוחד בחיים הישראליים בו אנו נמצאים כעת, שמוליך את הציבור מיום השואה, דרך יום הזיכרון לחללי מערכות וישראל ועד לשמחת יום העצמאות מתאפיין בשיח ובמעשים שעוסקים בעיקר בשייכות ובהכלה. הטקסים והאירועים הממלכתיים, לצד דגלי ישראל המונפים ברחובות מאפשרים לרבים מאזרחי ישראל, גם כאלה שביום-יום מרגישים מודרים, לחוש חלק מהלכידות החברתית.

אלא שכפי שגילה גם חברי אורי בעצמו, ישנן עדיין קבוצות מסוימות באוכלוסייה שמודרות מהציבור הרחב ואינן יכולות למצות את זכותן להשתתף באופן שוויוני באירועים הקהילתיים האלו. אירוע שלא הונגש הוא אירוע המחזק הדרה ואפליה חברתית ומונע מקבוצה גדולה של אנשים להשתתף באירועים בכבוד, בשוויון ובעצמאות. הרי אף לא אחד מאיתנו היה מעלה על דעתו כי אירוע יום העצמאות סגור לנשים, עולים חדשים, דרוזים, או כל קבוצה אחרת המרכיבה את החברה הישראלית. מדוע כשמדובר בהרחקה של אנשים עם מוגבלויות אנחנו לא מזדעזעים?

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, שנחקק כבר בשנת 1998, מטיל על החברה הישראלית חובה לנהוג מתוך עיקרון השוויון כלפי אנשים עם מוגבלות. עיקרון זה מתייחס להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה ובקהילה בכל תחומי החיים תוך הנגשה והתאמה של מענים לצרכים המיוחדים של אוכלוסייה זו.

אמנת האו”ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות אושררה על ידי מדינת ישראל בשנת 2012. האמנה קובעת אמות מידה בינלאומיות לשוויון, להשתתפות מלאה, להכללה ולהשתלבות בחברה, לנגישות, ולקבלת החלטות על ידי אנשים עם מוגבלות ביחס לחייהם. האמנה מכילה אמות מידה אלו על כל תחומי החיים ומחייבת את המדינה והחברה כולה ליישם אמות מדינה אלו באופן המאפשר השתתפות אמיתית של אנשים עם מוגבלויות גם באירועים קהילתיים.

עלינו כחברה וכאזרחים מוטלת החובה לדאוג למימוש הזכות של אנשים עם מוגבלות לשילוב והשתלבות מירביי בכל פעילות המתרחשת בקהילה, ולהיות חלק ממנה כמו כל אזרח אחר. זאת באופן ההולם את יכולותיהם וצרכיהם של אנשים עם המוגבלויות. קידום השתלבות חברתית מחייב התגייסות של המערכת השלטונית – משרדי הממשלה והרשויות המקומיות. עליהן ליצור את התנאים בהתאמה לצרכים ויכולות של אנשים עם מוגבלויות שונות. ללא התגייסות זו השילוב לא יצלח. חובה עלינו לזכור תמיד כי ילדים ואנשים עם מוגבלות הם חלק מרכיבי החברה, ואינם נבדלים בזכותם וברצונם לקחת חלק בכל התרחשות קהילתית.

כשאנחנו מדברים על נגישות עלינו לאמץ את גישת ההנגשה המכלילה המתייחסת גם להיבטים האנושיים והשירותים החברתיים אותם מקבלים אנשים עם מוגבלויות ולא רק בנגישות פיזית כמו התקנת גישה נוחה לבניין. אנשים עם מוגבלויות צריכים להיות חלק בלתי נפרד מהחיים הציבוריים – בפוליטיקה או במערכת החינוך, אבל גם בחגיגות יום העצמאות.

יש לא מעט דברים שניתן לעשות כדי להתקדם בכיוון זה, של שילוב אנשים עם מוגבלויות במעגלים החברתיים. בינתיים, בואו נגרום לכך שעד לשנה הבאה, בחגיגות ה-70 למדינת ישראל, אף אדם עם מוגבלות לא יצפה בזיקוקים של יום העצמאות ממרפסת ביתו, רק כי הוא לא יכול להגיע ולהשתתף בחגיגות.

 

 

יום עיון בנושא “זהות, עבודה ואהבה”

מרכז מרופין לקריירה ובית איזי שפירא מזמינים אתכם ליום עיון בנושא “זהות, עבודה ואהבה” . במסגרת יום העיון יושק ספרו של ד”ר בני הוזמי “זהות של מסוגלות”. נשמח לראותכם! הזמנה ב-PDF להרשמה לחץ

בית איזי שפירא גאה להשתתף בשבוע המצוינות הישראלית, יוזמת קרן טראמפ

בית איזי שפירא גאה להשתתף בשבוע המצוינות הישראלית, יוזמת קרן טראמפ

נשמח להזמינכם ל”בית פתוח”: סיור התנסות חווייתית, והיכרות עם מרכזי המצוינות שלנו ולמפגשים מרתקים ומעשירים בסגנון TED. אנו שמחים להכיר לכם את טומי, משתמש תת”ח (תקשורת תומכת חילופית) וכיום סטודנט לתואר ראשון. סיפורו האישי של טומי, הוא סיפור של מצוינות, השראה ואהבה: “אני טומי ברצ’נקו, אקטיביסט, גר בראש העין. אני […]

פסח שמח מבית איזי שפירא- והגדנו לכם ביום הזה…

פסח שמח מבית איזי שפירא- והגדנו לכם ביום הזה…

חשוב לי להשמיע את קולי “אני טומי ברצ’נקו, אקטיביסט, גר בראש העין. אני מכיר את “בית איזי שפירא” הרבה מאוד זמן, הייתי בגן הילדים ב”מרכז דה לו” וכאן למעשה התחלתי את המסע שלי. במקום הזה עזרו לי לבנות את עצמי ולהתפתח ולהרגיש ילד כמו כל אחד. כאן גם נתנו מעטפת […]

0  תגובות