Next Page  3 / 24 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 3 / 24 Previous Page
Page Background

3

תקציר

דו" ח זה

מציג את ממצאי תהליך ההערכה לקורס "תקשורת ותקשורת תומכת חליפית בעבודה עם

אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית". בקורס

למדו יחד

וה ה"מש עם אנשים

מטפלים

הישירים

של או שלהם

אוכלוסיות

דומות

במסגרות

. השונות

בשל

ייחודו

הן , זה ורסק של

בתכנים

והן

בהרכב

המשתתפים

עלה ,

צורך

לבצע

הערכה

מעצבת

מקיפה

בי שבה ת

דק השגת מטרות הקורס ותרומת הרכב

הקורס ללמידה. ההערכה כללה תצפיות, שאלונים וראיונות.

ממצאי

ההערכה עולה כי

אנשי המקצוע הרגישו ברובם שהקורס השיג את רוב מטרותיו והחוויה שלהם

הייתה טו

בה ונעימה. רובם הרגישו שלמדו על הנושא והעשירו את הידע שלהם אך חסר להם יותר ידע

מעשי והתנסות בפועל. בנוסף, נמצאו פערים והבדלים בהגדרת המטרות בין כל הגורמים המעורבים

בבניית והפעלת הקורס שיתכן והובילו לחוסר התאמה מסוים בין המטרות ומבנה הקורס והתכנים.

בהתייח

ס לתרומת מבנה הקורס ללמידה נמצא כי

למרות החשיבות הרבה שיש למפגש משותף בין

אנשים עם ובלי מש"ה, התרומה של הלמידה המשותפת בקורס הנוכחי

שנויה

במחלוקת

;

ניכר כי נושא

הקורס היה מורכב ולא בהכרח מתאים ללמידה משותפת, בעיקר בכל החלקים התאורטיים. הלמידה

בקבוצות קטנות

ובזוגות הייתה מתאימה יותר כדי לקדם את הלמידה המשותפת ואפשרה

אינטראקציה משמעותית

ולמידה

חווייתית

של אנשי המקצוע

. עם זאת, הקורס לא נבנה בצורה מונגשת

מספיק והחלקים התאורטיים של הקורס היו מורכבים

להבנה

עבור אנשים עם מש"ה

. המשתתפים עם

מש"ה הביעו הרבה הנאה מהמפג

ש עם אנשי הצוות אך בהתייחס לתכני הקורס תיארו בעיקר תחושה

שלא הצליחו לעקוב אחר הנלמד ולהבין את ה

נעשה

בקורס.

בהתייחס לקורסים עתידיים במבנה

משתתפים דומה, מומלץ לבחון את נושא הקורס ולבדוק את מידת התאמתו ללמידה משותפת. במידה

והוחלט על למידה מסוג זה

יש לבצע הנגש

ה מקסימלית של התכני

ם והכנה של חומרי הלימוד, המרצים

והמשתתפים עם מש"ה לפני כל מפגש.

מבוא

, שלם קרן

עמותת

גוונים

(

) שדרות

משרד הרווחה (מחוז דרום)

ומכון

טראמפ

בבית

איזי

שפירא

חברו

יחד

לבנות

קורס

העוסק

בתקשורת

ואנשים

עם

מוגבלות

שכלית

התפתחותית

(מש"ה)

.

צרי הקורס

מפגש

לימודי

ייחודי

בין

ה"מש עם אנשים

למטפלים

הישירים

של או שלהם

אוכלוסיות

דומות

במסגרות

. השונות

בשל

ייחודו

של

הן , זה קורס

בתכנים

והן

בהרכב

המשתתפים

,

עלה

צורך

לבצע

הערכה

מעצבת

מנת על מקיפה

: לבחון

1.

האם

את שיג ה הקורס

מטרותיו

2.

התרומה

הייחודית

של

הרכב

השגת ל הקבוצה

אלה מטרות

מבנה תהליך ההערכה

: ההערכה

התבצעה ב

- 4

נקודות

זמן

במהלך

. הקורס

במפגש

, הראשון

במפגש

, הרביעי

במפגש

העשירי

ובמפגש

. האחרון

בכל מפגש התקיים תהליך של תצפית

ותיעוד

של

הנעשה

באמצעות

כלי

כלי ( מובנה

התצפית

מופיע

' מס בנספח

1.)

במפגש השביעי ובמפגש האחרו

ן הועברו

שאלונים בכתב לכל המשתתפים לקבלת משוב על הקורס

השאלונים מופיעים בנספח מס'

2)

. במקביל

בשני מפגשים אלה התקיימה שיחה עם ארבעת משתתפי הקורס עם מש"ה

(שסיימו את הקורס)

, על

מנת לשמוע על תחושותיהם. במפגש האחרון התקיים גם משוב קבוצתי בע"פ.

כל לאחר

נקודת

רכה הע