סקר ראשון בקרב סטודנטים עם מוגבלויות בישראל

תאריך עדכון: 12 ביוני 2017

68% מהסטודנטים עם מוגבלות מעידים:
המרצים באקדמיה מגלים בורות וחוסר ידע כלפינו

  • כך עולה מסקר המציג בפעם הראשונה את עמדותיהם של סטודנטים עם מוגבלות ביחס לשילובם בחיי החברה, הנגישות האקדמית, נגישות טכנולוגית, נגישות פיזית ותפיסתם את מרכזי התמיכה בקמפוסים במוסדות להשכלה גבוה בישראל
  • סטודנטים עם מוגבלויות חשים גם דחייה חברתית במוסדות להשכלה גבוהה. 37% מהם העידו שהם חשים כי סטודנטים ללא מוגבלות נרתעים מיצירת קשרים חברתיים עימם
  • הסקר נערך במשותף על ידי בית איזי שפירא, ג'וינט ישראל מסד נכויות והתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל המפעילים את גרעיני הסטודנטים – סמ"ן

 

68% מהסטודנטים עם מוגבלות דיווחו כי הם מרגישים שקיימת בורות וחוסר ידע של המרצים בנוגע אליהם. בנוסף, 55% ציינו כי המרצים אינם עושים מאמץ להנגיש עבורם את חומרי הלימוד.  כך עולה מסקר משותף שערכו בית איזי שפירא, ג'וינט ישראל מסד נכויות והתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל המפעילים את גרעיני הסטודנטים – סמ"ן.

ממצאי הסקר מציגים בפעם הראשונה את עמדותיהם של סטודנטים עם מוגבלות ביחס לשילובם בקמפוסים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל.

במסגרת הסקר נשאלו סטודנטים עם מוגבלויות ממוסדות אקדמיים בישראל על תפיסותיהם ביחס לשילובם בחיי החברה, הנגישות האקדמית, נגישות טכנולוגית ונגישות פיזית במוסדות כמו גם על תפיסתם את מרכזי התמיכה בקמפוסים. על הסקר השיבו 202 סטודנטים עם מוגבלויות פיזיות, נפשיות, בריאותיות, חושיות ומוגבלויות למידה הלומדים באוניברסיטאות ומכללות ברחבי ישראל. את הסקר יזמו סמ"ן והחוקרות דפנה רביב כרמי וד"ר דנה רוט ממחלקת מחקר והערכה בבית איזי שפירא בשיתוף סטודנטים עם מוגבלות.

סטודנטים עם מוגבלויות חשים גם דחייה חברתית במוסדות להשכלה גבוהה. 37% מהסטודנטים עם מוגבלות, העידו שהם חשים כי סטודנטים ללא מוגבלות נרתעים מיצירת קשרים חברתיים עם סטודנטים עם מוגבלות. קרוב לשליש (28.2%) מהנשאלים דיווחו כי אירועים חברתיים בקמפוסים אינם נגישים עבורם והם מתקשים לקחת בם חלק.

הסקר בחן את עמדות הסטודנטים ביחס להנגשת תחומי הלימוד עבור סטודנטים עם מוגבלויות. מהממצאים  עולה תמונה מדאיגה לפיה 56% טוענים כי אינם זוכים לקבל את ההתאמות הלימודיות להם זקוקים במהלך הלימודים האקדמיים.  33% נוספים דיווחו כי שקלו לעזוב את החוג או את מוסד הלימודים בשל היעדר ההתאמות להם זקוקים.

הסקר בחן גם את עמדות הסטודנטים ביחס לנגישות מקומות מרכזיים בקמפוסים. 35% מהמשיבים ציינו כי אינם זוכים לקבל את כלל ההתאמות הפיזיות להן זקוקים במוסד הלימודים. כמו כן, 32% מהסטודנטים בסקר הביעו עמדה לפיה האולמות וכיתות הלימוד בקמפוסים אינם נגישים עבורם, 26% ציינו שהספרייה במקום הלימודים אינה נגישה, 25% טענו זאת כלפי מזכירות הפקולטה בה לומדים ו-22% אחוזים ציינו כי חדרי המרצים אינם נגישים.

 

ג'ין יודס מנכ"לית בית איזי שפירא: "הסקר מדגיש את העובדה שנגישות לא מתבטאת רק בהיבטים פיזיים כמו גישה נוחה לבניין, אלא נוגעת גם להיבטים אנושיים ושילוב מלא של סטודנטים עם מוגבלות בחיי החברה בקמפוס – זו אחריותם  של ראשי המוסדות האקדמיים כלפי הסטודנטים ומחויבותנו כחברה. הנגשה איננה 'פס ייצור' ועל סגל ההוראה להכיר טוב יותר את המוגבלויות השונות ואופני ההנגשה המקובלים כך שסטודנטים עם מוגבלות ירגישו שייכיםבכל מוסד בו יבחרו ללמוד".

לקריאת ממצאי הסקר המלאים לחץ

השתתפו בהפצת הקמפיין שלנו בפייסבוק

 
צפו בפרויקטי הגמר מקורס "להדפיס את החלום"

צפו בפרויקטי הגמר מקורס "להדפיס את החלום"

השבוע הסתיים הקורס השלישי של הדפסה תלת מימדית בשירות אנשי טיפול וחינוך. צפו בעבודות הגמר…

החלה ההרשמה לסמסטר אביב ולשנה"ל תשע"ח באוניברסיטה המשולבת

החלה ההרשמה לסמסטר אביב ולשנה"ל תשע"ח באוניברסיטה המשולבת

התכנית מיועדת לאפשר לבוגרים עם לקויות למידה מורכבות ואחרות ללמוד באקדמיה בקורסים מותאמים

דר' דנה רוט, ראש מחלקת מחקר והערכה  בכנס בינלאומי בסקוטלנד Create a More Inclusive World

דר' דנה רוט, ראש מחלקת מחקר והערכה  בכנס בינלאומי בסקוטלנד Create a More Inclusive World

ד"ר רוט, אשר שימשה כסגנית יו"ר הכנס וחברה בוועדה המדעית של הכנס, הנחתה את מושב המליאה הפותח של הכנס

0  תגובות