-
אלאא רבוס - קלינאית תקשורת, מרכז סינדיאן, בית איזי שפירא
ההרצאה מתמקדת בדרכים להנגשת למידה וטיפול מרחוק במצבי חירום ובכלל. מוצגים בה טיפים חשובים ודוגמאות לאמצעי למידה מותאמים, תוך התייחסות למגוון גילאים וצרכים. -
רז טננבאום - קלינאית תקשורת ומרכזת תא קלינאיות תקשורת במרכז דה לו, בית איזי שפירא
פרופ' רחל יפעת - פרופ' חבר (קליני) (אמריטוס) בחוג להפרעות בתקשורת, הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות, אוניברסיטת חיפה
ד"ר ברכה ניר - מרצה בכירה, החוג להפרעות בתקשורת, אוניברסיטת חיפה
המאמר עוסק בחשיבות ההתערבות המוקדמת לפעוטות עם מש"ה (מוגבלות שכלית התפתחותית).
-
שוש קמינסקי - ממונה על החטיבה הקהילתית ופיתוח משאבי ידע, בית איזי שפירא
המצגת מתארת את מודל פיתוח המרכז לגיל הרך (מעון יום שיקומי) בקלנסווה החל מזיהוי הצורך בפרויקט, דרך איסוף נתונים ומיפוי המצב ועד הנעת הקמת השירות. -
צוות המרכז לייעוץ טכנולוגי, בית איזי שפירא
האייפד הינו אמצעי עזר טכנולוגי חשוב לילדים ולהוריהם. במדריך הסברים על ארגון האייפד, אפשרויות השימוש והפונקציות הקיימות בו וכן על הורדת אפליקציות מומלצות. המדריך תורגם לאנגלית ולערבית. -
דפנה רביב-כרמי - מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
משפחות המגדלות ילד עם מוגבלות בישראל, נאלצות להתמודד לא רק עם אתגרים חברתיים, פוליטיים ותרבותיים שאית
מתמודדים כולם, אלא גם עם אתגרים נוספים. משפחה שיש לה ילד עם מוגבלות, שגם משתייכת לקבוצת מיעוט באוכלוסייה, נאלצת להתמודד עם אתגרים נוספים.
המאמר מתאר את מחקרם של ד"ר דנה רוט ופרופ' אייבן בראון שהשווה בין איכות חיי משפחה (Family Quality of Life) של משפחות ערביות ויהודיות בישראל, שלכולן יש ילד עם מוגבלות. -
דפנה קליינמן - מנהלת אשכול לפיתוח ושינוי חברתי, בית איזי שפירא
מאג’דה מרעי - מנהלת מרכז סינדיאן, בית איזי שפירא
במסמך מתוארת תכנית התערבות מוקדמת בבתים בקרב משפחות של ילדים עם מוגבלות עד גיל 3, בקהילה הערבית בישראל. התכנית בוצעה ע"י מרכז סינדיאן בקלנסואה, שהינו חלק מבית איזי שפירא. -
הדס זהבי - מפקחת ארצית, השירות לשיקום, משרד הרווחה והשירותים החברתיים
אריה שמש - מפקח ארצי, האגף לטיפול באדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית, משרד הרווחה והשירותים החברתיים
כרמלה קורש-אבלגון - סגנית מנהלת הקרן למפעלים מיוחדים, המוסד לביטוח לאומי
מיכל גולן - ראש תחום ילדים ונוער עם מוגבלות, ג'וינט-אשלים
מיכל כהן-הטב - מנהלת תוכניות, תחום ילדים ונוער עם מוגבלות, ג'וינט-אשלים
תכנית שמ“ש, עבור משפחות לילדים עם מוגבלות, מבקשת לחזק משפחות לילדים עם מוגבלות, מתוך תפיסה ואמונה, שלמשפחה היכולת והאחריות להעניק לילדהּ את איכות החיים המיטבית ויש לאפשר לה למלא תפקיד זה.
התדריך מציג את הרקע ליוזמה, הרציונל שלה והעקרונות המרכזיים של התכנית. -
Zero project - Essl Foundation
החוברת מתארת שמונה פרויקטים חדשניים ומיוחדים העוסקים בהתערבות מוקדמת בגיל הרך.
ההתמקדות היא במדינות מרכז ומזרח אירופה. -
עדנה קרני - מנהלת מרכז דה-לו, בית איזי שפירא
חלי פרץ - אחראית הערכת תכניות, היחידה למחקר והערכה, בית איזי שפירא
החוברת מתארת את מודל העבודה לשילוב בגיל הרך, כפי שפותח במרכז אהרון דה-לו , בבית איזי שפירא, במטרה לשמש כלי עזר למסגרות משלבות ולכאלה המעוניינות לשלב וכן לאנשי מקצוע המבקשים לפתח מודלים דומים. -
נעה ניצן - מרפאה בעיסוק, המרכז לייעוץ טכנולוגי, בית איזי שפירא
רחלי בלום - המרכז לייעוץ טכנולוגי, בית איזי שפירא
איריס אדטו-בירן - רכזת תכניות לימודים, מכון טראמפ, בית איזי שפירא
האייפד לא נוצר בעבור אנשים עם מוגבלות, ודווקא משום כך הוא מוביל לשינוי של ממש באיכות חייהם. בבית איזי שפירא נמצא כי השימוש באייפד מעודד מוטיבציה ומעורבות בהשתתפות במגוון פעילויות בקרב ילדים ובוגרים עם מוגבלות. המאמר מתאר את ההטמעה והשימוש באייפד לצרכי פנאי ומשחק, חינוך ותקשורת, ומציג רשימה של אפליקציות.
המאמר פורסם לראשונה ב - IJOT - כתב עת ישראלי לריפוי בעיסוק. -
אסטל סלוין – קלינאית תקשורת, רכזת מקצועות הבריאות, בי"ס איזי שפירא
רז טננבאום – קלינאית תקשורת, בית איזי שפירא
המאמר מסביר מהי קלינאות תקשורת ובאלו תחומים מטפלים קלינאי התקשורת. -
נעה ניצן - מרפאה בעיסוק, המרכז לייעוץ טכנולוגי, בית איזי שפירא
ד"ר דנה רוט - מנהלת מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
הן להורים והן למורים תפקיד מרכזי בתהליך הטיפול בילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בינונית-קשה. המחקר בדק את הקשר בין הדיווח על המיומנויות החברתיות של הילד לבין הדחק ההורי ואת ההתאמה בין דיווח ההורים לבין דיווח המורים על המיומנויות החברתיות של הילד. -
יצחק הירשברג - פסיכותרפיסט, מנהל המרכז לטיפול רגשי בילד ובמשפחה, בית איזי שפירא
המאמר מסביר את קשייהם של הורים לילדים עם מוגבלות התפתחותית בעת חירום, ומייעץ כיצד ניתן להתמודד עם הקשיים המיוחדים העומדים בפניהם. -
לילי לוינטון - סמנכ"לית מקצועית, בית איזי שפירא
עבודת צוות נמצאה כמתאימה במיוחד בשירותים המטפלים באנשים עם צרכים מורכבים.
המאמר מתאר את סוגי הצוותים השונים. -
ד"ר מישל שפירא – מנהלת תחום סנוזלן (לשעבר), בית איזי שפירא
דר' שולה פרוש - בית הספר לריפוי בעיסוק, האוניברסיטה העברית ירושלים
פרופ' מנפרד גרין - הפקולטה למדעי החברה והבריאות, אוניברסיטת חיפה
ד"ר דנה רוט – מנהלת מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
מחקר זה בוחן את היעילות קצרת הטווח של ה"סנוזלן" בהתערבות בילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית קשה ובינונית המפגינים התנהגות בלתי מסתגלת. -
רז טננבאום- קלינאית תקשורת ומרכזת תא קלינאיות תקשורת במרכז דה לו, בית איזי שפירא
טל אייזנברג - מרפאה בעיסוק ומרכזת תא הרפוי בעיסוק בגנים במרכז דה-לו, בית איזי שפירא
המאמר מתאר קבוצת תחושה לפעוטות ממרכז דה-לו בבית איזי שפירא שהתקיימה בחדר הסנוזלן הלבן. הפעילות הועברה על ידי מרפאה בעיסוק וקלינאית תקשורת, וכללה 3 אנשי צוות נוספים מתוך צוות הגן. הפעוטות למדו על הגוף, השפה והסביבה, התייחסו ופנו זה לזה תוך חיקוי ומגע. -
נעה ניצן - מרפאה בעיסוק, המרכז לייעוץ טכנולוגי, בית איזי שפירא
האייפד הוא אמצעי טכנולוגי נורמטיבי והתאמתו לאנשים עם מוגבלויות שונות מקדם את השתתפותם בקהילה, מאפשר להם למצות טוב יותר הזדמנויות בתחומי חיים שונים ומקדם בכך שוויון זכויות. המאמר מתאר את האפשרויות הרבות הגלומות באייפד ואת המרכז לייעוץ טכנולוגי שקם בבית איזי שפירא בעקבות התובנה כי חשוב לפתח מענים טכנולוגיים לצרכים השונים של ילדים ומבוגרים עם מוגבלויות ושל משפחותיהם, והניסיון הרב שהצטבר בו בתחום זה. -
אסטל סלוין - קלינאית תקשורת, רכזת מקצועות הבריאות, בי"ס איזי שפירא
רז טננבאום - קלינאית תקשורת, בית איזי שפירא
ילדים ומבוגרים, אשר מסיבות שונות מתקשים לדבר ולהביע עצמם באמצעות דיבור משתמשים במגוון ערוצי תקשורת אשר תומכים בדיבור הלקוי או שמהווים לו תחליף. המאמר מתאר את ערוצי התקשורת הללו המכונים תקשורת תומכת וחלופית - תת"ח -
עירית טוראל - רכזת מקצועות הבריאות, בית איזי שפירא
עמידון הוא מתקן העמדה המאפשר לילדים המתקשים בעמידה לעמוד בכוחות עצמם בתוך המתקן ללא צורך בסיוע אדם נוסף. המאמר מתאר את מגוון התועלות בשימוש בעמידון. -
עירית טוראל - רכזת מקצועות הבריאות, בית איזי שפירא
פיזיותרפיה הוא תחום העוסק באבחון, שיקום ומניעה של בעיות במערכת התנועה.
המאמר מתאר את עבודת צוות הפיזיותרפיה בבית איזי שפירא על כל היבטיו. -
גבע אנטופולסקי - סטודנט בחוג לפיזיותרפיה, אוניברסיטת חיפה.
ג'יל רודריגז - פיזיותרפיסטית ומדריכת סטודנטים, מרכז דה-לו, בית איזי שפירא.
הליכון הינו מכשיר המיועד לסיוע לילדים בזמן הליכה על ידי הענקת שיווי משקל ותנועתיות.
המאמר סוקר סוגים שונים של הליכונים ומסביר את התאמתם לצרכים השונים של הילדים המשתמשים בהם. -
שוש קמינסקי – ממונה על החטיבה הקהילתית ופיתוח משאבי ידע, בית איזי שפירא
אחים של ילדים עם מוגבלות נפגשים עם סטיגמות הרווחות בחברה כלפי אנשים עם מוגבלות הנובעות מבורות, חוסר מידע וידע. הדעות הקדומות והקושי החברתי בקבלת האחר השונה, מעמיד את האחים בפני התמודדויות עם אתגרים, קשיים וחוויות רגשיות מורכבות.
המאמר מתאר תוכנית התערבות בסביבה החברתית של האחים שמטרתה העצמת האחים ויצירת שינוי בעמדות כלפי אנשים עם מוגבלות בקרב ילדים בסביבה החברתית שלהם. -
לילי לוינטון - סמנכ"לית מקצועית, בית איזי שפירא
שירות ממוקד משפחה הוא מודל המכיר בקשר שבין רווחת המשפחה לרווחת הילד ובידע הרב המצוי בידי ההורים אודות יכולות הילד שלהם, קשייו וצרכיו. לכן הוא מתמקד בפיתוח העוצמות והכוחות של הילד ושל המשפחה כולה. המאמר מתאר את הנחות היסוד והעקרונות המרכזיים של המודל. -
מאג’דה מרעי - מנהלת מרכז סינדיאן, בית איזי שפירא
נואף זמירו - מנהל קו הייעוץ למשפחות, מרכז סינדיאן, בית איזי שפירא
ההשקפה הנמצאת בבסיס רעיון השילוב היא כי לילדים עם מוגבלות יש זכות להיות חלק מהחברה בה הם גדלים וחיים. במרכז סינדיאן בקלנסואה מופעלות תוכניות לשילוב חברתי של ילדי גן עם מוגבלויות בכיתות גן רגילות ביישוב. המאמר מתאר ומעריך את תוכנית השילוב בגני הילדים השונים. -
לילי לוינטון - סמנכ"לית מקצועית, בית איזי שפירא
המאמר מתאר את תהליך ההערכה הרב-מקצועית הנעשית תוך שימוש במדדים תקניים ובשיטת לא-פורמאליות. ההערכה נעשית בשיתוף עם הורי הילד המוערך והם יכולים לבחור את מידת מעורבותם בתהליך הטיפול בו. -
לאה שטרן - עו"ס, בית ספר איזי שפירא
פנינית לייבוביץ - תרפיסטית במוזיקה, בית איזי שפירא
החוברת מציגה את אחד ממוקדי העשייה של בית איזי שפירא בתחום המשפחה - "אחאות מיוחדת". מזה שנים רבות מופעלות תכניות לאחים ואחיות של ילדים עם צרכים מיוחדים על בסיס ההבנה כי הם זכאים וזקוקים למענים ההולמים את צורכיהם המיוחדים. החוברת מציגה את ההתערבויות השונות למשפחות ולאנשי המקצוע בשני צירים: 1. תכניות שנועדות לאחים עצמם. 2. תכניות שנועדות להורים וממוקדות בנושא האחאות. -
נעה ניצן - מרפאה בעיסוק, המרכז לייעוץ טכנולוגי, בית איזי שפירא
האייפד הוא אמצעי שיכול לסייע לילדים ולבוגרים שיש להם קשיי תקשורת, קשיים מוטוריים מגוונים או קשיים קוגניטיביים שונים. בעזרת השימוש בו הם יכולים לרכוש מיומנויות אישיות וחברתיות ולהשתלב בקהילה בצורה נורמטיבית, ובכך להתקדם. המאמר מתאר את האייפד ככלי לביטוי עצמי, את השלכות השימוש בו על המשפחה כולה, ואת שימושיו ככלי משלב ומסייע בלמידה ובשעות הפנאי. -
צוות המרכז לייעוץ טכנולוגי, בית איזי שפירא
IPad מתאים לילדים: עוזר בלמידה, מעודד יוזמה ואינטראקציה חברתית, משפר מיקוד וריכוז, תקשורת ועוד.
המאמר מציג את מגוון הפעילויות המתבצעות עם iPad בבית איזי שפירא.