Next Page  7 / 16 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 7 / 16 Previous Page
Page Background

7

בנוסף להיעדר מרכזי האבחון, לעתים גם אם הילד עבר אבחון, לא תמיד יש מספיק מסגרות

היעדר מרכזי טיפול:

טיפוליות לגיל הרך.

גם כאשר הורים מגיעים למרכזי אבחון וטיפול, לעתים קרובות מרכזים אלה

חוסר התאמה תרבותית ושפתית:

אינם מותאמים למתן שירות בשפה הערבית ולבני התרבות הערבית. חלק ניכר מהמוסדות המספקים שירותים,

כמו המכונים להתפתחות הילד, משרתים את האוכלוסייה היהודית, והשירותים בהם ניתנים רק בשפה העברית. זה

מקשה מאוד על האוכלוסייה הערבית, והיא אינה זוכה לקבל שירות מותאם, רציף ונגיש. כך ההורים והילד ניצבים

בפני מחסום השפה והתרבות, וכן בפני חסמים הקשורים במתיחות בין האוכלוסייה היהודית לאוכלוסייה הערבית.

לעתים חסרה בקרב משפחות בחברה הערבית מודעות לאבני דרך

היעדר מודעות בקרב המשפחות:

בהתפתחות של ילדים, ולכן הן מתקשות לזהות מתי יש לפנות לקבלת ייעוץ וטיפול. בשל כך קיים גם חוסר

מודעות לחשיבותה של ההתערבות המוקדמת ולתרומתו של הטיפול בגיל הרך להתפתחות הילד.

כפי שצוין לעיל, בחלקים רבים של האוכלוסייה הערבית, עיכוב התפתחותי נתפס כעניין

היעדר קבלה חברתית:

שיש להתבייש בו ולהסתירו, ולכן הורים רבים בוחרים שלא להשתמש בשירותי אבחון וטיפול, גם אם הם ניתנים

בסביבתם.

במקרים של נישואים מעורבים בין ערבים ישראלים לערבים תושבי השטחים,

היעדר הכרה על-ידי הרשויות:

הילדים אינם רשומים תמיד כאזרחי המדינה, ולכן אינם זכאים לחלק מהשירותים הניתנים לאוכלוסייה הכללית,

כגון השירותים הניתנים בקופת החולים ובמוסד לביטוח לאומי.

תיאור התכנית

התכנית מיועדת לאיתור מוקדם של ילדים עם מוגבלות עד גיל שלוש, שלא אובחנו או שאובחנו אך לא הגיעו לקבל

טיפול. מטרת התכנית היא לדאוג לכך שילדים אלה יקבלו טיפול הולם, מותאם ומונגש, על-ידי הסרת מכשולים

תרבותיים, בירוקרטיים, חברתיים ורגשיים.

בכל אזור שהתכנית מופעלת בו, יש לפתח מערך איתור בקהילה של ילדים עם מוגבלות, הכולל הסברה קהילתית

והקמה של צוות מקצועי ומיומן שיגיע לבתי המשפחות שאותרו ושיעבוד עם ההורים והילד. הצוות ידריך את ההורים,

יטפל בילד בשלבים הראשונים בהתאם לצורך, ידאג להפניית הילד והמשפחה למסגרות מתאימות, ילווה את

המשפחה בתהליך הפנייה למסגרות אלה ויעקוב אחר קליטת הילד והמשפחה במסגרת.

אוכלוסיית היעד

ילדים בגיל הרך (עד גיל שלוש) הסובלים ממוגבלות כרונית מאובחן ולא מאובחן, כגון מוגבלות שכלית

התפתחותית, הפרעות מוטוריות ותחושתיות, לקויות חושיות (ראייה ושמיעה), הפרעות התנהגות, עיכוב בגדילה

ובהתפתחות ותסמונות שונות, אשר אינם מקבלים טיפול במסגרות הקהילתיות באזור מגוריהם.

בני המשפחה של ילדים אלו.

אנשי מקצוע ותושבים מהקהילה היכולים לשמש "רשת" לאיתור ולהפניה של ילדים ומשפחות אלו.