Next Page  6 / 16 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 6 / 16 Previous Page
Page Background

6

הגישה של טיפול בסביבה הטבעית מתאימה לטיפול בפעוטות עם מוגבלות ובבני משפחותיהם, במצבים שבהם אין

מרכזים טיפוליים מתאימים במרחק סביר מביתם, ובמקרים שבהם המשפחות מוגדרות כמשפחות מוחלשות ומודרות

חברתית. יתר על כן, גישה זו מתאימה במקרים שבהם המשפחות שייכות לתרבות שקיימות בה הסתרה ובושה בקרב

.)

Judd

2012(

משפחות של ילדים עם מוגבלות

מאפייני החברה הערבית המסורתית

לחברה הערבית המסורתית בישראל ישנם מאפיינים ייחודיים, המשפיעים גם על הפנייה לאבחון ולטיפול במקרים של

.)

Judd

2012(

ילד עם מוגבלות במשפחה וגם על דרכי ההתערבות ההולמות

: ככלל, כל משפחה שיש בה ילד עם מוגבלות נמצאת בסיכון לחוות לחצים וקשיים רבים יותר

תפיסת המוגבלות

משאר האוכלוסייה. הורים רבים מרגישים אשמה ובושה, ולעתים "מחביאים" את הילד ומצמצמים ככל האפשר

את הקשר שלו עם הסביבה. בחלקים של החברה הערבית, מוגבלות נתפסת כעניין שיש להתבייש בו, ואנשים עם

מוגבלות נתפסים כמסכנים, כראויים לרחמים וכנטל על החברה כולה. כמו כן, קיים חוסר אמון בדבר יכולתם של

אנשים עם מוגבלות להשתלב בחברה. בשל כך, בחברה הערבית הם סובלים מאפליה מתמשכת בתוך הקהילה

עצמה, וההורים חוששים לחשוף את הילד הן מתוך רצון להגן עליו והן בגלל חשש מהסטיגמה החברתית (עבאס,

). לפיכך, כל תכנית התערבות צריכה בראש ובראשונה לכלול התייחסות לעמדות אלו, לתת להן מקום ולא

2011

לבטל אותן, ובד בבד לשאוף ללמד, להסביר ולאפשר לתהליכים משמעותיים של שינוי עמדות להתרחש בקצב

המתאים למשפחה.

בחברה הערבית המסורתית, הגברים הם לרוב הדמויות החזקות והמובילות במשפחה, והם

מבנה המשפחה:

מקבלי ההחלטות בכל נושא. רוב הנישואים נעשים בשידוך, ומצופה מהנשים להיות כנועות לבעליהן. הכבוד

הניתן לאישה נובע במידה רבה ממצבה המשפחתי ומיכולתה ללדת ילדים, בעיקר בנים זכרים. אם האב יחשוב

שאין סיבה לפנות לקבלת סיוע וטיפול עבור הילד, לא תעשה זאת האם על דעת עצמה. לפיכך, כאשר מטפלים

במשפחות אלה, יש להתחשב בזהות המטפל – האב או האם, בהתאם לסיטואציה. בנוסף, יש לעבוד עם המשפחה

.)Judd, 2012(

תוך התחשבות בתפיסות אלה ולא לנסות לשנות את יחסי הכוחות במשפחה

בדרך כלל, סגנון ההורות בחברה הערבית הוא סמכותי, והדגש מושם על חינוך ומשמעת. החלת סגנון

סגנון הורות:

ההורות הזה נתפסת כחובתו וכתפקידו של ההורה בחברה הערבית ויש להתחשב בכך.

הרקע לפיתוח התכנית

ההחלטה לבנות תכנית להתערבות מוקדמת בבתים לטובת ילדים עם עיכוב התפתחותי באזור המשולש, נבעה

מהניסיון המקצועי המצטבר במרכז סינדיאן, שלפיו ישנם ילדים המאובחנים בגיל מאוחר ולכן מגיעים מאוחר מאוד

לקבלת טיפול. ילדים אלו אינם זוכים להתערבות מוקדמת, שהייתה יכולה לשנות באופן משמעותי את המשך

התפתחותם. תופעה זו נובעת מכמה גורמים:

: ביישובים רבים של הקהילה הערבית בישראל, חסרים שירותים לאבחון של תינוקות ופעוטות עם

היעדר מרכזי אבחון

עיכובים התפתחותיים. מסיבה זו, כדי לקבל שירות יש לנסוע ליישוב מרוחק, כך שהבאת הילד או הילדה לאבחון נהיית

משימה מורכבת מדי הדורשת התארגנות רבה. לכן, לעתים קרובות המשפחה מוותרת על האבחון.