Next Page  5 / 16 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 5 / 16 Previous Page
Page Background

5

וגם הכוחות והיכולות של המערכת המשפחתית כולה. כדי ליצור שותפות עם משפחות, יש לשמור עמן על ערוץ

תקשורת מכבד ופתוח, ולתת להן תמיכה פורמאלית ובלתי פורמאלית, גמישה ומותאמת. המטפלים בתכנית שואפים

להעצים את המשפחה, לשפר את התפקוד הכולל שלה ולהפחית את הלחץ שבו היא נתונה. ההתערבות נעשית תוך

הערכה כוללנית של הכוחות והצרכים של הילד והמשפחה, ומתרחבת למתן תמיכות ושירותים מתאימים ולניטור

והערכה מחודשת לאור התפתחות הילד. מערך ההתערבות המוקדמת כולל מגוון רחב של פעולות, אנשי מקצוע

.)

Gardiner & Fish

,

2011(

ותמיכות מסוגים שונים

חשיבות האיתור המוקדם

בשנה הראשונה בחיי התינוק, המוח צעיר וגמיש ויכול לפתח קשרים חדשים. בנוסף, בגיל זה מתרחשים שינויים

מהירים בתפקוד ו"קפיצות" בהתפתחות. לפיכך, גמישות המוח מחד גיסא וההתפתחות המהירה מאידך גיסא מספקות

"חלון הזדמנויות" לביצוע פעולות מניעה שיובילו להפעלת מנגנוני פיצוי ולשיפור או "תיקון" של קשיים התפתחותיים.

הערכת מצבו של הילד או התינוק בשלב מוקדם מאוד מאפשרת להפיק את היתרונות הפוטנציאליים המרביים

מההתערבות המוקדמת, וטיפול מוקדם יכול לשפר את התפתחותו ואת תפקודו ולמנוע נזקים משניים. איתור מוקדם

יכול לתרום גם לאבחון של בעיות בנות-תיקון אשר יכולות להתבטא בעיכוב התפתחותי, כגון מחלות מטבוליות מולדות

.)

Edwards & Sarwark

,

2005

(

חשיבותן של התכניות לאיתור מוקדם ולהתערבות מוקדמת היא מכרעת, מכיוון שהן מאפשרות להקטין פערים ולמנוע

מצבי סיכון. בנוסף, התערבות מוקדמת אינה רק מספקת מענה מיידי אלא גם יכולה לצמצם את הקשיים לטווח

הארוך. במחקרים שנערכו בתחום מדעי המוח נמצאו הוכחות לשינויים מבניים ותפקודיים של תאי המוח עקב אימון

מתאים. מהמחקרים עולה תמונה חד-משמעית שלפיה איתור מוקדם של קשיים אצל ילדים בגיל הרך והתערבות

מתאימה בשלב התפתחותי זה, עשויים לצמצם במידה משמעותית קשיים עתידיים, ובמקרים רבים אף למנוע לקויות

.)2008 ,

התפתחותיות. שיפור התפקוד בגיל צעיר מאפשר בהמשך הסתגלות והשתלבות בחברה (יבלון וקליין

יש ילדים שהעיכוב ההתפתחותי שלהם לא אותר בשלב מוקדם מספיק בחייהם, ולכן נמנע מהם טיפול חיוני בגיל צעיר.

טיפול כזה יכול היה לאפשר להם להתפתח ולמצות את הפוטנציאל שלהם. לעתים קרובות, הפנייה למכון להתפתחות

הילד נעשית באיחור רב בשל איחור באבחון ותהליך ארוך של קבלת אישורים והמתנה. עם זאת, גם למשפחת הילד

ולסביבה שבה הוא גדל יש השפעה גדולה לא רק על התפתחותו אלא גם על השלב שבו המשפחה מכירה בעיכוב

ההתפתחות שלו, וגם על המועד שבו נעשית הפנייה לעזרה לאחר ההכרה בעיכוב ההתפתחות.

התערבות בבית המשפחה

חיי המשפחה וחיי הילדים מורכבים מפעילויות יום-יומיות, שהן בהגדרתן מצבי חיים טבעיים. אלו הן סביבות למידה

טבעיות שבהן נלמדות התנהגויות פונקציונליות משמעותיות, המותאמות לתרבות ולסביבה החברתית, ואשר

האינטראקציה החברתית מתקיימת בהן החל מתקופת הינקות. לפיכך, התערבות בבית המשפחה היא התערבות

בסביבה הטבעית המרכזית של הפעוטות. בנוסף, ההתערבות נשענת על ההנחה כי האחריות לגידול הילד מוטלת

על המשפחה עצמה, וכי ההתערבות המקצועית צריכה להתבצע בדרכים התומכות ביכולת ההורים לממש אחריות זו

ביעילות ואשר מחזקות אותה.