שמיעה
85
-ל
Hz
8,000
. אלה הם התדרים המשמשים אותנו בדיבור. התדר קובע את גובה הצליל,
מקול נמוך לקול גבוה (
2000 ,
Thompson
.)
ליקויים אודיטוריים
בספר זה נדון בשני סוגים של ליקויים אודיטוריים:
1 .
ליקויים בשמיעת תדר
2 .
- רגישות
יתר אודיטורית
1 .
ליקויים בשמיעת תדר
ּ
יש אנשים ששומעים תדרים באופן מעו
ות, כמו שמיעת צליל של
Hz
6,000
כאילו היה גבוה
-מ
Hz
8,000 ,
או שמיעת
צליל של
Hz
500
כאילו
היה בתדר של
Hz
1,000
. אדם אף עשוי
לשמוע סולם צלילים עולה, כשלמעשה הסולם יורד (
1995 ,
Grandin
.)
מצב זה עלול
להציק מאוד
לאדם
ולגרום לו
חוסר נוחות ניכר.
2 .
רגישות
-
יתר אודיטורית
על פי
דונה ויליאמס
( 1997
), אדם עם רגישות
-
יתר אודיטורית מתקשה
דרך
קבע בעיבוד
צלילים. הבעיה מחריפה כאשר הצלילים או הקולות
מתקבלים מ
כמה
מקורות
בבת אחת
,
כשהצליל גבוה מדי, או כשאנשים מדברים מהר מדי. אדם בעל רגישות
-
יתר אודיטורית
חווה צלילים כבעלי עוצמה גדולה בהרבה מעוצמתם האמיתית; למעשה, הוא עלול לחוש
שהוא מופגז בצלילים ו
קולות. ב
לפיכך
העולם
נחווה כ
מקום מבלבל, מאיים ואף מכאיב
לאדם כזה. עם עליית כמות
הצלילים
, עוצמ
תם
ומגוו
נם
, הוא מתקשה יותר להבחין ב
ין
ה
צלילים השונים ולפענח אותם. מצב זה עלול לגרום התנהגות בלתי
מאורגנת
וכאוטית
.
האדם עלול להיראות ח
י
רש, כאשר למעשה הוא מסוגל לשמוע (
1998 ,
LeDoux
.)
מטופלים רבים
בעלי
נכויות התפתחותיות ואחרות סובלים ככל הנראה מרגישות
יתר -
אודיטורית. הם מסוגלים להירגע ולהשתמש באנרגיה שלהם באופן בונה ויעיל יותר רק