Next Page  103 / 159 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 103 / 159 Previous Page
Page Background

שמיעה

85

Hz

8,000

. אלה הם התדרים המשמשים אותנו בדיבור. התדר קובע את גובה הצליל,

מקול נמוך לקול גבוה (

2000 ,

Thompson

.)

ליקויים אודיטוריים

בספר זה נדון בשני סוגים של ליקויים אודיטוריים:

1 .

ליקויים בשמיעת תדר

2 .

- רגישות

יתר אודיטורית

1 .

ליקויים בשמיעת תדר

ּ

יש אנשים ששומעים תדרים באופן מעו

ות, כמו שמיעת צליל של

Hz

6,000

כאילו היה גבוה

Hz

8,000 ,

או שמיעת

צליל של

Hz

500

כאילו

היה בתדר של

Hz

1,000

. אדם אף עשוי

לשמוע סולם צלילים עולה, כשלמעשה הסולם יורד (

1995 ,

Grandin

.)

מצב זה עלול

להציק מאוד

לאדם

ולגרום לו

חוסר נוחות ניכר.

2 .

רגישות

-

יתר אודיטורית

על פי

דונה ויליאמס

( 1997

), אדם עם רגישות

-

יתר אודיטורית מתקשה

דרך

קבע בעיבוד

צלילים. הבעיה מחריפה כאשר הצלילים או הקולות

מתקבלים מ

כמה

מקורות

בבת אחת

,

כשהצליל גבוה מדי, או כשאנשים מדברים מהר מדי. אדם בעל רגישות

-

יתר אודיטורית

חווה צלילים כבעלי עוצמה גדולה בהרבה מעוצמתם האמיתית; למעשה, הוא עלול לחוש

שהוא מופגז בצלילים ו

קולות. ב

לפיכך

העולם

נחווה כ

מקום מבלבל, מאיים ואף מכאיב

לאדם כזה. עם עליית כמות

הצלילים

, עוצמ

תם

ומגוו

נם

, הוא מתקשה יותר להבחין ב

ין

ה

צלילים השונים ולפענח אותם. מצב זה עלול לגרום התנהגות בלתי

מאורגנת

וכאוטית

.

האדם עלול להיראות ח

י

רש, כאשר למעשה הוא מסוגל לשמוע (

1998 ,

LeDoux

.)

מטופלים רבים

בעלי

נכויות התפתחותיות ואחרות סובלים ככל הנראה מרגישות

יתר -

אודיטורית. הם מסוגלים להירגע ולהשתמש באנרגיה שלהם באופן בונה ויעיל יותר רק