מאגר הידע

ערכת פעילות והפגה: התערבות ופעילויות בשעת משבר

יעל שדלובסקי פרס - מפקחת ארצית על תחום הריפוי בעיסוק באגף הדיור, מנהל מוגבלויות, משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים

2020

הערכה נכתבה על ידי יעל שדלובסקי פרס בסיוע של ד"ר דליה נסים, ענת פרנק, שושי אספלר וכרמית כהנא. בערכה תמצאו מידע על התערבות בשעת משבר ושפע של פעילויות הפגה (המתאימות להנחיות של משרד הבריאות) באמצעים דיגיטליים (וחינמיים) או אחרים. הפעילויות מותאמות לרמות תפקוד שונות ולתחומי עניין מגוונים.
הערכה פורסמה לראשונה  בקהילת הידע "סובב מוגבלויות" של משרד הרווחה והשירותים החברתיים: נספח 2.

 

הערה: בכדי ליהנות מהערכה מומלץ לשמור את המסמך במחשב, לפתיחת החומרים המקושרים יש לעמוד עם העכבר על הקישורים וללחוץ פעמים על עכבר.   

מטרה:

מטרת ערכה זו להציג פעילויות ועיסוקים שניתן לקיים עם דיירים/מקבלי שירות במסגרות דיור, במסגרות קהילה ובבית.

עקרונות מנחים:
1. יש לקיים את הפעילויות בהתאם להוראות משרד הבריאות - https://www.gov.il/he/departments/ministry_of_health
 וחוזר מנכ"ל משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים העדכני ביותר שהופץ.
2. חשוב להקפיד על "ריחוק חברתי", מרחק של 2 מטר בין אחד לשני, לרווח את הקבוצות ולדאוג לחדרים מאווררים, ועד 10 נוכחים בחדר.
3. ככלל, כל תוכנית ופעילות תתקיים בכפוף לתוכנית אישית, תוכנית ניהול סיכונים, רצונות והעדפות האדם.
4. חשוב לתכנן את הפעילות מראש, לבנות סדר יום מותאם ולשמור על שגרה קבועה עד כמה שניתן.
5. יש להקפיד, בעת הפעילות, הקפדה יתרה על הגינה אישית של צוות, דיירים ומקבלי שירות.
6. יש להקפיד על חיטוי יומי של משטחי העבודה וחפצים המשמשים לפעילות (כגון: משחקים, מקלדות מחשב, שולחנות, מסכים, טאבלט וכד'). יש למנות רפרנט שיהיה אחראי לניקיון וחיטוי הציוד מידי יום.
7. באחריות אנשי המקצוע במסגרת (מקצועות הבריאות, עו"ס, רכזי חינוך, תרבות ופנאי וכד'), לבנות את תכניות הפעילות.
8. בכל תוכנית פעילות תשולב גם תוכנית פעילות תנועתית, מוטורית וכן יציאה החוצה לחצר בקבוצות קטנות וזאת בכדי לשמר יכולות מוטוריות ותנועתיות.
9. חשוב לשתף את הדיירים/מקבלי שירות במידע אודות נגיף הקורונה והמצב בארץ ובעולם. יחד עם זאת, יש להעביר את המידע בצורה רגועה ולהימנע מליצור פחד והיסטריה. חשוב להעביר את המידע בהתאם לרמה הקוגניטיבית של הדייר /מקבל השירות ולהשתמש בשפה פשוטה וברורה. ניתן להיעזר בתמונות וסמלים. יש להקפיד גם על חשיפה מושכלת לתקשורת בהתאם לרמת ההבנה של הדיירים/מקבלי השירות.

במסמך הבא עקרונות העברת מידע הקשור למצבי חירום ומשבר.
התערבות בשעת משבר: טיפול בטראומה

הפעלת דיירים/ מקבלי שירות:
יש לבנות מערכת סדר יום מותאמת עפ"י שעות היממה. המערכת תהיה מודפסת ובמידת הצורך גם מוסמלת בתמונות, בהתאם לרמה הקוגניטיבית של הדיירים/מקבלי שירות.
מומלץ כי המערכת תהיה מגוונת ותכלול פעילויות שונות מתחלפות, יחד עם שמירה על שגרה והמשך הפעילויות הקיימות המבוצעות בבוקר במרכזי פעילות היום. מומלץ כי סדר היום ישלב פעילות יצרנית/אומנותית/עיסוקית משמעותית לצד פעילויות הפגתיות ופעילויות תרפויטיות.
עוד מומלץ, כי בכל יום, באופן שוטף ורציף, יועברו פעילויות בנושא היגיינה והימנעות מהדבקות בנגיף (שטיפת ידיים, שמירה על מרחק, עיטוש למרפק וכד'). ניתן להיעזר בחומרים הבאים:

שומרים על הבריאות: נשמרים מוירוס קורונה – מסמך בפישוט לשוני

בריינפופ סרטון הסבר נגיף הקורונה: 
https://il.brainpop.com/category_13/subcategory_148/subjects_7442/

סרטונים המדגימים שטיפת ידיים:
https://www.youtube.com/watch?v=SXgU75HqUOY
https://lomdim.brainpop.com/washing_hands/

חשוב להעביר לדיירים/מקבלי שירות את המידע אודות הקורונה בשפה ברורה, פשוטה ובהתאם לרמת ההבנה שלהם, בצורה רגועה ולהימנע מלעורר חרדה ופחד.
מידע על וירוס קורונה בפישוט לשוני


בכדי להקל על השימוש בערכה, יחולקו הפעילויות לתחומים שונים, כהמלצה כדאי לגוון בין התחומים בכדי ליצור סדר יום מגוון ומלא. בקבצים המצורפים תוכלו למצוא רעיונות רבים להפעלות. כמובן, יש לבחון את ההפעלות עפ"י תוכניות אישיות, תוכניות ניהול סיכונים ובהתאם להעדפות הדיירים/ מקבלי שירות. יש להתייעץ עם אנשי המקצוע במסגרת בכדי להתאים את הפעילויות לרמות התפקוד של הדיירים/מקבלי שירות.


א. הפעלות הפגתיות בתחום הפנאי, ההעשרה והמשחק:
קישורים לאתרים:

ארגז כלים והַפְעָלוֹת מסייעות
לקט משחקים ופעילויות
מכון דוידסון – פעילויות העשרה, טרויה, חידונים וניסויים
פעילויות שמפחיתות את החרדה בזמן הבידוד
קמפוס - אתר המרכז קורסים שונים חינם ברמה גבוהה

האזנה לפודקאסטים והרצאות בנושאים שונים:

מוסיקה – השמעת שירים של מקהלות משולבות – מעבר לקול (זמרים עם וללא מוגבלויות), קליפים של מבחר שירים ביוטיוב
https://www.beyondthevoice.net/
https://www.youtube.com/channel/UCsczKu0_m2W_ZP6asMof8VQ


ב. תוכנות, אפליקציות ויישומונים לאייפד וטאבלט
בקישור הבא רשימת אפליקציות להורדה עפ"י תחומי תפקוד:
https://tech.beitissie.org.il/apps/math/

תרגול תוכנת אופיס:

מטלות לדוגמא- הקלדת ספר בישול, הכנת מצגת תמונות משפחתית, העתקת טקסט מספר לתרגול הקלדה.

    1. https://www.yamyeda.co.il/word-guide.html
    2. https://tinyurl.com/yxxojsca

 

ג. הפעלות בתחום המוטורי והניידות:
פעילות גופנית

בקרב אנשים עם מוגבלות, מבוגרים ואנשים בגיל השלישי הפעילות הגופנית חשובה מאד, היא מאטה תהליכי התדרדרות תפקודית ,מקלה על מצבי כאב, מפחיתה מתח וחרדה ומסייעת לשמירה על מצב הרוח. בנוסף, פעילות גופנית יומית חשובה לשיפור יציבה, מניעת נפילות וחיזוק הגמישות.

חשוב: לפני שמתחילים את הפעילות הגופנית יש להתייעץ עם צוות המסגרת ולהפעיל את הדיירים/ מקבלי השירות בהתאם לתוכנית קידום אישית, ליכולות ולתוכנית ניהול הסיכונים שלהם. יש להיעזר בפיזיותרפיסט המסגרת / מרפא בעיסוק במסגרת / אח במסגרת, בהתאמה ובהדרכה של הפעילות למשתתפים השונים.

 

להלן הנחיות לביצוע פעילות גופנית:

יש לשמור על קשר עין עם המשתתפים בכל עת בכל שינויי /או מצוקה יש להפסיק את הפעילות במידי.

  1. כדאי לבחור בפעילות גופנית מעניינת, בטוחה ונגישה.
  2. מומלץ להתחיל בהדרגה, להעלות קצב / תדירות בהדרגה, ולעקוב אחר ההתקדמות באמצעות "יומן אימונים" שיעזור להעריך את השיפור ולחזק את המוטיבציה.
  3. רצוי לבחור מסגרת פעילות נוחה וזמינה אשר תאפשר התמדה.
  4. מומלץ לשלב סוגים שונים של פעילות גופנית – סבולת לב ריאה,כוח, אימוני שיווי משקל וגמישות.
  5. להתאמן עם חברים בעלי יכולת דומה ו/או במסגרת קבוצתית קטנה.
  6. להצטייד בלבוש מתאים לפעילות.
  7. לשתות לפני במהלך הפעילות ואחריה למניעת התייבשות.
  8. להימנע מאימון במצבי מזג אוויר קיצוניים ומיידית אחרי ארוחה.
  9. במידה ואין אפשרות לאמון שלם, גם אימון חלקי יתרום לבריאות ולמניעת אורח חיים יושבני.
  10. פעילות גופנית סדירה משפרת את מצב הרוח, מורידה חרדה ותורמת משמעותית לבריאות ולחיזוק מערכת החיסון ולכן חשובה מאד בעיתות חרום.

 

מצורפות חוברות תרגילים פשוטים, בלויי תמונות לפעילויות מוטוריות מגוונות. החוברות כוללות תרגילים בעמידה, בישיבה בכיסא, בשכיבה ובשימוש בעזרים פשוטים (כגון: קונסים, מקל, כדור, רצועה ועוד).

סידרת תרגילים 
יתרונות העבודה עם מקל
תרגילים לחיזוק והגמשת הגב
תרגילים לחיזוק גב עליון ותחתון, וחיזוק שרירי הבטן 
תרגילים עם כדור 

אפשר גם להוריד סרטוני פעילות המצויים חינם ברשת ולבצע את התרגילים עם הדיירים /מקבלי שירות. לבחירת הפעילות המתאימה מומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט או מרפא בעיסוק במסגרת.

פעילות בישיבה על כיסא:

 https://www.youtube.com/watch?v=w0eVN8mqtiw

https://www.youtube.com/watch?v=0s8oevr99XY

https://www.youtube.com/watch?v=yE1_5BBZPFc

https://www.youtube.com/watch?v=T4HnbBE_QzM

https://www.youtube.com/watch?v=8BcPHWGQO44

תרגילים בעמידה:
https://www.youtube.com/watch?v=fICTBLbrFTU

ד. תוכנית אב"ן דרך – ערכה לקידום בריאות ובטיחות לאנשים עם מוגבלויות.

  1. ערכת משתתף
  2. ערכת משתתף בפישוט לשוני
  3. ערכת משתתף בפישוט לשוני מתורגמת לערבית ומותאמת תרבותית לחברה ערבית
  4. ערכת משתתף מתורגמת לערבית ומותאמת תרבותית לחברה ערבית
  5. ערכת משתתף מותאמת לחברה חרדית
  6. ערכת משתתף בפישוט לשוני מותאמת לחברה חרדית

 

ה. פעילויות איורור לצוות ודיירים/מקבלי שירות
חשוב להקדיש תשומת לב מיוחדת לאוורור הצוות והדיירים/ מקבלי שירות.
במסמך הבא מערכי הדרכה למצבי משבר וחירום.
מערכי הדרכה ומקבלי שירות

 

ו. איגרת למשפחות / אפוטרופוס
במסמך הבא דוגמא לאיגרת קצרה אותה ניתן למלא ושלוח למשפחות.
דפי מידע לבני המשפחה

מחקרים ותקציריםקידום השתתפות במוזיקה – התאמות וטכנולוגיות
מידעשחיית תינוקות בחורף המיתוסים והאמת
(או: סבתא פולניה מול המדע)
מידעסכנות באביזרי ציפה
  • מוגבלויות:

    כלל המוגבלויות

  • נושאים:

    קהילה וחברה - פנאי

  • מילות מפתח:

  • קהלים:

    הקהל הרחב, קהל מקצועי

  • לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר :

     09-7701218


     הדפסה

  מאגר הידע