ראייה
76
תאורה בסביבה
- הרב
חושית
תאורה וציוד המשמש
ים
בסביבה הרב
-
חושית לטיפול ב
מטופלים
עם ליקויי ראייה
1)
תאורה כללית בסביבה הרב
-
חושית
ה לפני
דיון באפקטים ה
חזותיים
בסביבה הרב
-
חושית, חשוב לציין כי התאורה בסביבה
-הרב
חושית אינה תאורת פלורסנט פשוטה
,
הנמצאת בשימוש נרחב בבתי ספר ובחדרי
טיפול, אלא
מדובר ב
תאורה המופקת מהאביזרים החזותיים השונים. התאורה עשויה
להיות רגילה או מופקת מסיבים אופטיים.
תאורת פלורסנט פשוטה אינה מתאימה לשימוש בסביבה הרב
-
חושית.
גימבל
(
Gimbel, 1990
)
מסביר כי בתאורה המשנה את
איכותה, כמו במקרה של תאורת
הפלורסנט, הגזים אינם יציבים דיים להפיק אור במהלך מחזור שלם, מה שגורם לריצוד
בתדירות של
100
פעמים בשנ
, יהי
המפריע לאנשים מסוימים. ממציא נורת הפלורסנט, ד"ר
הנס האיטלר
(
Hans Heitler
)
ן אותה כנית
לשימוש
בעלות נמוכה
בשעות ח
י
רום, בידיעה
ששימוש ממושך עלול להוות סיכון בריאותי (
1990 ,
Gimbel
). מחקר
שערכו שפירא
ואחרים
(Shapiro et al., 2001)
,
חשף כי תאורת פלורסנט חדשה, משופרת ובלתי
ישירה (
40-30
אלף
Hz
ללא ריצוד)
היא
בעלת השפעה חיובית קצרת מועד על ילדים
בעלי
נכויות התפתחותיות. ילדים בחדר המוא
ר בתאורה זו מראים הפחתה ניכרת
בהתנהגויות הבלתי מסתגלות.
הערה חשובה
:
אנו מציעים כי בכל סביבה רב
-
חושית תהיה לפחות נורה אחת רגילה עם
עמעם נוסף
יאבה לע
זרים ה
חזותיים
האחרים. ייתכן
ש
יידרש ניגוד זה כדי להעצים את
תאורת האביזרים המיוחדים.
מטופלים
עם דמנציה ואלצהיימר, לדוגמה, מעדיפים חדר
מואר יותר. העמעם יאפשר התאמה של
עוצמת
האור לצרכיו האישיים של כל
. מטופל
2)
כיצד לבחור את סוגי התאורה
מטופל ל
כאשר בוחרים באיזו תאורה להשתמש בסביבה הרב
, חושית -
חשוב לזכור שצרכיו של
מטופל ה
ל עשויים
היות שונים משלנו. אביזר אשר עלול להציף
את
המטפל, עשוי לספק
מטופל ל
מקור חשוב של גרייה
חזותית
. אנשים
בעלי
עיוותים חזותיים
,
לדוגמה, זקוקים