מאגר הידע

שילוב אומנויות ככלי שיקומי: "כל אחד יכול ... צעדים ונגיעות של צבע ומכחול"

שרה סלע - משקמת בכירה באומנות, מרכזת המגמה ללימודי שיקום באומנות, בית איזי שפירא

2007

סלע, שרה (2007). שילוב אומנויות ככלי שיקומי - "כל אחד יכול ... צעדים ונגיעות של צבע ומכחול", שקום: בטאון עמותת חומש , 19: 13-14, 2007

"כל אחד יכול ... צעדים ונגיעות של צבע ומכחול"
המדריך לשילוב אומנויות מקנה ידע עיוני ומעשי בעבודה יצירתית מול אוכלוסיות מיוחדות המתאימה לגילאים ואוכלוסיות שונות. ההדרכה מתבססת על התפיסה הרואה באמנות אמצעי לביטוי עצמי והעצמה אישית ומדיום המפתח כישורים קוגניטיביים, סנסו-מוטוריים, חברתיים ורגשיים, דרך פעילות יצירתית. ההדרכה מתבצעת במסגרות מיוחדות ועוסקת בהדרכת אומנות ומתן כלים שיקומיים וסיוע לאוכלוסיות השונות, תוך דגש על התאמת תכנים דידקטיים, שיקומיים ויצירתיים ליכולות ולצרכים המיוחדים. 

המפגש עם האמנות שם דגש על התנסויות באומנות חזותית ושימושית כמו ציור, רישום, הדפס, עבודה בחומרים שונים וטכניקות מגוונות המחדדות תחושה וגרייה. כמו-כן, תחומים נוספים המשתלבים בעבודה כמו ביבליותרפיה, מוסיקה, תנועה, משחקים חברתיים ועוד.

תכנית הכשרת המדריך מזמנת מפגש היכרות עם אוכלוסיות מיוחדות על הצרכים השונים, שמה דגש    על בניית הזהות המקצועית של המדריך, דרכי הוראה ובניית תוכנית עבודה, פיתוח כישורים אישיים, מושגים ותהליכים בסיסיים בשיקום והחיבור עם האומנויות השונות, תוך חיזוק היצירתיות האישית כמנוף להעלאת פתרונות יצירתיים חדשים. 

יש להדגיש כי עיקר תכנית ההכשרה של המדריך אינה הכשרתו כאומן, אלא לימוד האומנות כשפה המאפשרת תהליכים חשיבתיים ומתן גירויים לעבודה יצירתית בתחומים שונים, כשעיקרה מפגש חווייתי יצירתי תורם ומהנה. 

ההתנסות האישית בחוויה מפתחים אמונה בעוצמת האומנות כמשאב חיוני לביטוי אישי והערכה עצמית. תוכנית הלימודים מקיפה תיאוריות וגישות שונות, מפגש עם זרמים שונים באומנות, הכרת האוכלוסיות המיוחדות, מפגש עם כלים וטכניקות עבודה מגוונות,  פסיכולוגיה התפתחותית , שלבי התפתחות הציור הילדי, הכרות עם מקצועות הבריאות והתנסות אישית בתהליכי היצירה במפגש אישי חווייתי. כל אלה מובילים תהליך צמיחה והתמקצעות המדריך בהכשרתו והכנתו לעבודה בשטח.

פרופיל המדריך לאומנות משקמת או מהי אומנות משקמת?
המדריך המשקם אינו עוסק בתהליכים פסיכותרפיים-טיפוליים ובתרבות הטיפול מאחר ולא הוכשר לכך והסמכתו אינה כמטפל באומנות. הדגש הוא בבניית תוכנית עבודה המותאמת מערכתית למסגרות חינוכיות, קהילתיות ושיקומיות תוך הדרכה והעשרה של שפת האומנות. עבודת המדריך לאומנות משולבת בתוך עבודת צוות טרנס-דיסציפלינארית, תוך שיתוף פעולה, לימוד וליבון מטרות משותפות.

המפגש עם האומנות ותהליכי יצירה שמים דגש על התבוננות האדם אל עצמו, קשייו ומוגבלותו והעצמת היכולות הקיימות, שימור תפקודים ובנייה מחדש של יכולות וגילוי כוחות חדשים.
תהליך זה אינו נמדד באופן שיפוטי ערכי אלא נועד בעיקר להוביל לחוויית עשייה יצירתית מתקנת ומאפשרת. 

העבודה מזמנת מפגש של האומנויות השונות עם קשת רחבה של אוכלוסיות בגילאים שונים, החל מאוכלוסייה רגילה, ליקויי למידה, נכויות התפתחותיות, הגיל השלישי – זיקנה, אוכלוסייה במצבי טראומה וחסכים חברתיים ועוד, תוך מתן מקום והתייחסות לכלל הבעיות הפיזיות, הרגשיות והחברתיות.

האוכלוסייה המיוחדת זקוקה לתוכנית עבודה המותאמת לצרכיה בשטחי האומנות השונים. ראשית, יש לעודד אוכלוסייה זו למפגש עם האומנות במתן כלים ויכולות להתגבר על המגבלות האובייקטיביות ולהובילם ליצירה חופשית ללא עכבות, תוך טיפוח היכולת היצירתית שדעכה והודחקה או לא באה כלל לידי ביטוי מסיבות שונות. המדריך לאומנות משקמת מביא עמו כלים, גישות שונות ודרכי הפעלה, ליווי אישי, תמיכה וחיזוקים ומתן מענה טכני ופתרונות לבעיות בשטח בהתייחס לצרכים מיוחדים. 

התפיסה השיקומית גורסת כי נכים בעלי ליקויים ואוכלוסיות חדשות יכולים לחיות חיים "נורמאליים" בתנאים דומים לתנאים של שאר האוכלוסייה וחובה לתת להם את ההזדמנות והאפשרות לחיות כמו כולם, כל שכן לאפשר להם הזדמנויות נוספות להקל על מצוקתם.

האומנות המשקמת עוסקת בהוראת האומנות על ההיבטים השונים. עצם המפגש והעיסוק בתהליכי היצירה מזמנים חוויה יצירתית מרגשת הנותנת מזור לנפש, מעצימה כוחות ונותנת מקום לביטוי אישי ייחודי. 

במסגרת הפעילות חווים מפגשים הנוגעים בנושאים רבים ומגוונים הקרובים לעולמו הפנימי והצורני של כל פרט, לומדים טכניקות ותהליכי עבודה ורוכשים מיומנויות חדשות, הכרה ושימוש בחומרים וכלים ומתנסים בעולם חדש של גירויים. את העבודה מלווים גירוי חושי, תחושתי -תנועתי, גירוי חשיבתי ורגשי דרך תהליכי יצירה. 

המפגש עם מוסיקה, סיפור, שיר או דמיון מודרך, משחקי חברה, תנועה ומחול, טיפולים אלטרנטיביים, עבודה עם חומרים מהטבע ואחרים, בשילוב עם שפת האומנות על העושר הרב שבה יגרו ויפרו את הדמיון, יעודדו ספונטניות, תקשורת ויובילו את היוצר לעשייה וחוויה יצירתית אישית. 

הדגש בעבודה זו הוא על יצירת תהליך חווייתי אישי ומקורי נטול ביקורת ושיפוט כשהיוצר מוביל את התהליך מלווה ע"י המדריך הזורם לצידו, מחזק ומעצים נקודות אור ומעודד החלטות, יוזמה וביטוי אישי ייחודי.

אוכלוסייה רגילה הבוחרת מרצונה החופשי לעסוק באומנויות כתחביב או עיסוק פועלת מתוך בחירה אישית, כישרון טבעי ויכולות רבות ומגוונות באופן שוטף וללא עכבות. לכלל האוכלוסייה, העיסוק באומנות רצוף מחסומים, הסתייגויות וכל שכן לאוכלוסיות מיוחדות המוגבלות פיזית ומנטלית. לאוכלוסיות אלה בנוסף לקושי היומיומי נלווים גם דימוי עצמי ירוד, חוסר מיומנויות, התנסות בכישלונות ותסכולים ובעיקר חוסר במתן הזדמנויות לעסוק בפעילות יצירתית. כאשר לאוכלוסייה זו אבדה הזיקה, הצורך לעיסוק יצירתי ויכולת להיפגש עם "האמן" הפנימי החבוי בתוכם. 

כאן מקומה של "האומנות המשקמת" לפתוח צוהר של הזדמנויות חדשות למפגש חדש עם חוויה יצירתית מעשירה ומעצימה. תהליך זה יפתח ויוביל לאמונה בעוצמת האומנות כמשאב חיוני לביטוי אישי והערכה עצמית.

תוכנית העבודה, בניית המטרות והתאמתם בנויה על נושאים חינוכיים, חברתיים, כלליים ואישיים. המשקם באומנות מלווה את היוצר ברגישות ופתיחות, קשוב לצרכים המיוחדים ממקום של הבנה וידע, תוך מתן פתרונות מעשיים והתאמת סביבת העבודה הפיזית והבינאישית לצרכיו של המשתקם. כל אלה יסייעו לפיתוח יכולותיו של המשתקם, יחזקו וישמרו יכולות קיימות ויקדמו יכולות הנרכשות. 

הפעילות מתבצעת בעיקרה במפגשים קבוצתיים או פרטניים בהתאם לדרישת המערכת, תוך שימת לב מירבית לצרכי הפרט. המפגש היצירתי בונה תהליכים גם כאשר המסגרת היא קבוצתית ודינמית. הוא נותן מקום ליוצר כישות עצמאית ומורכבת ומאפשר התבוננות מעמיקה בקונפליקטים פנימיים ועיבודם ממקום של חשיבה וקבלה עצמית.

חשובה התחברות אל כל פרט בקבוצה וההתחברות של כל  אחד אל עולמו הפנימי. יש להוביל את היוצר לשיתוף פעולה, להעניק לו הרגשת שייכות והכלתו על השונות מתוך מקום של כבוד וקבלה. 

הדגש בעבודת המדריך על חיזוק ותמיכה, עידוד ליוזמה ומקוריות, מתן חופש ביטוי והעצמת הייחודיות. 
מטרת העל של המדריך להוביל  את היוצר להצלחה אישית, לעודדו לתקשורת עם הסביבה ולגרות את סקרנותו בעולם חדש של גירויים. כמו-כן, לפתוח בפניו הזדמנויות חדשות כמו עיסוק בתחביבים לשעות הפנאי ופעילות יצרנית ובעיקר להובילו לחוויה אישית מהנה ומרגשת, לעשותו מאושר יותר ושלם עם עצמו.

אנו המדריכים המשקמים והמודרכים גם יחד לומדים להתבונן, להתבונן בעבודות, להתבונן בעצמנו וסביבנו, לומדים להקשיב לזולת, לומדים לתת ולקבל. 

המפגש עם האומנות והיצירה מקנים לאדם שפה חדשה, כלי ביטוי המעשיר את עולמו, מחבר אותו עם הסביבה ועם עצמו ומאפשר לכל אחד באשר הוא את חופש הביטוי והיצירה.

 

מכון טראמפ בבית איזי שפירא מוביל את תחום ההכשרה למקצועות השיקום והטיפול, ומציע מגוון רחב של קורסים והשתלמויותבפריסה ארצית ובינלאומית, המיועדים לאנשי מקצוע, אנשים עם מוגבלות, בני משפחות והקהל הרחב.
בין הקורסים המוצעים: קורס שילוב אומניות ככלי שיקומי
לפרטים נוספים וליצירת קשר – לחץ כאן

  • מוגבלויות:

    כלל המוגבלויות

  • נושאים:

    מודלים וגישות התערבות - אמנות משקמת

  • מילות מפתח:

  • קהלים:

    הקהל הרחב, קהל מקצועי

  • לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר :

     09-7701218


     הדפסה

  מאגר הידע