מאגר הידע

הזכות להורות של אנשים עם מוגבלות במדינת ישראל: תמונת מצב, והמלצות לכיווני פעולה

עו"ד רוני רוטלר - הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלויות, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת בר אילן
יונית אפרתי - נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, משרד המשפטים

2021

הדו"ח התפרסם באתר משרד המשפטים, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות  ב – 11.11.2021 והוא משותף לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, למשרד הרווחה, ולקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות באוניברסיטת בר אילן.

על הדו"ח מאתר נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות:

"ההורות מהווה חלק מהותי בחייהם של רבים. היא אחת מפסגות ההגשמה העצמית. היא אתגר, מקור לגאווה, תחושת סיפוק, תסכול ונחת. בדיוק כך היא משמעותית גם עבור אנשים עם מוגבלות. אמנת האו"ם בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות מדגישה את החובה לקדם את הזכות להורות של אנשים עם מוגבלות. אולם, מפניות אשר הגיעו אלינו לאורך השנים, עולה כי בפני אנשים עם מוגבלות ניצבים חסמים רבים למימוש ההורות.

בישראל כמיליון וחצי אנשים עם מוגבלות, כ-300 אלף מהם הורים לילדים עם גיל 17 (בהתאם לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה). הורים אלה מתמודדים לעיתים קרובות עם חסמים חברתיים וסביבתיים המוצבים בפניהם בתחום הקמת המשפחה וההורות. אנשים עם מוגבלויות שונות נתקלים בחסמים שונים בבואם לממש את זכותם להורות: חלקם נתקלים בחוסר נגישות פיזית, חלקם בחוסר נגישות של שירותים, חלקם מתמודדים עם סטיגמות חברתיות ויחס מפלה, ואצל חלקם אף מוטל ספק במסוגלותם ההורית.

ילדים להורים עם מוגבלות מועדים להוצאה מהבית ואף לאימוץ יותר מילדים של אנשים ללא מוגבלות.

הדו"ח הוא תוצר של עבודת שולחן עגול שהקימה הנציבות בנושא, ולצורך כתיבתו נאסף מידע רב מהארץ ומהעולם ונערכו ראיונות עומק עם הורים עם מוגבלות."

 

לקריאת הדו"ח לחץ על התמונה

ספרים וחוברותמיפוי הזכויות והשירותים הקיימים במשרדי העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, החינוך והבריאות עבור ילדים ונוער עם מוגבלויות
מאמריםהצהרה משותפת: אנשים עם מוגבלות ונגיף קורונה
מאמריםהורים עם מוגבלות שכלית
סקירת ספרות והמלצות לפיתוח מדיניות
  • מוגבלויות:

    כלל המוגבלויות

  • נושאים:

    משפחה ומעגל החיים - הורות של אנשים עם מוגבלות
    אמנה, חקיקה וזכויות - זכויות של אנשים עם מוגבלות

  • מילות מפתח:

  • קהלים:

    הקהל הרחב, קהל מקצועי

  • לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר :

     09-7701218


     הדפסה

  מאגר הידע