מאגר הידע

כישורי התארגנות בקרב ילדי גן חובה: השוואה בין ילדים עם עיכוב התפתחותי לבין ילדים עם התפתחות טיפוסית

ד"ר גילה טובול - החוג להפרעות בתקשורת, הפקולטה למקצועות הבריאות, הקריה האקדמית אונו
ד"ר נירית ליפשיץ - החוג לריפוי בעיסוק, הפקולטה למקצועות הבריאות, הקריה האקדמית אונו

2016

טובול, ג. וליפשיץ, נ. (2016). כישורי התארגנות בקרב ילדי גן חובה: השוואה בין ילדים עם עיכוב התפתחותי לבין ילדים עם התפתחות טיפוסית. ד"ש ברשת - שנתון האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת 36, 57-70

על המאמר

רקע: כישורי התארגנות כוללים את דרך תכנון פעולות שונות וביצוען בדרך היעילה והמהירה ביותר. כישורים אלה נדרשים מילדים ומבוגרים בכל תחומי החיים ומשפיעים על תפקודם. בתחום השפתי, ניכר כי קושי בהתארגנות מילולית אינו מאפשר לילד להשתתף בפעילויות היומיום באופן מיטבי. למרות החשיבות הרבה של כישורי התארגנות, עדיין לא קיימת הערכה תפקודית, הבוחנת כישורים אלה אצל ילדים עם עיכוב התפתחותי. 

מטרה: מטרת המחקר הייתה להעריך את כישורי ההתארגנות של ילדים עם עיכוב התפתחותי בסביבה הטבעית, במטלות של כישורי התארגנות באופן כללי ובמטלות התארגנות על בסיס שפתי. זאת, בהשוואה לכישורי ההתארגנות של ילדים עם התפתחות טיפוסית.

שיטה: הורים וגננות ל-15 ילדים מגן חינוך מיוחד בגילאי חובה, מלאו את שאלון "כישורי התארגנות של ילדי גן - השי"ג" (ליפשיץ וטובול-לביא, 2015 (בנוסח להורים ובנוסח לגננת בהתאמה. הנתונים הושוו לספי תפקוד שהתקבלו על ידי הערכת 215 ילדים עם התפתחות טיפוסית.

תוצאות: מתוצאות המחקר עולה כי הילדים עם העיכוב ההתפתחותי קבלו ציונים הנמוכים מסף התפקוד הן בכישורי התארגנות באופן כללי והן במטלות על בסיס שפתי, גם בהערכת הגננת וגם בהערכת ההורים.

דיון: התוצאות מצביעות על כישורי התארגנות לקויים בקרב אוכלוסייה זו. מכאן, החשיבות באיתור מוקדם של הקשיים ובבניית תכנית התערבות אשר תתמקד בשיפור כישורי התארגנות בסביבה הטבעית של הילד.

 

ניתן לקרוא את המאמר באתר כתב העת "ד"ש ברשת - שנתון האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת"

כתב העת ד"ש ברשת הינו שנתון האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת. 
חזון חברי האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת הוא להוות גוף מוביל, מייצג, מדריך ומחנך לקהילת קלינאי התקשורת בישראל, וזאת תוך קיום קשר טיפולי ושיקומי עם תינוקות, ילדים, בוגרים ומבוגרים בעלי קשיים/לקויות בתחומי השמיעה, התקשורת, השפה, הדיבור, הבליעה והאכילה.

השנתון מופיע בעברית והתכנים בו עוסקים בגישות אבחון וטיפול, מודלים שיקומיים, מחקר קליני ומחקר טהור, תאורי מקרה ועוד, בהקשר ללקויות ולאוכלוסיות בהן מיומנים קלינאי תקשורת לטפל ובכך לאפשר שיפור באיכות החיים האישית של המטופלים.
יש וגיליון כתב העת עוסק בנושא מסוים ויש שהמאמרים בו הינם מתחומי תוכן שונים.

כתב עת הוכר ככתב עת שפיט ע"י הו"תת (הועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה), הכרה אשר מעלה את חשיבותו מבחינה מקצועית ואקדמית.

החל מגיליון  34 , 2015 כתב העת יוצא לאור גם בפורמט דיגיטלי ומתפרסם באתר האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת.

לקריאת ד"ש ברשת – לחץ כאן
חוברות כתב העת נמצאות בספריית בית איזי שפירא.

  • מוגבלויות:

    הפרעות בתקשורת

  • נושאים:

    מודלים וגישות התערבות - קלינאות תקשורת

  • מילות מפתח:

  • קהלים:

    הקהל הרחב, קהל מקצועי

  • לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר :

     09-7701218


     הדפסה

  מאגר הידע