תנועה ותחושת מנח הגוף
66
מטופל ה
שוכב על בטנו על השוקיים של המטפל, והוא מניע את רגליו מצד לצד או מעלה
-
מטה. אם יש
מטופל ל
- רגישות
יתר לשינויי מנח
, יש להשתמש בתנועות עדינות ואטיות.
כאשר ביטחונו גובר,
מטופל ה
יכול "להתאמן" בנפילה אטית מ
שוקי
המטפל אל המזרן
הרך.
3.
תנועה ב
מיטת המים:
-
נדנוד אטי קדימה ואחורה
-
תיפוף על מיטת המים ליצירת "גלים"
-
קפיצות
-
( גלגול
כשדוחפים את המים כלפי מטה בצמוד לגופו של ה
מטופל
, נוצר
מיטת ב
המים "שקע", שעוזר למטופל להתגלגל
)
ית
אור מקרה
:
ילדה עם רגישות
-
יתר לשינויי מנח
אילנה
היא
ילדה יפהפייה בת
שש
עם
תסמונת רט.
תסמונת זו היא
הפרעה גנטית נוירו
-
התפתחותית
,
הפוגעת בעיקר בבנות ומתאפיינת באובדן מרבית היכולות התפקודיות.
אילנה, כמו ילדות רבות עם תסמונת רט,
פוחדת מתנועה. קיימות
תנועות ידיים
סטריאוטיפיות לתסמונת, ו
אילנה
כבר איבדה את יכולתה להשתמש בידיה באופן מכוון
ותכליתי.
אילנה איבדה את יכולת הביטוי המילולי ומתקשרת בעזרת תנועות עיניים.
בטיפולים הראשונים
בסביבה הרב
-
חושית
הייתה
אילנה
עצבנית וחסרת מנוחה כשנעה
פני על
המזרנים
. היא
העדיפה לזחול במקום ללכת עליהם. היא פחדה מאוד לעבור ממזרן
למזרן
, גם כאשר קירבנו אותם זה לזה. בכל פעם שאילנה התקרבה לנקודת חיבור בין שני
מזרנים, היא קפאה
,
נשימותיה הואצו, והיא
החלה לבכות.
מטרתנו
בסביבה הרב
-
חושית
הייתה לעודד את אילנה לעסוק בפעילות מוטורית
באמצעות תנועה על מגוון
ה
מזרנים. ידענו שהיא נמשכת למתקן ה"זיקוקים", ולכן כיוונו
אותה לעברו. תגובתה של אילנה הייתה מיידית. ברגע שראתה את
ה
"זיקוקים", היא
התרגשה והחלה לנוע בהיסוס לעבר
המתקן
. משיכתה
ל"זיקוקים" הייתה חזקה מן הפחד
שלה מתנועה.
מבחינת
זה אילנה
היה הישג כביר
ו ,
מבחינתו זו הייתה
פריצת דרך
!
כשאילנה החלה לחוש יותר בנוח בכל הנוגע לתנועה, עודדנו אותה לנסות ללכת על
משטחים אחרים; מהמזרנים הרכים אל מיטת המים, ואחר כך לאזור עם מזרנים קשים