מאגר הידע

 

נגישות והתאמת הסביבה

  • עו”ד רון דרך – הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות, הפקולטה למשפטים, האוניברסיטה העברית בירושלים
    אמתי למברגר, לוי ליטבין, איה דרור ואביגיל יפה, סטודנטים – הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות, הפקולטה למשפטים, האוניברסיטה העברית בירושלים
    סמ”ן – סטודנטים מנהיגים נגישות
    חוברת זכויות לסטודנטים עם מוגבלות שהופקה במטרה לקדם את השילוב של אנשים עם מוגבלות באקדמיה ולספק לסטודנטיות ולסטודנטים כלים כדי לעמוד על זכויותיהם.

  • ד”ר דליה נסים – מנהלת תכניות לימודים, מכון טראמפ, בית איזי שפירא
    טליה אלג’ם – רכזת תכניות לימודים וקורסים, מכון טראמפ, בית איזי שפירא

  • דפנה רביב-כרמי – מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
    ד”ר דנה רוט – מנהלת מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
    המאמר מתאר את הרציונאל, השיטה והממצאים של סקר סטודנטים עם מוגבלויות שמטרתו הייתה לבחון את חווית ההשתלבות שלהם במוסדות להשכלה גבוהה.

  • דפנה רביב-כרמי – מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
    עולם העיצוב הרחיב בשנים האחרונות את פרספקטיבת הראיה שלו והוא רואה ונותן מקום גם לאספקטים חברתיים אנושיים בעיצוב הסביבה והנוף, מבנים, מוצרים, שירותים והעולם הדיגיטאלי, והוא מכליל בקהל היעד שלו גם את אוכלוסיית הגיל השלישי ואנשים עם צרכים מיוחדים.
    סקירתה של דפנה רביב-כרמי בוחנת את נקודות השוני ו דמיון שבין שני מושגים בתחום העיצוב, Universal Design  ו- Inclusive Design, אשר לשניהם מטרה זהה – לפעול למען חברה משלבת יותר, אינטגרטיבית יותר, הלוקחת בחשבון את הטווח הרחב ביותר של הצרכים והצרכנים בחברה.

  • קשר – הבית של המשפחות המיוחדות (ע”ר)
    השכלה גבוהה כמו כל מסגרת חינוכית וחברתית אחרת חייבת להיות מונגשת לאנשים עם מוגבלויות, הזכאים לזכות להגשמה עצמית ולשילוב בכל תחומי העשייה האנושית. המאמר מתאר את מצב הנגשת האוניברסיטאות והמכללות השונות כיום, ומפרט את השירותים המיוחדים הניתנים על ידי המשרדים הממשלתיים השונים, בין היתר הביטוח הלאומי, כדי להקל על החוויה הלימודית ועל אופציות הקבלה ללימודים אקדמיים.

  • שוש קמינסקי – ממונה על החטיבה הקהילתית ופיתוח משאבי ידע, בית איזי שפירא
    ד"ר מישל שפירא – מנהלת תחום סנוזלן (לשעבר), בית איזי שפירא
    החוברת מתארת את תהליך היוזמה, התכנון וההקמה של פארק חברים.
    פארק חברים הוא גן שעשועים נגיש ומשלב, ראשון מסוגו בישראל, הנמצא בתוך פארק רעננה ופתוח לציבור הרחב. הפארק מעניק לילדים עם יכולות שונות וצרכים מיוחדים הזדמנות להשתתף בפעילויות פנאי וחוויה וליהנות ממפגש עם ילדים אחרים בני גילם. מחשבה רבה הושקעה בכל מתקן ומתקן, כדי להבטיח שפארק זה יהיה מקום נעים, בטוח ומהנה, תוך התייחסות למכלול רחב של מרכיבים: מתקנים, שבילים, דרכי גישה, תאורה ואזורי ישיבה. מתקני הפארק, נבחרו בקפידה כדי להבטיח אטרקטיביות, עמידות ותחזוקה נוחה, סביבה עשירה בגירויים מעוררי הנעה ופעילות חווייתית משותפת של מספר רב של ילדים בו זמנית.

  • ד”ר אלכס קנלר
    מצגת שליוותה את הרצאתו של ד”ר אלכס קנלר שנשאה בכנס הבינלאומי השישי של בית איזי שפירא, ובה הצגה של פעילות מרפאת הנשים הייחודית, שמונגשת לנשים עם מוגבלות פיזית ושכלית.

  • ד”ר מישל שפירא – מנהלת תחום סנוזלן (לשעבר), בית איזי שפירא
    סיכום מחקרם של ד”ר מישל שפירא, פרופ’ הרולד ד’ סגן-כהן, ד”ר שולה פרוש ופרופ’ רפאל נ’ מלמד הבוחן את השפעתה של סביבת טיפול מותאמת מבחינה סנסורית במרפאת שיניים על ילדים עם מוגבלות התפתחותית, ומשווה בין תגובותיהם לתגובות של ילדים ללא מוגבלות.

  • ד”ר מישל שפירא – מנהלת תחום סנוזלן (לשעבר), בית איזי שפירא
    ד”ר דנה רוט – מנהלת מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
    אנג’לה מרקוס – יועצת תאורה
    גד גלעדי – יועץ תאורה

    לסביבה הפיזית יש השפעה על ההתנהגות האנושית. כיתה היא סביבה האמורה לעודד למידה, ולפיכך היא דורשת קשב, ריכוז ויכולת התמדה קוגניטיבית. המחקר מתייחס להיבט של התאורה הפיזית והשפעתו על ילדים בגיל הרך עם נכויות התפתחותיות.

  • ד"ר דנה רוט – מנהלת מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
    ד"ר מישל שפירא – מנהלת תחום סנוזלן (לשעבר), בית איזי שפירא
    נקודת המוצא בהתאמת הסביבה היא שהסביבה צריכה להיות מאפשרת לכולם וכי עליה להתחשב באנשים עם הצרכים הרבים והמיוחדים ביותר. המאמר עוסק בסביבה הפיזית על גירוייה והשפעתה על הוויסות החושי, מרכיבי התכנון של בתי הספר ומגרשי המשחקים לשם התאמתם לילדים עם מוגבלות שכלית.

רוצים לדעת על מחקרים, הרצאות וסרטונים חדשים במאגר?
הרשמו ל"קול הידע" – מידעון משאבי הידע של בית איזי שפירא