מאגר הידע

 

הורות של אנשים עם מוגבלות

  • עו”ד רוני רוטלר – הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלויות, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת בר אילן
    יונית אפרתי – נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, משרד המשפטים
    בדו”ח נפרשים הקשיים שחווים הורים עם מוגבלויות וילדיהם, הנעשה במשרדי הממשלה בתחום זה, ותוכניות חדשניות המכירות בחשיבות הסיוע והסרת החסמים להורות, בשילוב מחקר וראיונות.

  • ד”ר דורית ברק – יועצת אקדמית לתכנית לפיתוח רשת קבוצות לסינגור עצמי של אנשים עם מוגבלות שכלית, אלווין ישראל ובית איזי שפירא
    במאמר סקירת ספרות המחקר הבוחנת היבטים שונים של הורות של אנשים עם מוגבלות שכלית תוך התייחסות אל מגוון נושאים: הרקע ההיסטורי והמשפטי, הקושי בהערכת היקף האוכלוסייה, מאפייני ההורים וילדיהם, הוצאת ילדים מחזקת הוריהם, התערבויות המקדמות כישורי הורות ומערכות תמיכה, המצב בישראל והמלצות למדיניות. 

  • דפנה רביב-כרמי – מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
    נשים עם מוגבלות פיזית, קוגניטיבית, נפשית וחושית נאלצות להתמודד לא רק עם קשיי המוגבלות עצמה אלא גם להאבק על זכותן הבסיסית להיות אימהוֹת. במאמר סקירה ספרותית אודות עולמן של אימהוֹת עם מוגבלות, שלבי ההריון, הלידה וההורות תוך  התייחסות לפרספקטיבות מעולם המשפט, הרפואה והחברה בארץ ובעולם. 

  • עו”ד ולרי זליכה – בית איזי שפירא, ישראל
    עו”ד רוני רוטלר – אוניברסיטת בר אילן, ישראל
    ד”ר דבורית גלעד – אוניברסיטת חיפה, ישראל
    ההרצאה עוסקת בסוגיות ערכיות, משפטיות ופרקטיות באשר לזכות של אדם עם מוגבלות להינשא, להוליד ילדים, היקף החובה המוטלת על המדינה לסייע לאדם הן בסוגיית ההולדה והן בגידול הילד.

    ההרצאה נישאה בכנס הבינלאומי השישי של בית איזי שפירא בתחום המוגבלויות: “אחדות ושונות – הלכה למעשה” – 2015

  • יקיר פניני מנדל – ישראל מעבר למוגבלות, ג’וינט ישראל, קרן משפחת רודרמן, ישראל
    בהרצאה תיאור של תכניות הכשרה ותכניות התנדבות עבור הורים עם מוגבלויות, תוך שימת דגש על תכנית ההתנדבות עם מכון אדלר וממצאי דו”ח המחקר המלווה.

    ההרצאה נישאה בכנס הבינלאומי השישי של בית איזי שפירא בתחום המוגבלויות: “אחדות ושונות – הלכה למעשה” – 2015

  • ד”ר מרים לוינגר – מנחת קבוצות ומרצה לעבודה סוציאלית
    החוברת מתמקדת בצרכים של הורים חירשים ובמאפייניהם הייחודיים, הנובעים מהעובדה שבדרך כלל הם חיים בין שני עולמות של אנשים שומעים: מצד אחד, הסבים והסבתות השומעים, ומהצד האחר ילדיהם השומעים. חוברת זו, מספקת כלים להקמת קבוצה להורים חירשים וכבדי שמיעה, המיועדת למתן תמיכה רגשית להורים אלה ולשיפור יכולת ההתמודדות ההורית שלהם.

  • הילה שבורון – מנהלת מחלקת שירותים טיפוליים לקהילה, בית איזי שפירא
    ד”ר בנימין הוזמי – מנהל אקדמי, בית איזי שפירא
    החוברת מיועדת לאנשי מקצוע העובדים עם צעירים עם מוגבלות ועם הורים שהם אנשים עם מוגבלות. המודל החברתי של נכות והתנועה לחיים עצמאיים שמים דגש על זכותו של האדם עם המוגבלות לכוון ולנהל את חייו, ככל שניתן, בכל תחומי החיים וביניהם זוגיות וחיי משפחה. חוברת זו מנסה לענות על הצורך והאתגרים של צעירים והורים צעירים עם מוגבלויות להעצים ולפתח מיומנויות של זוגיות או הורות, ומתארת תוכניות שפותחו עבור שתי הקבוצות ומספקת כלים להקים קבוצות למידה ייחודיות וללוות אותן. 

  • דנית קמעו וקבוצת האמהות של תוכנית אמ”א
    החוברת נכתבה עבור נשים עם מוגבלויות שונות הנמצאות בדרכן לקראת אמהות מיוחדת. לעיתים, להורות של נשים עם מוגבלות נקשרת תפיסת עולם מוטעית, הגורסת כי עקב מוגבלותן הן אינן יכולות להקים משפחה או להיות אמהות אוהבות ומטפחות. תוכנית אמ”א לקחה על עצמה משימה ייחודית לחבר בין אמהות עם מוגבלות שהן “ותיקות” ומנוסות בהורותן, לבין אמהות עם מוגבלות הנמצאות בראשית דרכן ההורית. כמו כן החוברת מספקת מידע שימושי לאמהות שישרת את האמהות בחודשי ההורות הראשונים. המידע יסייע גם לבני זוג ו / או לבני המשפחה המלווים אותם בתקופה זו.

רוצים לדעת על מחקרים, הרצאות וסרטונים חדשים במאגר?
הרשמו ל"קול הידע" – מידעון משאבי הידע של בית איזי שפירא
  מאגר הידע