מאגר הידע

חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018

עריכה: טובה אליאסף - מידענית, מנהלת ספרייה ומרכז הידע, בית איזי שפירא

2019

החוק מסדיר את מערך הפיקוח והרישוי הממשלתי על כלל מעונות היום לפעוטות שבהם שוהים 7 פעוטות לפחות, וזאת כדי להגן על שלומם, על זכויותיהם ועל כבודם של הפעוטות, לקדם את התפתחותם, לשם הבטחת מתן תנאים נאותים וסביבה חינוכית וטיפולית הולמת לפעוטות אלה,  מניעת היפגעותם ומילוי צורכיהם הגופניים, הרגשיים, החברתיים והחינוכיים.
החוק ניכנס לתוקפו ב - 1 לספטמבר 2019 ובמועד זה חל על כלל מעונות היום, בהם שבעה פעוטות ומעלה, בכל רחבי הארץ, והם רשאים לפעול רק אם ניתן להם אישור ראשוני, על ידי הממונה על הנושא – מנהל האגף למעונות יום ומשפחתונים לגיל הרך.
האישור הראשוני מתייחס ל 3 היבטים מרכזיים:
א. הכשרה בעזרה ראשונה
ב. בדיקת רישום פלילי
ג. תנאי בטיחות בסיסיים.

החוק קובע כי שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים יגיש לכנסת תקנות נוספות בקשר עם הנושאים המפורטים בחוק והנוגעים להפעלת מעון היום. 

לעניין החוק "פעוט" הוא כל אחד מאלה:
1. מי שב־31 בדצמבר של שנת הלימודים טרם מלאו לו 36 חודשים.
2. מי שב־31 בדצמבר של שנת הלימודים מלאו לו 36 חודשים, ובלבד שב ־1 בספטמבר של אותה   שנת לימודים טרם מלאו לו 49 חודשים ולא חל עליו לימוד חובה לפי חוק לימוד חובה.
3. מי שב־1 בספטמבר של שנת הלימודים טרם מלאו לו 36 חודשים והוא פעוט בסיכון.

החוק קובע כי הפעלת מעון ללא רישיון או בניגוד לתנאים שנקבעו בחוק היא עבירה פלילית, ומציין את העונשים על הפרת סעיפי החוק. מנהל האגף למעונות יום ומשפחתונים לגיל הרך במשרד החינוך, הוא הממונה על מעונות היום וניתנו לו כלי אכיפה מנהליים, ובהם סמכות למתן התראות מנהליות ואף צו הפסקה מנהלי לשם סגירת מעון, אשר יאפשרו לו לתת מענה מהיר יותר בעת הצורך – ושנה לאחר פרסום התקנות, גם תתאפשר הטלת עיצומים כספיים על הפרות ספציפיות.

על הממונה לפרסם באינטרנט, ובכל דרך נוספת שיימצא לנכון להעמיד לעיון הציבור, מרשם ובו כל מעון יום לפעוטות וכתובתו, האם יש לו רישיון ומה תוקפו, או אם בוטל הרישיון. כמו כן יצוינו במרשם צו הפסקה מנהלי או צו הפסקה שיפוטי שניתן לגבי אותו מעון, כל עוד הם עומדים בתוקפם, או אם הוטל עליו עיצום כספי ומהות ההפרה שבגינה הוטל.

 

קישור לחוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות מאתר הכנסת

קישור לפורטל מעונות יום באתר כל זכות

 

מאמריםחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, התשפ״ב–2022
מאמריםחוק המועצה לגיל הרך, התשע״ז–2017
מאמריםחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תשנ”ח-1998
  • מוגבלויות:

    כלל המוגבלויות

  • נושאים:

    אמנה, חקיקה וזכויות - חקיקה
    אמנה, חקיקה וזכויות - חקיקה

  • מילות מפתח:

  • קהלים:

    הקהל הרחב, קהל מקצועי

  • לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר :

     09-7701218


     הדפסה

  מאגר הידע