מאגר הידע

טיפול פסיכולוגי/רגשי לילדים ומבוגרים עם ADD ו - ADHD: החוויה הרגשית והמנטלית של הסובלים מהפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות

עמית אדלשטיין - פסיכולוג קליני, המרכז לטיפול רגשי, בית איזי שפירא

2013

ילדים ומבוגרים עם בעיות קשב וריכוז, אשר לעיתים סובלים גם מהיפראקטיביות, מגלים מגיל צעיר קושי לעמוד באתגרים שהסביבה המודרנית מציבה להם. לדוגמא, לשבת וללמוד שעות רבות בבית הספר, ובמקרה של מבוגרים להיות מרוכזים לאורך זמן במשימות שהם צריכים לעשות. התנהגותם הלא מסתגלת זוכה להערות מצד הסביבה,  והם הופכים להיות בעיתיים בעיני עצמם ובעיני האנשים הקרובים להם. ביטחונם העצמי ביכולתם להיות חלק מהחברה מתערער, ויש מבינם מי שיוותרו מראש וימנעו מלהתמודד עם אתגרים כמו למידה של חומר חדש או עבודה חדשה.

קשיים אלו משתקפים גם בחוויה הרגשית והמנטלית אשר איתה ילדים ומבוגרים אלו חיים. הם קולטים מידע באופן לא רציף אשר נקטע כל פעם מחדש. לדוגמא, ילד יושב בכיתה ומקשיב למורה שלו מסבירה איך פותרים חיבור שברים. הוא שומע כי צריך לחפש מכנה משותף לשורת המכנה, אך אז נפסק הקשב שלו לדברים שלה באופן פתאומי. לאחר כמה דקות הוא שומע אותה מבקשת שיפתרו את התרגילים שהיא רושמת על הלוח, כתרגול על החומר שהרגע לימדה. הוא זוכר שהוא צריך לחפש מכנה משותף, אבל אין לו מושג מה עושים עם זה ואיך ממשיכים משם. ילד שכזה יכול להרגיש לא שייך לסביבה שבה הוא גדל, מה שמוביל לחוויה של שונות וחריגות. 
בנוסף, אין לסובלים מהפרעות קשב וריכוז מודעות למצב שבו הם נמצאים כאשר הם מתנתקים. הם מתקשים להגדיר מדוע הם לא מצליחים לעבוד או ללמוד, למרות שלעיתים קרובות ברור כי הם ברוכים ביכולות. העובדה כי יש להם פוטנציאל שהם לא מצליחים למצות יכול לתסכל עוד יותר את הסובלים מהפרעה זו, כאשר לעיתים הם זוכים גם לביקורת מהסביבה על כך שהם לא מתאמצים מספיק. מבוגרים יכולים לגלות לאחר שנים רבות כי הם סובלים מהפרעת קשב וריכוז, פעמים רבות דרך האבחון של הילד שלהם החווה אותם קשיים. אנשים אלו מספרים כי התייחסו אליהם בעבר כעצלנים ולא יוצלחים, דבר אשר גרם להם סבל רב.

על כך צריך להוסיף את המרכיב האישי של כל אדם. כל אחד הסובל מקשיים אלו, חווה את עצמו לא רק על פי הפגיעה בקשב ובריכוז שלו, אלא גם על פי האישיות המסוימת שלו. לדוגמא, ילד עם נטייה לרצות את המבוגרים סביבו יהיה מתוסכל מאוד בכיתה, ואולי יחווה חשש מתמיד לאכזב את המורה שלו ולאבד את האהבה שלה אליו. ילד זה יכול לחוות חרדה גדולה ללכת לבית הספר בשל גורמים אלו, והוא יכול לחפש דרכים כדי להתחמק מללכת לבית הספר או להימנע מכל משימה לימודית שיקבל. לבסוף מתקבלת תמונה התנהגותית של ילד סרבן, אך יש צורך להבין מה עומד מאחורי הדברים: הוא נתון בקונפליקט מתמיד ומייאש בין הרצון להיות  "ילד טוב" לבין הקושי להיות קשוב למבוגרים סביבו.

גורם נוסף אשר משפיע על החוויה של אדם את עצמו הוא הסביבה שבה הוא חי, במיוחד כאשר מדובר בילדים. צריך לקחת בחשבון את הקשר עם ההורים, עם בית הספר, ואת הערכים החברתיים והתרבותיים, אשר משפיעים על הדרך שבה הילד או המבוגר מרגיש שמתייחסים אליו ואל הקשיים שלו.

ניתן לראות כי ישנם משתנים רבים שיש לקחת בחשבון, על מנת להבין את החוויה של הילד או המבוגר אשר מתמודד עם קשיים של קשב, ריכוז והיפראקטיביות. במסגרת של טיפול פסיכולוגי/רגשי, המטפל עוזר למטופל לחשוב בצורה רחבה ומעמיקה על עצמו. המטופל רוכש תובנות חדשות לגבי היכולות והקשיים הספציפיים שלו, כמו גם הבנה של המחסומים הרגשיים כגון פחד או חרדה שהוא מתמודד איתם עקב אותם קשיים. בנוסף, המטופל מקבל חיזוק לתחושות חיוביות של אמונה בעצמי ובקשר עם האחר, שכן החוויה הטיפולית מתרחשת באמצעות קשר מיטיב ומגדל.

 

המרכז לטיפול רגשי בבית איזי שפירא, נותן מענה רחב לילדים, מתבגרים ובוגרים עם מוגבלות ולבני משפחתם. 
לפרטים נוספים וליצירת קשר – לחץ כאן

ספרים וחוברותהתערבות רגשית בגיל הינקות ובגיל הרך (3-0) במעונות יום שיקומיים: מודל עבודה
מהתקשורתמחקר חדש מצא: כך משפיע הטיפול המשותף להורים ולפעוטות עם מוגבלות
מאמריםהתערבות פסיכולוגית מוקדמת בפעוטות עם מוגבלות
Literature review: Early psychological interventions for infants and toddlers with disabilities
  • מוגבלויות:

    הפרעות קשב וריכוז

  • נושאים:

    בריאות הגוף והנפש - טיפול רגשי

  • מילות מפתח:

  • קהלים:

    הקהל הרחב, קהל מקצועי

  • לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר :

     09-7701218


     הדפסה

  מאגר הידע