מאגר הידע

שילוב כלבי שירות לילדים ומבוגרים עם מוגבלות פיזית: דו"ח הערכה

ד"ר דנה רוט - מנהלת מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
דפנה רביב-כרמי - מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא

2022

ילדים ומבוגרים עם מוגבלות פיזית לעיתים קרובות תלויים בסביבה הקרובה לצורך ביצוע מטלות יומיומיות (פתיחת וסגירת דלתות, נשיאה והרמת חפצים, סיוע במדרגות וכו').
כלב שירות הוא כלב שהוכשר לסייע בצרכים המוטוריים של האדם עם המוגבלות.
עמותת צעדים קטנים, בשיתוף עם הביטוח הלאומי, יזמה תכנית מקדמית שתבחן את ההשפעה של כלבי שירות על חייהם של ילדים ומבוגרים עם מוגבלות מוטורית בתחושת המסוגלות והעצמאות, הפחתת העומס הטיפולי על בני המשפחה ושיפור המעורבות החברתית.
הערכת התכנית נועדה לבדוק את ההתכנות של תמיכה במימון כלבי שירות ע"י הביטוח הלאומי. מחלקת המחקר והערכה בבית איזי שפירא נבחרה לבצע את תהליך הערכה.

עמותת צעדים קטנים הוקמה בשנת 2010 ע"י הורים לילדים החולים במחלות ניוון שרירים מסוג דושן ובקר, מחלות גנטיות חשוכות מרפא, הגורמות לאובדן הדרגתי של כוח השרירים. העמותה פועלת באופן הוליסטי מתוך החזון - לשפר את איכות החיים ולהאריך את תוחלת חייהם של חולי ניוון שרירים דושן ובקר.
לאתר העמותה לחץ כאן

 

לקריאת תקציר מנהלים לחץ על הדף לקריאת הדו"ח המלא לחץ על הדף

 

ביום 07/07/2022 התקבל בכנסת ישראל תיקון מס' 22 והוראת שעה לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ובו נקבע כי ההוראות שחלות לגבי אדם עם עיוורון המלווה בכלב נחייה יחולו גם על אדם עם מוגבלות הנעזר בחיית שירות, לעניין כניסה למקום ציבורי, שימוש בשירות ציבורי או בתחבורה ציבורית ותעסוקה ובלבד שהאדם עם המוגבלות נושא תעודת חיית סיוע, וחיית הסיוע מסומנת בסימון שיקבע השר. כמו כן נקבעו הוראות לעניין אומן ומאמן של חיית שירות, הוראות לעניין הכרה במרכזי הכשרה והדרכה וארגוני גג לחיות סיוע וכן לעניין תהליך ההכשרה של חיית סיוע ותעודת חיית סיוע. עוד נקבע כי הוראות אחרות בחיקוק הנוגעות לכלב נחייה, כגון פטור מאגרה, יחולו גם לעניין כלב השירות.
תחילתו של חוק זה ביום י' באייר התשפ"ג (1 במאי 2023).

קישור לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (תיקון מס' 22 והוראת שעה), התשפ"ב-2022

 

מאמריםמסע חיי – מצמיחה אישית לצמיחה חברתית
מאמריםדימוי גוף ונכות גופנית
וובינרים והרצאותהדפסה תלת-מימדית בשרות אנשים עם מוגבלויות – מפגש מקוון (וובינר)
  • מוגבלויות:

    מוגבלות פיזית

  • נושאים:

    מודלים וגישות התערבות - כלבי שירות

  • מילות מפתח:

  • קהלים:

    הקהל הרחב, קהל מקצועי

  • לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר :

     09-7701218


     הדפסה

  מאגר הידע