מאגר הידע

שחיית תינוקות בחורף המיתוסים והאמת
(או: סבתא פולניה מול המדע)

יניב לוי - רכז השחייה, הידרותרפיסט בכיר, המרכז ההידרותרפי בית איזי שפירא

2011

רקע

תינוקות רבים משתתפים היום בפעילות תינוקות במים ("שחיית תינוקות"). מדי שנה, עם בוא החורף, מתלבטים הורים באים האם להמשיך בפעילות או להפסיק עד לחודשי הקיץ. החשש הוא מהתקררות, נזלת, דלקות אוזניים ושאר מחלות שסבתא טרחה תמיד להזהיר אותנו מפניהן, שהרי ידוע שמי שייצא החוצה בלי סוודר מועד לפורענות...

מחקרים שונים שנערכו בשנים האחרונות מפריכים הנחות אלו. המחקרים קובעים כי מעבר ליתרונות המוכרים של פעילות הפעוטות במים, פעילות זו לא רק שאינה גורמת לדלקות אוזניים אלא אף מפחיתה את תדירותן.

מחקר שנערך בבית החולים האוניברסיטאי Winthrop במיניאולה שבארה"ב מצא כי בקרב פעוטות שהשתתפו בפעילות במים הייתה שכיחות נמוכה יותר של דלקות האוזן התיכונה. המחקר התקיים במהלך 12 שבועות וכלל 62 פעוטות בגילאי שנה עד ארבע, שמחציתם השתתפו בפעילות במים ומחציתם שימשו כקבוצת ביקורת. במסגרת המחקר נשאלו ההורים לגבי תדירות דלקות האוזניים, הפעילות במים, טבילת הראש בבריכה, אלרגיות, מחלות, ניתוחי אוזניים ועוד.

ממצאי המחקר היו מפתיעים: 43% מהפעוטות שלא השתתפו בשעורי שחיה לקו בדלקת אוזניים במהלך 12 שבועות המחקר, לעומת 19% בלבד בקרב הילדים שהשתתפו בשיעורי שחייה. בשאר המשתנים לא נמצא הבדל מובהק בין הקבוצות.  
לדברי יניב לוי, הידרותרפיסט ומדריך שחיית תינוקות בבית איזי שפירא ברעננה, מחקרים אלו מחזקים מחקרים קודמים, המראים שלשחייה בכלל ובחודשי החורף בפרט, השפעה טובה על תפקוד חצוצרת השמע (תעלת אוסטכיוס) מה שמביא להפחתת תופעת דלקת האוזן התיכונה.  

בעבודת מעקב שנעשתה באנגליה ונורבגיה ופורסמה במגזין לטיפול, בריאות והתפתחות הילד ב-2010, נמצא שילדים בני ארבע ששחו כפעוטות שעתיים בשבוע, במהלך ארבעה חודשים לפחות, הציגו התפתחות מוטורית גבוהה משל חבריהם. היציבה, שיווי המשקל, האחיזה והקואורדינציה היו טובים יותר.

תרומת שחיית תינוקות

שחיית תינוקות וילדים מסייעת בהיבטים נוספים, החל מהגברת התיאבון, שינה ערבה יותר, הגברת חילוף החומרים אצל הילד, טיפוח הקואורדינציה, שליטה טובה יותר בנשימה, ופיתוח סיבולת לב ריאה. בסקר שנערך בארה"ב בנושא שחיית תינוקות מגיל שלושה חודשים ועד גיל 6 מצא יתרונות נוספים: התפתחות פסיכומוטורית מואצת, קשרים חברתיים והתנהגות סוציאלית טובה יותר, הסתגלות, עצמאות, קבלת מרות והתמודדות עם כישלונות בצורה טובה יותר. וכמובן, בחורף, כשהתינוק לבוש בשכבות רבות המרחיקות אותו ממגע בגופם של הוריו, שחייה מאפשרת מגע של גופו בגוף ההורים וקירבה גופנית שחשובה לתינוק ולהורים כאחד.

בחירת בריכה לפעילות של פעוטות

יש כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם בבחירת הבריכה לפעילות הפעוט במים:

  • חום המים צריך להיות בין 33.5 ל 34 מעלות, בהתאם לטמפרטורה החיצונית של גופנו. התינוק רגיש מאוד לשינויים בטמפרטורת הסביבה, מאחר ואין לו שכבת שומן תת עורית שתגן עליו מאיבוד חום ומנגנוני וויסות החום שלו עדיין אינם מפותחים. לגמרי. מסיבה זו, חשוב כי המים יהיו בטמפרטורה נעימה ומאוזנת. לחום המים יש חשיבות גם בכך שהגוף אינו מבזבז אנרגיה בניסיון לשמור על חומו, והתינוק יכול למקד את תשומת ליבו בפעילות.
  • חשוב כי הפרשי הטמפרטורה בין מי הבריכה ובין חלל הבריכה יהיו קטנים, על מנת שהתינוק לא יחוש קור ביציאה מן המים. לכן, חשוב כי חלל הבריכה יהיה מחומם היטב
  • בזמן הפעילות בבריכה חייב לשהות במתחם מפעיל בריכה מורשה, על מנת שיוכל להזהיר במקרה של תקלה בחדר המכונות וכמויות הכימיקלים המוכנסים לבריכה. המקום חייב להיות בעל רישיון עסק תקף.

ההתנהלות הנכונה בעת שחיית תינוקות בבריכה בחודשי החורף

  1. חשוב להתאים עד כמה שניתן את הפעילות ללוח הזמנים של התינוק – שעות יקיצה, שינה, אכילה וכד' לשיתוף פעולה אופטימאלי.
  2. יש להאכיל את הפעוט או להניקו, כחצי שעה לפני הכניסה למים כך שלא יגיע רעב. הפעילות עלולה להגביר את תחושת הרעב ובכך לגרום לעצבנות יתר
  3. הגיעו למתחם הבריכה מספיק זמן לפני תחילת הפעילות כדי שהתינוק יתרגל לסביבה.
  4. הלבישו את התינוק בבגד הים ותנו לו לחוש את החום, הרעש והריח ולהתרגל אליהם.

יש לוודא שבגד הים מותאם לגילו ומידתו של התינוק. בגד לוחץ או שנוטה להישמט בבריכה, יהווה מטרד לפעוט, שעלול להגיב בעצבנות או לסרב לשתף פעולה - גם בפעמים הבאות.

  1. יש להיכנס למים לאט ובהדרגה – מגע ראשוני חיובי עם המים והסביבה, חיוני לשיתוף הפעולה בהמשך.

    לאחר סיום הפעילות יש להלביש את התינוק בבגדים יבשים וחמים ולדאוג לכיסוי הראש והאוזניים.

שימו לב

במקרים של חום, שלשול, דלקת עיניים, פריחה יש לבקש אבחנת רופא ולהתייעץ לגבי אפשרות כניסה למים.
יש להימנע מכניסה לבריכה במקרים של דלקת באוזן החיצונית, מחלות מדבקות, פצעים פתוחים או ב-72 השעות הראשונות לאחר קבלת חיסון

 

חוג שחיית התינוקות בבית איזי שפירא מציע לכם ליהנות מהמרכז הגדול ביותר בארץ בפעילות תינוקות במים. מדריכי החוג הינם הידרותרפיסטים ובוגרי קורס הכשרה להדרכת פעילות תינוקות במים.
לפרטים נוספים והרשמה – לחץ כאן

מאמרים בשפה הערביתاللعب، التطورّ، والإعاقة: استعراض أدبيات مهنيّة
משחק, התפתחות ומוגבלות: סקירת ספרות
וובינרים והרצאותמשחק מכליל ולמידה באמצעות משחק
מאמריםלא משחק ילדים: חשיבות המשחק אצל ילדים עם ובלי מוגבלות
  • נושאים:

    קהילה וחברה - פנאי

  • מילות מפתח:

  • קהלים:

    הקהל הרחב

  • לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר :

     09-7701218


     הדפסה

  מאגר הידע