מאגר הידע

השוואת הטיפול ההידרותרפי בבריכה עם וללא התאמה סנסורית על פעוטות
עם מוגבלויות התפתחותיות

ד"ר דנה רוט - מנהלת מחלקת מחקר והערכה, בית איזי שפירא
דפנה אשר - הידרותרפיסטית
ד"ר מישל שפירא - מנהלת תחום סנוזלן (לשעבר), בית איזי שפירא
מרב הדר-פרומר - פיזיותרפיסטית והידרותרפיסטית בכירה, מנהלת המרכז ההידרותרפי, (לשעבר), בית איזי שפירא

2010

אשר, ד', שפירא, מ', רוט, ד' והדר-פרומר, מ' (2010). השוואת הטיפול ההידרותרפי בבריכה עם וללא התאמה סנסורית על פעוטות עם מוגבלויות התפתחותיות, כתב-עת ישראלי לריפוי בעיסוק, 19(1), 27-7.  

                       על המחקר 

מבוא

הוויסות החושי מוגדר כיכולת האדם לווסת ולארגן את הכמות, את העוצמה ואת סוג התגובה לגירוי חושי, באופן מדורג ומותאם. יכולת זו מאפשרת לאדם להשיג טווח תפקוד מיטבי, לשמור עליו ולהסתגל לשינויים בחיי היום-יום.

תהליך הוויסות החושי מתרחש באופן שוטף במערכת העצבים המרכזית, והוא מתפתח בילדות תוך אינטראקציה של הילד עם הסביבה. כשיש ליקוי בוויסות החושי, תגובות הילד לגירויים עלולות להיות חריגות ולא תואמות את הגירוי הניתן. הליקוי יכול לבוא לידי ביטוי בכל המערכות החושיות כגון: מגע, ריח, תנועה. אצל ילדים מסוימים תהיינה תגובות של רגישות יתר ואצל אחרים תתכנה תופעות של תת-רגישות.

בשנים האחרונות נמצא קשר בין אינטגרציה סנסורית לבין ביצוע מטלות מוטוריות, יכולת למידה, קשב והתנהגות.

אחת מגישות הטיפול השונות שהתפתחה מתוך הבנה של השפעת הסביבה הפיזית על התחושות, על התנהגות האדם ועל יכולת הוויסות החושי, היא גישת הסנוזלן שפיתח
אד וורהול. הוא ציין שני מאפיינים המהווים בסיס לגישת הסנוזלן: סביבה מותאמת וגישת המטפל המאפשר.

  • הסביבה הטיפולית בחדר הסנוזלן מאפשרת גרייה רב-חושית מבוקרת, מעוררת או מרגיעה, המותאמת מבחינת האופי, הכמות, הארגון ועוצמת הגירויים לצרכיו של כל מטופל.
  • המטפל נמנע מלכוון את המטופל לדרך מסוימת שעוצבה מראש, ומותיר את השליטה בתהליך העבודה בידי המטופל.

הידרותרפיה  היא שיטת טיפול המתייחסת גם לגרייה רב-חושית. השהייה במים חמימים מספקת גרייה רב-חושית בשלוש מערכות בו זמנית: וסטיבולרית, פרופריוצפטיבית -קינסטטית וטקטילית. המים מעוררים גירוי תפיסתי רב: אודיטורי, ויזואלי, וגירוי לחוש הטעם. למים תכונות המשפיעות גם על תפקוד המערכת הפיזיולוגית בגוף המאפשרת ביצוע פעולות שאינן אפשריות ביבשה. הציפה משחררת מתח ומשקל מן המפרקים ומן השרירים. התנגדות המים מאפשרת חיזוק שרירים או הרפייתם.

הידרותרפיה נמצאה כהתערבות יעלה לשיפור תפקודי ניידות בהתערבות מוקדמת לפעוטות, וכן לשיפור מסוים בכישורים מוטוריים אצל ילדים עם שיתוק מוחין, מחלות שריר, ועוד.

"הידרו-זן" – טיפול משולב

"הידרו-זן" משלב בין הידרותרפיה, סנוזלן ותורת הזן.

המטפל בונה את ההתערבות על פי התעניינות ותגובתיות המטופל ומשנה את מהלך הטיפול בהתאם. הצורך החושי של המטופל מקבל מענה באמצעות התאמת הגרייה הוויזואלית (צבע, עוצמת התאורה), הגרייה האודיטורית (סביבה מנוטרלת מרעשים, מוזיקה מרגיעה או מעוררת מעל ומתחת למים) ובקרת גירויים תחושתיים (מערבוליות, קצב תנועה וצעצועי מים). הצוות עובדת בגישת המטפל המאפשר.

המחקר  

המחקר בחן שלושה ילדים עם מוגבלויות התפתחותיות שונות.

השערת המחקר הייתה כי לטיפול ה"הידרו-זן" יהיה ערך מוסף על תחומי תפקוד שונים.

דיון

ההשערה אוששה באופן חלקי.

ניתוח הממצאים אצל כל ילד בנפרד הראה מגמה חיובית לטובת ה"הידרו-זן" במשתנים כגון: שליטת ראש, תנועות ידיים ורגליים, עוצמת הצחוק ועוד. התוצאות הראו ירידה בעוצמת האי-שקט, בכמות ובעוצמת הגרייה העצמית, ועליה במספר מנחי הציפה. כשרמת הגרייה מותאמת לצרכי הילד הוא יבטא יותר רוגע ותחושת נינוחות.

הטיפול המשלב הינו פרי פיתוח של בית איזי שפירא.

הממצאים מחזקים את ההשערה כי השילוב בין הטיפול ההידרותרפי ובין גישת הסנוזלן מעצים את התכונות הייחודיות של כל אחת מן הגישות ומאפשר השגת תוצאות טיפוליות טובות יותר, לקידום איכות החיים של המטופלים.

 

המרכז ההידרותרפי בבית איזי שפירא, נותן מענה רחב לילדים, מתבגרים ובוגרים עם וללא מוגבלות.
לפרטים נוספים וליצירת קשר – לחץ כאן

 

מאמרים בשפה הערביתموديل العمل في مركز الهيدروثيراپي (العلاج بواسطة الماء) في بيت إيزي شپيرا
מודל העבודה במרכז להידרותרפיה בבית איזי שפירא
מאמריםמודל העבודה במרכז להידרותרפיה בבית איזי שפירא
מאמריםגישת ההליוויק
  • מוגבלויות:

    כלל המוגבלויות

  • נושאים:

    מודלים וגישות התערבות - הידרותרפיה

  • מילות מפתח:

  • קהלים:

    הקהל הרחב, קהל מקצועי

  • לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר :

     09-7701218


     הדפסה

  מאגר הידע