מאגר הידע

בואו נשחק בוצ'ה

אסטל סלוין - קלינאית תקשורת, רכזת מקצועות הבריאות, בי"ס איזי שפירא
דיינה קפל - מרפאה בעיסוק, בית ספר לחינוך מיוחד והמרכז הטכנולוגי, בית איזי שפירא

2017

בבית איזי שפירא, בית הספר לילדים עם מוגבלויות מוטוריות מורכבות, אנו שמים דגש רב על פעילויות ספורט בתכנית היומית שלנו. התלמידים משתתפים בקבוצות הליכה, קבוצות רכיבה על אופניים, הידרותרפיה, כדורגל ובוצ'ה. נוסף על חשיבות הפעילות הספורטיבית בשמירה על בריאות הגוף, אנו סבורים שהעיסוק בספורט מעצים את התלמידים שלנו, מספק להם הזדמנות לפתח אינטראקציות חברתיות נורמטיביות באווירה מהנה, והוא יכול לשמש אמצעי לשיפור מיומנויות התנהגותיות, מוטוריות וקוגניטיביות.

לפני שש שנים הוספנו את הבוצ'ה לשורת פעילויות הספורט שלנו. בוצ'ה הוא משחק פאראלימפי שהשחקנים בו מנסים להשליך כדור קרוב ככל האפשר לכדור מטרה לבן. אפשר לשחק בו אחד נגד אחד, זוג נגד זוג או כמשחק קבוצתי שבו הקבוצה צוברת נקודות בהתאם למידת הקרבה של כדורי השחקנים לכדור הלבן. משחקים במשחק הזה בכל רחבי העולם, והוא הולך וצובר פופולריות גם בישראל.

לצפייה בסרטון על בוצ'ה - לחץ על התמונה

 

נ' החל לשחק איתנו בוצ'ה לפני שלוש שנים, כשהיה בן שמונה. עקב שיתוק מוחין, הוא מתמודד עם מוגבלויות פיזיות משמעותיות, לקות ראייה ותפקודי ידיים מוגבלים. הוא משתמש בכיסא הגלגלים הממונע שלו כדי לנוע בסביבת בית הספר, אך לעתים קרובות מגלה קושי בשימוש בראייה כדי להתמקד בפעילויות אחרות כגון קריאה ומשחק. הוא אוכל באורח עצמאי, אולם בשל הכוח וטווחי התנועה האקטיביים המוגבלים שלו הוא מתקשה להשתמש בידיו לביצוע פעילויות תפקודיות אחרות. הוא ילד חברותי מאוד שאוהב לשוחח עם אנשי הצוות בכיתה שלו, אך מתקשה ליזום שיחות עם בני כיתתו.

כתוצאה מההשתתפות השבועית שלו בקבוצת הבוצ'ה של בית הספר, רכש נ' כישורים חדשים רבים במגוון תחומים. הוא מסוגל לאתר את הכדור הלבן ולזרוק את הכדור שלו בכיוון הנכון. הוא מנהל אינטראקציה עם בני גילו ומזכיר להם אילו תרגילי מתיחה יש לבצע בתחילת כל שיעור ומבקש מחבריו להצטרף לקבוצתו. כמו כן הוא למד לחכות בסבלנות לתורו. מבחינה קוגניטיבית, הוא רוכש מושגים מרחביים (קרוב/רחוק), יכולת ספירה ומושגים כמותיים (יותר/פחות). מבחינה מוטורית הוא ביצע התקדמות משמעותית מאוד. בשנה הראשונה שבה החל לשחק, הוא השתמש ברמפה כדי לגלגל את הכדור שלו לעבר הכדור הלבן, בשל חולשה בכפות ידיו וזרועותיו. בשנה השנייה הייתה לו מוטיבציה מספקת כדי לנסות להשליך את הכדור בכוחות עצמו, והוא התקדם מאוד בדיוק וביכולת לזרוק את הכדור למרחק גדול יותר ויותר ככל שהשנה התקדמה.

ההישג המשמעותי ביותר הוא שנ' מצא תחביב שהוא אוהב ואשר מאפשר לו להשתתף עם חבריו בפעילות בריאה ומהנה, פעילות שהוא יוכל להשתתף בה במשך שנים רבות. הוא אוהב את המשחק כל כך שהוא התאכזב מאוד שהיה עליו להחמיץ את המשחק הקבוצתי לפני שבוע בשל פעילות אחרת שהתקיימה באותו זמן. אל דאגה, נ', תחזור אלינו בשבוע הבא!

 

 

מרכז הספורט בבית איזי שפירא מהווה מרכז ארצי לשיקום, לספורט טיפולי ולפנאי ופונה לקהל הרחב עם וללא מוגבלות. 
לפרטים נוספים וליצירת קשר – לחץ כאן

 

מאמריםהזכות לספורט בראי האמנה הבינלאומית בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות
מאמריםספורט ככלי התורם לשילוב חברתי ולשינוי עמדות בקהילה (ממאמרי האו”ם)
מאמריםניתוח יישומי של ההתנהגות בקבוצה לפעילות גופנית מותאמת
  • מוגבלויות:

    לקות מוטורית, שיתוק מוחין

  • נושאים:

    מודלים וגישות התערבות - ספורט

  • מילות מפתח:

  • קהלים:

    הקהל הרחב, קהל מקצועי

  • לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר :

     09-7701218


     הדפסה

  מאגר הידע