מאגר הידע

על טיפול רגשי לילדים עם מוגבלות שכלית

צופן אגמון - מטפלת במוזיקה ופסיכותרפיסטית, המרכז לטיפול רגשי, בית איזי שפירא

2013

מוגבלות  שכלית היא לקות התפתחותית שבה התפקוד האינטלקטואלי נמוך ביחס לממוצע. לקות זו יוצרת איחור משמעותי בהתפתחות הכוללת, קושי ברכישת מיומנויות למידה, מיומנויות תקשורת ומיומנויות הדרושות לפעולות היומיום. אין ספק שגם ההתפתחות הרגשית מושפעת מקשיים אלו.

לאורך שנים נתפשו אנשים עם מוגבלות שכלית כבלתי מתאימים לטיפול פסיכולוגי בגלל היעדר יכולת העמקה ואינטרוספקציה, הנחוצות לקיומו של תהליך טיפולי. המוגבלות השכלית נתפסה כלקות אורגנית בלתי ניתנת לשינוי ולכן לא נעשה ניסיון ממשי להבין את הדינמיקה הנפשית של ילדים ומבוגרים כאלו ולהתבונן על היבטים התפתחותיים פסיכולוגיים וחברתיים בחוויה שלהם. בספרות המקצועית נכתב מעט מאוד על עולמו הרגשי של האדם עם המוגבלות השכלית ועל האפשרות לטיפול רגשי בילדים ובמבוגרים עם פגיעה קוגניטיבית.

בעשורים האחרונים חל שינוי מסוים ביחס לעבודה הטיפולית עם מטופלים עם מוגבלות שכלית והושם דגש על מאפיינים פסיכולוגיים שונים המאפיינים את החוויה ואת העולם הפנימי של האדם עם המוגבלות השכלית. בתוך מאפיינים אלו ניתן למנות למשל קשיים בילדות המוקדמת הקשורים לקשיים ביכולת ההתקשרות הרגשית להורים, היווצרותה של חווית חוסר ביטחון וחרדה וקושי בפיתוח יכולת המשחק והחשיבה הסימבולית. כל אלו משפיעים על יכולת השגת נפרדות מההורים, מעכבים גדילה ועצמאות ומקשים על ההתמודדות עם מצבי חיים שונים.

קושי משמעותי  נוסף בהתפתחות הרגשית של הילד עם המוגבלות השכלית, הוא הקושי בהתפתחות תחושת העצמי שלו – אותה תחושה של הילד את עצמו כבעל כוונות ורצונות השייכים לו ובאים ממנו ואת היותו יישות אחת מאורגנת שיש לה המשכיות. על תחושת עצמי זו נבנות תחושות של מסוגלות, של הערכה עצמית ושל ביטחון עצמי. בגלל ''הציוד'' הראשוני החסר, אצל הילד עם מוגבלות שכלית התפתחותית, תחושות אלו מתפתחות לאט ובצורה בלתי תקינה. מבחינה רגשית אדם עם מוגבלות שכלית נאלץ להתמודד עם סביבה שמשתנה בקצב מהיר מדי עבורו, בלי כלים יעילים להתמודדות עם מציאות זו. התמודדויות קשות אלו עלולות ליצור מצבים מכאיבים ומציפים,  ולעיתים האדם ינסה להגן על עצמו מפני הכאב בהחרפת הבלבול, חוסר ההבנה והיעדר החשיבה, ואזי יתנהג כצורה רגרסיבית אף יותר.

אנחנו יודעים היום שבטיפול רגשי, גם עם ילדים ומבוגרים בעלי קוגניציה נמוכה,  אפשר לתת מקום והכרה לכאב ולסייע בביטוי רגשות קשים של כעס ותסכול. אפשר גם לעזור למטופל להכיר בתחושת השונות שלו, ולסייע לו לקבל את עצמו כפי שהוא.

אל מעונות היום בבית איזי שפירא מגיעים פעוטות וילדים המאובחנים כילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. מניסיוני עם פעוטות אלו, יש חשיבות רבה למתן טיפול רגשי כבר בשלב מוקדם זה. בטיפול ניתנת לפעוטות אלו הזדמנות מיוחדת לפתח את תחושת העצמי ואת יכולת ההתקשרות שלהם. ניכר כי תמיכה בהתפתחות תחושות אלו מסייעת להם בהתארגנות, בפניוּת  ללמידה חדשה ובביסוס חוויה של משמעות וכוונה.

לילדים ובוגרים עם מוגבלות שכלית יש, בדרך כלל, יכולת טובה ליצור קשר וליהנות ממנו ובטיפול רגשי, המבוסס על קשר טיפולי ארוך, יש פוטנציאל ממשי לסיוע, ולקידום מטופלים אלו. 

 

המרכז לטיפול רגשי בבית איזי שפירא, נותן מענה רחב לילדים, מתבגרים ובוגרים עם מוגבלות ולבני משפחתם. 
לפרטים נוספים וליצירת קשר – לחץ כאן

ספרים וחוברותהתערבות רגשית בגיל הינקות ובגיל הרך (3-0) במעונות יום שיקומיים: מודל עבודה
מהתקשורתמחקר חדש מצא: כך משפיע הטיפול המשותף להורים ולפעוטות עם מוגבלות
מאמרים בשפה הערביתتلخيص المقال – السلوك (المعاند) المتحدي لدى أشخاص مع إعاقة عقلية تطورية
התנהגות מאתגרת בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית
  • מוגבלויות:

    מוגבלות שכלית התפתחותית

  • נושאים:

    בריאות הגוף והנפש - אבחנה כפולה
    בריאות הגוף והנפש - טיפול רגשי

  • מילות מפתח:

  • קהלים:

    הקהל הרחב

  • לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר :

     09-7701218


     הדפסה

  מאגר הידע