מאגר הידע

הנגשה אקדמית לבוגרים עם לקויות למידה והסתגלות

ד"ר בנימין הוזמי - מנהל אקדמי ומנהל משאבי הידע, בית איזי שפירא

2009

הוזמי, ב. (2009). הנגשה אקדמית לבוגרים בעלי לקויות למידה והסתגלות, סוגיות בחינוך מיוחד ובשילוב, 24 (1), 13-5

על המאמר 

 אנשים עם לקויות למידה והסתגלות, המלווה לעיתים באינטליגנציה נמוכה מהנורמה, חיים במציאות קיומית לא קלה. לצד קשת רחבה של קשיים בתחום הלימודי, לרבים מהם יכולת נמוכה יחסית בתחום ההבנה החברתית והניהול העצמי. במקרים רבים, קשיים אלה משפיעים על יכולת ההסתגלות למסגרות חברתיות, לימודיות ותעסוקתיות. חוויות של כישלון בבית הספר, תיוג חברתי ופערים תפקודיים ורמת ציפיות נמוכה מצד הסביבה בגילאי החינוך (עד גיל 18) ולאחריו יוצרים דימוי עצמי נמוך ותסכול קיומי מתמשך.

בישראל, האוניברסיטאות אינן מקבלות, ללימודי תואר וללימודי תעודה, אנשים המתקשים להתמודד עם תנאי הסף המקובלים, ובנוסף אין להן היצע תכניות המותאם לאוכלוסייה זו.

המאמר מתאר את תכנית "האוניברסיטה המיוחדת" המתנהלת כפרויקט משותף למכון טראמפ שבבית איזי שפירא ולביה"ס לחינוך שבאוניברסיטת בר-אילן. התוכנית מציעה הנגשה קוגניטיבית של לימודים אקדמיים עבור אנשים עם לקויות למידה, הסתגלות ותפקוד. הרעיון שבבסיס התוכנית הוא דגם "הכיתה הקטנה" המופעלת במערכות החינוך היסודי ואף, במידה חלקית בתיכונים. תכנית הלימודים מבוססת על תכנים הנלמדים במסגרת האוניברסיטאית שהותאמו ליכולות סטודנטים עם לקויות למידה, הסתגלות ותפקוד.

תכנית הלימודים המרכזית הינה קורס דו-שנתי "האומנות לחיות – מבוא לפסיכולוגיה מעשית" שכלולים בה סוגיות נבחרות בפסיכולוגיה כמו: הגישה הקיומית, הבנת האדם על פי גישת המערכות, אינטליגנציות מרובות, סוגיות בתקשורת, תהליכי קבלת החלטות , גישות קוגניטיביות להתמודדות עם משבר ועוד נושאים.

מטרות התוכנית הינן:

  1. מתן הזדמנויות לאנשים עם לקויות למידה, הסתגלות ותפקוד ללמוד במסגרת אקדמית.
  2. הקניית מיומנויות תפקודיות בכיוון של העצמה אישית וניהול עצמי.
  3. פיתוח מיקוד שליטה פנימי והנעה עצמית בקרב הסטודנטים.
  4. לאפשר התערות של קבוצת הסטודנטים בקרב כלל הסטודנטים בקמפוס.

עוצבו מספר עקרונות עבודה עליהן מושתתת ההוראה בקורס:

  1. כל המרצים הינם בעלי ידע מוקדם או התנסות בעבודה עם אנשים המתמודדים עם לקויות למידה והסתגלות והם מחויבים בהתאמת דרכי ההוראה לסגנונות הלמידה של הסטודנטים.
  2. שימוש בתכנים אקדמיים הנלמדים באוניברסיטה תוך התאמתם לצרכי הסטודנטים.
  3. התמקדות בתכנים מעוררי מוטיבציה ללמידה והכללת נושאים שהתלמידים הציגו כחשובים עבורם.
  4. תפיסת תהליך הלמידה כמעצים וכאמצעי לשיפור איכות חיים.
  5. חווית תהליך הלמידה כמהנה תוך שימוש בהומור ואמצעים מפיגים אחרים.
  6. הנחלה של ידע אקדמי מעשי.
  7. עידוד תקשורת פתוחה וליווי אישי לכל סטודנט.
  8. התמקדות ב"כוחות החיוביים" של כל סטודנט.
  9. ניתוב כישלונות העבר ללמידה והתפתחות ומתן לגיטימציה לטעויות.
  10. המטלות לסטודנטים אחידות אך גמישות בדרך הצגתן.
  11. שינון החומר ותרגולו על מנת להתגבר על קשיי הזיכרון של חלק ניכר מהתלמידים.
  12. אווירה של קבלה, כבוד והערכה.
  13. שימוש בטכניקות הוראה מגוונות וממחישות.
  14. קיום מפגשים עם סטודנטים מן המניין בנושאים של עניין משותף.
  15. התייחסות לקבוצה הלומדת כסטודנטים לכל דבר ועניין.
  16. לעודד את המשתתפים להמשך למידה והתפתחות גם בתום הקורס.

הערכת התוכנית

התוכנית עברה מחקר הערכה שהתבצע על מספר קורסים. מחקר ההערכה העלה ארבע תימות מרכזיות והן:

  1. עלייה בערך העצמי וחוויית העצמה של המשתתפים.
  2. רוב המשתתפים פיתחו גישה חיובית לחיים.
  3. בעקבות הקורס חלק מהמשתתפים קיבלו החלטות המתייחסות למעברים ושינויים בחייהם (כגון שינוי מקום עבודה או מגורים).
  4. רוב המשתתפים דיווחו על מוטיבציה להמשך למידה.

הממצאים מצביעים על כך שהמשתתפים התחברו בצורה אמתית ויוצאת דופן לתכני הקורס שהיוו עבורם מסע ל"נבכי הנפש". הם למדו לזהות את הכוחות החיוביים שלהם. לצד אלה הם למדו כי אין להם אחריות על הלקות המגבילה את תפקודם היום-יומי אך בהחלט יש להם אחריות על אופן ההתמודדות עמה.

אצל רובם התחזקה האמונה ביכולת הלמידה שלהם. והם קיבלו עידוד להמשיך וללמוד במסגרות שונות.

אין ספק כי הממצאים מכוונים לכך שראוי להרחיב את היצע הקורסים במתכונות אלו גם לנושאים במסלולים להכשרה אקדמית-מונגשת מקצועית, המלווה בקרדיטים אקדמיים ותעודה מיוחדת עם הכרה של הגופים הנוגעים לדבר במשרד החינוך.

לקבלת המאמר המלא ניתן לפנות ל: tovae@beitissie.org.il

 

האוניברסיטה המשולבת, בית איזי שפירא פועלת לקיים מגוון רחב של תכניות וקורסים אקדמיים (מונגשים קוגניטיבית ), קורסים מוכרים לתואר, קורסים שלא לתואר ותכניות לתעודה מקצועית במוסדות אקדמיים ובמסגרות אחרות ללימודים גבוהים. זאת מתוך כוונה לאפשר לכל אדם עם לקות למידה מורכבת, המעוניין בלמידה ובצמיחה אישית, למצוא את הערוץ הלימודי המתאים לו.

לפרטים נוספים וליצירת קשר – לחץ על התמונה

מאמרים בשפה הערביתهُويّات المقدرة الذاتيّة: الالتفات إلى القلب في مجال إعاقات التعلُّم
זהות של מסוגלות: תשומת לב ללב בלקויות למידה
מאמריםזהות של מסוגלות: תשומת לב ללב בלקויות למידה
מאמריםהאוניברסיטה המשולבת: חוגגים תואר כמו כולם
  • מוגבלויות:

    לקויות למידה והסתגלות

  • נושאים:

    חינוך ולמידה - לימודים אקדמיים מונגשים

  • מילות מפתח:

  • קהלים:

    הקהל הרחב, קהל מקצועי

  • לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר :

     09-7701218


     הדפסה

  מאגר הידע