מאגר הידע

ההשפעה של סביבה מותאמת על רמת החרדה במהלך טיפול רפואי, אצל ילדים עם מוגבלות התפתחותית בהשוואה לילדים ללא מוגבלות

ד"ר מישל שפירא - מנהלת תחום סנוזלן (לשעבר), בית איזי שפירא

2009

Shapiro, M., Sgan-Cohen, H. D., Parush, S., & Melmed, R. N. (2009). Influence of adapted environment on the anxiety of medically treated children with developmental disability. The Journal of pediatrics154(4), 546-550.

על המאמר

ילדים רבים, עם או בלי מוגבלות פיזית או התפתחותית, חווים כאב וסבל מיותרים, ולעתים קרובות אינם משתפים פעולה ואינם מתגברים על פחדם בעת קבלת טיפול רפואי. אין ספק שרצוי לבחור בהתערבות טיפולית מיטבית שתסייע לילדים להתמודד עם החרדה והכאב שלהם. סוגי הטיפול האפשריים המופיעים בספרות המקצועית כוללים טשטוש הכרתי, מכשירים רפואיים להפחתת עקה, טכניקות הרפיה התנהגותיות, שיטות הרדמה ואמצעים רבים אחרים. מאמר זה מציג את האפשרות לכלול במסגרת שיטות הטיפול במצבים אלה גם התאמה סנסורית של הסביבה הקלינית.

המחקר הנוכחי בוחן את השפעתה של סביבת טיפול מותאמת מבחינה סנסורית במרפאת שיניים על ילדים עם מוגבלות התפתחותית, ומשווה בין תגובותיהם לתגובות של ילדים ללא מוגבלות. מרפאות שיניים מתאפיינות בדרך כלל ברעשים, בריחות, בתאורה בהירה, במגע חודרני ובציפייה לכאב. לפיכך, סביבה זו משמשת מודל מתאים למחקר, שכן ניתן לשלוט בקלות בהיבטים ובמרכיבים החיוניים הללו. הנחתנו הייתה שילדים עם עיכוב התפתחותי יחוו את טיפול השיניים כחוויה מלחיצה יותר בהשוואה לילדים שהתפתחותם תקינה, ושהשפעתה המיטיבה של הסביבה המותאמת מבחינה סנסורית תהיה רבה יותר על הילדים עם עיכוב התפתחותי. השפעה זו תתבטא במשכן של ההתנהגויות השליליות ובפעילות האלקטרו-דרמית (כמות הזעה על העור כאינדיקציה לדחק) לפני טיפול השיניים ובמהלכו.

סביבה מותאמת מבחינה סנסורית במרפאת השיניים

הסביבה המותאמת

ההתאמות שבוצעו בסביבה המותאמת מבחינה סנסורית היו כדלהלן:

גירויים חזותיים

א. הסרה של הנורה הפלואורסצנטית (50 הרץ) מהתקרה או של המנורה הדנטאלית שמעל ראש המטופל.

ב. שימוש בתאורה מותאמת הכוללת תאורה פלואורסצנטית שכווננה ל- 30,000-40,000 הרץ ואפקטים חזותיים של אורות צבעוניים הנעים באטיות ובצורה חזרתית ("Solar Projector" של חברת Rompa מצ'סטרפילד שבבריטניה).

ג. השיננית חבשה פנס ראש עם תאורת LED (Black Diamond Zenix IQ, ארה"ב) שכוון ישירות לתוך פי המטופל.

גירויים שמיעתיים וסומטוסנסוריים

רמקולים השמיעו מוזיקה קצבית (Solitudes: Exploring Nature with Music של דן גיבסון) בעוצמה של 75 דציבלים, ומתמר לתנודות בס (Aura, Bass Shaker, דגם AST-1B, 4 OHMS של חברת Unical Enterprises, ארה"ב) חובר לכיסא המטופל ליצירת גירוי סומטוסנסורי.

גירוי טקטילי

"חיבוקית" חיבקה היטב את הילדים עם המוגבלות ההתפתחותית, ואילו סינר עופרת לצילומי רנטגן הונח על הילדים ללא המוגבלות (ליצירת תחושת חיבוק). ועדת הלסינקי אישרה את השימוש ב"חיבוקית" במהלך הטיפול בילדים עם הצרכים המיוחדים, בשל פעולת הריסון שלה. כמו כן, הורי הילדים נתנו את הסכמתם לשימוש בה. הריסון הפיזי של מטופלים עם מוגבלות התפתחותית נועד למנוע ככל האפשר תנועות העלולות להפריע למהלך הטיפול, והוא שימש חלופה לטשטוש עמוק או להרדמה כללית.

הסביבה הרגילה

הסביבה הרגילה כללה תאורה פלואורסצנטית (50 הרץ) ומנורה דנטאלית.
החיבוקית "חיבקה" את הילד עם המוגבלות ההתפתחותית באופן רפוי קצת יותר, רק לצורכי בטיחות. סינר העופרת לצילומי הרנטגן לא הונח על הילדים שהתפתחותם תקינה.

דיון ומסקנות

הממצאים מצביעים על חשיבות הסביבה בקביעת רמת הנוחות של כלל הילדים. ההבדל הגדול יותר בין שתי הסביבות, שנצפה אצל הילדים עם מוגבלות התפתחותית, מעיד על כך שקבוצה זו מפיקה תועלת רבה יותר מסביבות מותאמות מבחינה סנסורית.

המחקר מאשר שהסביבה המותאמת במרפאת השיניים יוצרת השפעה מרגיעה מובהקת, הן אצל ילדים עם עיכוב התפתחותי והן אצל ילדים התפתחות תקינה המקבלים טיפול שיניים. אמנם הילדים בשתי הקבוצות היו רגועים יותר בצורה משמעותית במהלך טיפול השיניים בסביבה המותאמת, אך מתוצאות המחקר עולה כי ילדים עם עיכוב התפתחותי נרגעו במידה רבה יותר מהילדים שהתפתחותם תקינה.

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם תצפיות קודמות. לטענתה של גרנדין (Grandin), אנשים עם עיכוב התפתחותי, בדומה לאנשים עם אוטיזם, מושפעים מאוד מסביבתם הפיזית. הסיבה לכך היא שלאוכלוסייה זו הפרעות מתמידות בעיבוד החושי, הבאות לידי ביטוי באי-יכולת לסנן גירויים מפריעים המובילים לרמות חרדה גבוהות. מסיבה זו, כששהו הילדים בסביבה שבה הוחלפו הגירויים האברסיביים (גירויים או מצבים המביאים לתחושות לא נעימות) בגירויים עדינים יותר, כמו אורות עמומים צבעוניים הנעים באטיות, מוזיקה מרגיעה ולחץ עמוק, הם נהיו מרוכזים יותר בגירויים הנעימים והחרדה שלהם פחתה.

הסביבה המותאמת מבחינה סנסורית גרמה למטופלים למקד את תשומת לבם בגירויים השמיעתיים והחזותיים הנעים או בלחץ העמוק, וכך יצרה אצלם מצב תודעה שונה מהרגיל שהתאפיין במודעות מופחתת בלתי נמנעת לגירויים מציקים או מפריעים, ממש כפי שמצב תודעה שונה מהרגיל עשוי להפחית את עוצמת הכאב של אנשים הסובלים מכאב כרוני.

תופעה זו, הנמדדת לפי כמות הזיעה על העור (ביחידות קילו-אום), התרחשה כצפוי במהירות עם הכניסה לסביבה המותאמת במרפאת השיניים, וגרמה לילדים עם המוגבלות ההתפתחותית להרגיש רגועים יותר. לעומת זאת, הילדים שהתפתחותם תקינה תיעלו את הגירויים החושיים בדרך כלשהי, ולכן היו פחות תלויים ומושפעים מהגורמים הסביבתיים.

ממצאי המחקר הנוכחי צריכים לעודד את התאמתה של הסביבה הפיזית הן עבור ילדים עם מוגבלויות התפתחותיות והן עבור ילדים שהתפתחותם תקינה, במטרה למזער חוויות שליליות וכן כדי לעודד שיתוף פעולה חיובי מצדם. המחקר הנוכחי מצביע על כך שסביבה מותאמת מבחינה סנסורית במהלך טיפול רפואי ודנטאלי עשויה לשמש חלופה חשובה לאפשרויות נפוצות כגון טשטוש תרופתי או אפילו הרדמה כללית, הן עבור ילדים שהתפתחותם תקינה והן עבור ילדים עם עיכוב התפתחותי, שהם אוכלוסייה מאתגרת ביותר.

לקבלת מאמרים מספריית בית איזי שפירא ניתן לפנות ל: tovae@beitissie.org.il

 

  • מוגבלויות:

    מוגבלות שכלית התפתחותית

  • נושאים:

    נגישות והתאמת הסביבה - הנגשה והתאמת הסביבה
    בריאות הגוף והנפש - רפואת שיניים

  • מילות מפתח:

  • קהלים:

    הקהל הרחב, קהל מקצועי

  • לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר :

     09-7701218


     הדפסה

  מאגר הידע