מאגר הידע

אורתודונטיה בילדים עם צרכים מיוחדים

ד"ר ענת בניאל - מנהלת מרפאת השיניים לילדים ובוגרים עם מוגבלויות (לשעבר), בית איזי שפירא
ד"ר שמואל (מוליק) קורנהאוזר - אורתודנט

2012

רקע
עם התקדמות הרפואה עלתה תוחלת החיים ואיכות החיים של אנשים עם צרכים מיוחדים. במקביל חלה מגמה של יציאה מהמוסדות ושילוב בקהילה. כל אלו יצרו ציפיות לעמידה בסטנדרטים של מראה להם לא נדרשו בעבר, והביא לדרישה גבוהה יותר מצד המטופלים המיוחדים ומשפחותיהם לעבור טיפול אורתודונטי.

בילדים בעלי צרכים מיוחדים השכיחות והחומרה של הפרעות הסגר גבוהות הרבה יותר בהשוואה לאכלוסיה הרגילה אולם הם כמעט ולא עוברים טיפולים אורתודונטים לתיקון ליקויי הסגר עקב שיתוף פעולה ירוד, חרדה גבוהה, רמת ריכוז נמוכה ויכולת הסתגלות מוגבלת.

ברוב המקרים ההורים כלל לא מעלים על דעתם שהדבר אפשרי ולא פונים לקבל טיפול. למרות כל הבעיות טיפול אותודונטי לילדים בעלי מוגבלויות הינו אפשרי בהרבה מקרים וניתן במספר מרכזים רפואיים אך לא רק. ניתן לעבור טיפול אורתודונטי גם במרפאת השיניים שבבית איזי שפירא שהינה מרפאה קהילתית ייחודית לילדים ובוגרים בעלי מוגבלויות. הטיפול ניתן ע"י אורתודונט מומחה וצוות מקצועי בגישה הוליסטית אשר רואה את הילד במרכז ולא רק שיניים שמחובר אליהן ילד.

כיצד תדעו אם הילד שלכם מתאים לטיפול אורתודנטי למרות היותו בעל צרכים מיוחדים?
קיימות ארבע נקודות מפתח שמטופל חייב להציג על מנת להיחשב למתאים לטיפול: על ההורים להראות 1. מוטיבציה לשיפור המראה 2. מיומנות ידנית להנחת המכשור האורתודנטי (לא בהכרח) 3. יכולת שמירה על היגיינה אוראלית גבוהה. 4. בנוסף לדרישות מההורים המטופל חייב להראות יכולת לביצוע צילומים ומטבעים.
בשונה מטיפול בילדים רגילים, בטיפול בילדים עם מוגבלויות ההורים הם אלו שצריכים לגלות מוטיבציה ואחריות לטיפול. יש צורך בהעברת האחריות להורים בכל הקשור לשמירה על היגיינה אוראלית ושמירה על המכשור.

הילד שלי לא מסוגל לשבת במשך כשעה, מבלי לזוז בזמן שמדביקים לו מכשור בפה, יש פתרון?
הרבה ילדים בעלי צרכים מיוחדים מתקשים לשמור על ריכוז, וחלקם אינם מסוגלים לשבת זמן ממושך מבלי לסגור את הפה, או שהם חרדים מאוד ואינם משתפים פעולה באופן המאפשר הדבקת מכשור בפה. ילדים אלו יכולים לעבור את שלב הדבקת המכשור בטשטוש או בהרדמה כללית ובכך להתגבר על שלב בעייתי זה אשר מהווה מכשול המונע מילדים מוגבלים רבים לעבור טיפול אורתודנטי. לאחר מכן, שאר הביקורות שנעשות במשך כל הטיפול האורתודנטי הן קצרות ונעשות בטכניקות מיוחדות המתאימות לילדים עם צרכים מיוחדים.
היום  יישור שיניים הפך לנורמה חברתית, ואינו בגדר מותרות. ילדים מיוחדים הם לרוב בעלי תווי פנים אופייניים המגדירים אותם כחריגים. ליקוי הסגר ועמדת השיניים הלקויה מעצימה את החריגות ומבדילה אותם עוד יותר משאר בני גילם אשר ברובם עוברים יישור שיניים.

בעידן בו משתדלים לשלב ילדים מיוחדים בחינוך הרגיל, ובשלב מאוחר יותר אף מכשירים אותם לעבודה בקהילה, מראה אסתטי הינו בעל חשיבות גבוהה. מראה נעים חשוב גם למשפחות הילדים אשר מעוניינים שילדם יהיה מטופל ומטופח כמו שאר ילדיהם, אשר זוכים לטיפול אורתודונטי.

טיפול אורתודנטי- לא רק עניין אסתטי
חשוב לציין שחשיבות הטיפול האורתודונטי איננה רק ביצירת מראה אסתטי. כאשר קיים ליקוי סגר הטיפול האורתודונטי הכרחי לשמירה על מפרקי הלסתות (TMJ), לשיפור יכולת הלעיסה והבליעה, מניעת ריור יתר, ודיבור תקין. לצערנו קיימת שכיחות גבוהה של ליקויי סגר דווקא בילדים המיוחדים אשר קשה יותר לטפל בהם, אך טיפול אורתודונטי יכול לשפר את איכות חייהם בצורה משמעותית.
כמו כן, קל יותר לצחצח שיניים ישרות, ולכן לטיפול אורתודונטי יכול לסייע במניעת עששת ודלקות חניכיים בעתיד. כמובן שבעת הרכבת המכשור הסיכוי לעששת ודלקות חניכיים עולה, ולכן יש צורך בהקפדה יתרה וביקורים תכופים אצל השיננית.

קשיים צפויים
קיים קושי בהסתגלות למכשור אך ברוב המקרים לאחר מספר ימים המטופלים מתרגלים למכשור. הקושי העיקרי הוא בשמירה על היגיינה אוראלית נאותה. יש צורך בצחצוח קפדני וניקוי מקצועי על מנת לשמור על בריאות השיניים והחניכיים. צוות מקצועי ותומך המכיל את הקושי הכרוך בצחצוח שיניים הכרחי על מנת לעודד את הילד והוריו לפעולה זו.
בבית איזי שפירא ההתייחסות החמה והאישית תורמת להעצמת ההורים והילד ומגבירה את ההיענות לשמירה על היגיינה אוראלית. כשמטפלים מהלב המטופלים מגיבים בהתאם וביחד, הצוות והמשפחה, מצליחים לגבור על כל הקשיים, והבלתי אפשרי הופך לאפשרי.

 

מרפאת השיניים בבית איזי שפירא משמשת כמרכז ארצי לטיפול בילדים ומבוגרים עם מוגבלות תוך מחשבה רבה בהתאמת הסביבה ויצירת אווירה מרגיעה, נינוחה ומקבלת, התורמת להפחתת החרדה של המטופל ומשפחתו, הקפדה על נגישות מקסימלית ומכשור חדשני ואיכותי.

להתייעצות וקביעת תורים >> 09-7701208 או בכתובת המייל: dental@beitissie.org.il
לאתר המרפאה לחץ כאן

 

מאמריםבריאות הפה והשיניים בילדים ובוגרים עם מוגבלות
מצגותהכנה לביקור אצל השיננית במרפאת השיניים
בבית איזי שפירא – מצגת
מצגותהכנה לבדיקת שיניים במרפאת השיניים
בבית איזי שפירא – מצגת
  • מוגבלויות:

    כלל המוגבלויות

  • נושאים:

    בריאות הגוף והנפש - רפואת שיניים

  • מילות מפתח:

  • קהלים:

    הקהל הרחב

  • לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר :

     09-7701218


     הדפסה

  מאגר הידע