הקיוסק - תכנית לפיתוח מיומנות של השתתפות בקהילה

עמוד 2 מתוך 8 פתיחה כללית אחת המטרות המרכזיות בבית איזי שפירא היא פיתוח של מיומנויות כישורי , חיים כבסיס לעידוד השתתפות פעילה ועצמאות . בקהילה ספר ה לבית לחינוך מיוחד בבית איזי שפירא מגיעים תלמידים עם לקויות מוטוריות , מורכבות ומוגבלות שכלית התפתחותית קלה עד בינונית. המטרה המרכזית ב פרויקטים וב פעילויות שבית הספר מקדם , היא העצמת יכולות הילדים להשתלב בפעילות יום יומית מותאמת גיל, בקהילה . במאמר זה נתאר שתי פעילויות המתקיימות בבית הספר בתחום זה: הפעלת " קיוסק " בארגון "ו יציאה לקניות" בקהילה. רקע תיאורטי הכלה חברתית ( social inclusion ) מהווה מרכיב מרכזי באמנה של האו"ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ( Quinn & Doyle, 2012 ) ; היא מהווה מרכיב חשוב ביותר ברווחת החיים של אנשים עם מוגבלויות אינטלקטואליות והתפתחותיות ( Buntinx & Schalock, 2010 ); וכן היא מהווה מרכיב קריטי בהפיכתו של אדם ל חבר מוערך ותורם לקהילה ( Masse and others, 2012 ). בפועל , אנשים עם מוגבלויות אינטלקטואליות והתפתחותיות ממשיכים לחוות שיעור גבוה של בידוד חברתי ( Bigby, 2008; Milner & Kelly, 2009 ) והרשתות החברתיות שלהם מורכבות בעיקר מבני משפחה ואנשי מקצוע ( Lippold & Burns, 2009 .) מודלשל הכלה חברתית ( Clifford- Simplican, Leader, Kociolek & Leahy, 2015 ציע מ) שהגדרת הכלה חברתית הינה תצריף של שני תחומים - עיקריים יחסים בין אישיים - ( interpersonal relationships ) והשתתפות קהילתית ( community participation ). שני חת ומים אלה תומכים הדדית האחד בשני. בקרב ילדים ובני נוער השתתפות בפעילויות בקהילה מספקת תחושה של שייכות, מסוגלות והנאה ו , מסייעת בפיתוח הערכה עצמית חיובית . מחקרים על השתתפות של ילדים עם מוגבלות הצביעו על כך שהם נהנים מהשתתפות ב פעילות בקהילה. אולם , בפועל תדירות השתתפותם בפעילויות אלו נמוכה יותר מאשר של ילדים ללא מוגבלות ו , מושפעת מתכונות של הסביבה הפיזית, החברתית וה עמדות הרווחות בה , כמו גם מהכישורים החברתיים והמיומנויות של הילדים עצמם . בנוסף, משפחות רבות נמנעות מלצאת עם ילדיהן עם המוגבלות לפעילות שגרתית בק הילה מתוך מחשבה כי הילדים אינם יודעים כיצד להתמ ודד עם מצבים , שונים ומדווח ות י על קוש שלהם ושל ילדיהם, בהתמודדות עם שגרת ה חיים בקהילה. נושא זה עלה בשיחות עם ם, הורי שילדיהם לומדים בבית הספר לחינוך מיוחד של בית איזי שפירא. כמענה לקשיים , ועל בסיס התפיסה המקצועית והחברתית של בית הספר ושל הארגון , הדוגלת בהשתלבות חברתית ומכירה בתרומתה לילד ולעתידו , התפתחו ב בית הספר מספר תכניות שמטרתן להקנות לילדים התנסויות במצבים יום יומיים בקהילה. במאמר זה נתאר שתי פעילויות , מתוך מערך רחב יותר של עשייה שפותחה בבית הספר , במטרה לקדם השתתפות ילדים עם מוגבלויות מוטוריות בפעילויות שכיחות בקהילה.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA3NQ==