שנה חדשה – התחלה חדשה
הורים לילדים הלומדים בבית ספר ובגנים יודעים שהשנה מתחילה בספטמבר, כשנפתחת שנת הלימודים. יש ילדים שכבר רוצים שהחופש הגדול יגמר, אחרים מוטרדים ממה יהיה ואיך יסתדרו בשנת הלימודים.
אצל ילדים עם מוגבלויות שיעברו השנה מסגרת, ילדים שהיו בגן ויעברו לבית ספר, היו ביסודי ועוברים לחטיבה או פשוט עברו דירה, מעברים כאלו דורשים מידה של גמישות ונכונות לנסות ולהתרגל לדבר שאיננו מוכר: הבניין לא מוכר, הכיתה, המורים, הסייעות והמטפלים השונים, כולם חדשים לילד וגם למשפחה. עבור ילדים עם מוגבלות הדבר יכול להיות מורכב באופן כללי וגם משום שפעמים רבות זו לא בדיוק המסגרת שההורים או הילד יחלו לה.
אצל ילדים עם מוגבלויות תהליך המעבר למסגרת חינוכית חדשה מתחיל עוד באמצע השנה הקודמת עם המלצות וחיפושים וועדות השמה. תהליך במסגרתו עולה שוב השאלה מהי המסוגלות של הילד, מה מידת ההתקדמות שלו, מה הצפי לעתיד ואיזו מסגרת קיימת בכלל בסביבה.
מפאת המורכבות הרגשית וגם בשל העובדה שלרוב בסביבת המגורים של הילד אין מענה מדויק, יכולים להתפתח קונפליקטים ומאבקים עם הצוות החינוכי והרשויות על בחירת המסגרת המתאימה. עבור ההורים זו התמודדות קיומית שמאחוריה המחשבה הנכונה והטבעית- איך להשיג עבור ילדם את הטוב ביותר. הכרחי למצוא דרכים ללוות את ההורים בתהליך זה ברגישות רבה.
אחרי ההשמה, נדרש מההורים לבדוק האם המסגרת החדשה מבצעת את ההתאמות הנדרשות כמו למשל נגישות, התאמה אקוסטית וכדומה. דברים אלו בולטים במיוחד כשהילד משתלב במסגרות של החינוך הרגיל הדורש הרבה יותר מנגישות והתאמה פיזית. נדרש סיוע מתאים, הדרכות לצוות החינוכי והכנת התלמידים. אי הודאות המתלווה לכך גורמת לדאגה רבה נוספת אצל ההורים.
אצל הילדים עצמם, התגובות שונות וקשורות במזג של הילד ובאישיותו, כיצד הוא מגיב לשינויים, איך הוא מצליח לעכל מצבים לא מוכרים. תגובתו של הילד מושפעת במידה רבה מהתנהלות סביבתו: הורים ואנשי הצוות ולכן צריך להכיר לו מראש את מבנה בית הספר, את הכיתה והנגישות אליה, את הדרך לשירותים, את המורים שילוו אותו, את הסייעות ואת ההסעות, לתת לו תחושה שהוא הגיע למקום בטוח ומגן, שהסביבה ערה וקשובה לצרכיו. רק כך הוא יוכל לעשות את המעבר בצורה טובה ולשמוח לקראתו.
בתקופה זו יש לשים לב לשינויים בהרגלים היומיומיים של הילד, לתאבון ולשינה, לתלונות על מיחושים וכאבי גוף ולמצב הרוח הכללי. אם ההורים מזהים משהו מטריד, יש לשתף את הצוות החינוכי בדאגתם, ובמידת הצורך גם לפנות לאיש מקצוע להתייעצות.
צריך לזכור שמעברים והתחלות חדשות אף שהם מלווים בקשיים ובתקופת הסתגלות, יכולים להוות גורם חשוב בהתפתחות הטובה ובגדילה, כול ילד לפי יכולתו.
הכותב: יצחק הירשברג, מנהל המרכז לטיפול רגשי בבית איזי שפירא ברעננה, המתמחה בטיפול בילדים ובמבוגרים עם מוגבלויות ובבני משפחותיהם.
מנהל: יצחק הירשברג
09-7701222
rigshi@beitissie.org.il