‏שבת כ”ב שבט תשע”ג

‏‏02/02/2013

לכל המעוניין

 

הנדון:תכנית חן  בכפר – הירוק

החל משנת הלימודים תשס”ו (10/2005) פועלת במוסדנו תכנית חן (סה”כ שנתיים).במהלך שנתיים אילו הוכשרו כ- 40 תלמידי הפנימייה, בסדנאות שבועיות, לעבוד עם אוכלוסיית אנשים עם אוטיזם בכפר עופרים.

העברת הסדנאות וכן הליווי במקום ההתנדבות נעשו ע”י רכזת אשר ליוותה את הפרויקט והעבירה לתלמידי הפנימייה ידע תיאורטי בנושא נכויות וסטיגמה. בפרויקט זה שותפו בעיקר תלמידים משכבות: ח’- ט’.

במהלך השנתיים יצאו תלמידי הפנימייה אחת לשבוע למספר שעות התנדבות ועזרה בכפר עופרים (מקום התנדבות שאינו קל). מרגש היה לראות כיצד נערים ונערות כה צעירים מגלים אמפטיה וחמלה. במהלך השנתיים הם אף הפיקו סרט שמתאר ומתעד את הפעילות שלהם בנוסף העבירו סדנאות לשכבת הגיל הצעירה מהם. עבורי כמנהלם, רגע שיא מבחינתי היה ביקורי המפתיע (מבחינתם) במקום ההתנדבות – בכפר עופרים. הגעתי ומצאתי אותם מפעילים יחד עם צוות המקום חוגים לאוכלוסיית המקום כאשר הם חלק ממערך התמיכה ולא נטל עליו. גיליתי צדדים אחרים בילדים אשר הנני רואה ופוגש כל יום, עליי להדגיש כי החוויה אשר עברו הילדים עצמם שינתה רבים מהם.

לחידוד הדברים אציין כי תכנית זו הינה תכנית שהנני ממליץ עליה בחום וזאת מכמה סיבות:

ראשית – התכנית מעצימה בני נוער.

שנית – חושפת בני נוער לאוכלוסיות שונות.

שלישית – מוציאה את בני הנוער ממקומות החינוך אל פעילות חוץ .

רביעית –  עוזרת ומסייעת לארגונים שונים.

חמישית – מחנכת לתרומה והתנדבות בקהילה.

שישית – יוצרת בתוך מקום החינוך קבוצה בעלת מיתוג שונה שהינו בעל אופי הומאני.

אין בליבי כל ספק כי מתכנית זו הננו יוצאים נשכרים בבחינת מי שבא לתרום הינו זה שנתרם יותר. כמו כן דווקא במקומות חינוך המתמודדים עם אוכלוסיות הרגילות לקבל ולקחת כחלק מתרבות ה”מגיע לי” דווקא במקומות כאלו, הנני מוצא צורך דחוף יותר בקיום תוכנית מסוג זה. חינוך למעורבות חברתית, חינוך לאי הפניית עורף לחלשים בחברה, חינוך לנתינה ולא רק לקבלה, חינוך כיצד לתת שלא על מנת לקבל הינו החינוך שאליו אנו שואפים. מבחינתי תכנית מסוג זה צריכה להיות חלק מחינוכו של כל מתבגר במערכת החינוך והייתי ממליץ לשלבה כיתר פעילויות התנדבותיות מסוגה, כפעילות חובה.

לקראת שנה”ל תשס”ח (שנתנו השלישית בתוכנית) יזמתי את הכנסת התכנית כחלק מפעילויות הבחירה של תלמידי שכבה ט’.

אשמח להרחיב במידה ותחפצו לחבור לעבודה משותפת עם בית איזי שפירא – עמותת אבי(ע”ר) אשר מפעילים את התוכנית ונותנים לה ולמצטרפיה ליווי חם מסור ומיקצועי.

                                                                                                                      אורי סער

                                                                                                                     מנהל – הפנימייה