קטלוג הכשרות והרצאות בנושאי מוגבלות ושיקום

מכון טראמפ הינו זרוע ההכשרה והפצת הידע של בית איזי שפירא. המכון מקיים מזה מעל ל- 26 שנה הכשרות מקצועיות ברחבי הארץ ובעולם, במגוון נושאים בתחום המוגבלות והשיקום לצוותים מקצועיים ולבני משפחה של אנשים עם מוגבלות.

מה ייחודי בהכשרות שלנו?

  • הכשרות בהתאמה לצרכי המסגרות בפריסה ארצית
  • סגל מרצים מומחה בתחומו, מנוסה בעבודה בשטח
  • תיאוריה בשילוב פרקטיקה
  • התאמה שפתית ותרבותית בשפה העברית או הערבית
  • הכשרות מקוונות, פרונטליות, או היברידיות
  • היקפי הכשרה שונים על פי הצורך

נושאים להרצאות והכשרות לצוותים מקצועיים:

  • מבוא למוגבלות: הכרות עם מוגבלויות שונות: אוטיזם, מוגבלות שכלית התפתחותית, מוגבלות פיזית ומוגבלות נפשית: מאפיינים, יכולות ואתגרים. מגמות ושינויים בתפיסה בציר הזמן ממודל רפואי למודל חברתי, עמדות חברתיות, מסגרות ושירותים לאורך מעגל החיים.

המשפחה והאדם עם המוגבלות:

  • המשפחה ומעגל החיים של האדם עם מוגבלות: המשפחה והאדם עם המוגבלות החבר בה, אתגרים במשפחה בכל אחד משלבי ההתפתחות המשפחתיים, מסע בין אתגר לתקווה.
  • זוגיות לצד המוגבלות: המפגש יעסוק בהבנת דפוסי ההתארגנות הזוגית המאפשרים פיתוח של מקורות כוח, בהבנת תהליכי תמיכה והכלה, כיצד ניתן להפוך את ה”אי אפשר” לאיים של “אפשר”, ולראות במשבר גם הזדמנות.
  • אחאות מיוחדת או סבאות מיוחדת: אחים וסבים של ילדים עם מוגבלות, מקומם במערכת המשפחתית וכיצד הם הופכים להיות שותפים משמעותיים במערכת המשפחתית.
  • הכשרת צוותים בליווי משפחות לילדים עם מוגבלויות בצמתים של קבלת החלטות: הכשרת צוותים בליווי המשפחות בצמתים מרכזיים כמו האבחון, מעבר לבית ספר, יציאה לבגרות; התאמת הליווי להורים; זיהוי צרכי המשפחה, ערוצי תמיכה וטיפול.

מיצוי זכויות:

  • הכשרת עובדים סוציאליים בליווי משפחות לאנשים עם מוגבלות: אינטגרציה בין גורמי הטיפול במשפחה. עבודה מרובת ממשקים – העובד הסוציאלי כמנהל הטיפול (Case Manager)
  • תכנון העתיד מבחינה משפטית בקרב משפחות מיוחדות: המשמעות של ייפוי כוח מתמשך, מינוי תומך החלטות ועוד.
  • נגישות השירות הניתן לאנשים מוגבלות: כללים ועקרונות למתן שירות נגיש, אנשים עם מוגבלות כמקבלי שירות, חסמים וביצוע התאמות בקבלת שירות וכלים קיימים.

מעברים בחיי האדם עם מוגבלות:

  • מעברים מגיל הלידה ועד ההתבגרות: מעונות היום ומסגרות החינוך; מתן ליווי למשפחות בצמתים מרכזיים הכוללים את שלב האבחון, גילאי הגן, מעבר לבית ספר ויציאה לבגרות.
  • מעבר מהתבגרות לבגרות – הכנה ליום שאחרי בית הספר; ממקבל שירות לנותן שירות- המעבר לצבא/שירות לאומי; המעבר לדיור תומך; המעבר לחיי עבודה והמעבר מבגרות לזקנה.
  • המעבר לדיור חוץ ביתי: מעבר למסגרת חוץ ביתית ו/או תעסוקתית של האדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אתגרים אופייניים של ההורים בגיל זה, הרצון לשמור לעומת הצורך לשחרר, חששות וציפיות, אפשרויות במתן ליווי וסיוע למשפחות, סקירת אפשרויות קיימות וסיפורי מקרה.
  • הנגשת הזקנה לאנשים עם מש”ה, למשפחות ולצוותים מקצועיים: פיתוח מודעות אנשי הצוות למאפיינים הייחודיים של תהליכי הזדקנות בקרב אנשים עם מוגבלות, היכרות עם מושגי בסיס בתחומי הידע הכלליים של הזקנה וכלים להתמודדות עם תכנון העתיד.

כלים להתערבות:

  • מיניות: המפגש יעסוק בקשר שבין התפתחות מינית וחברתית והתנהגות, בהבנת תהליכים איתם מתמודד הילד / המתבגר עם המוגבלות, בדילמות העומדות בפני הסביבה המשפחתית, ובמתן כלים מעשיים להתמודדות עם אתגרים אלו.
  • התנהגויות מאתגרות*: הבנת הנושא בראייה רב תחומית כוללת, שינוי תפיסה- מתגובה למניעה, כלים אפקטיביים להשגת שיתוף פעולה והצבת גבולות.

        * קיימת אפשרות להמשך ליווי הצוות בבניית תכניות התנהגות מותאמות על ידי מנתחת התנהגות

  • תהליך גמילה לילדים עם מגבלות: איך מתחילים את התהליך, אבחון יכולותיו של הילד , קביעת דרכי עבודה מותאמות, הדרכה לצוות ולבני המשפחה.
  • מערכת התחושה והשפעתה על אנשים עם מוגבלות: הכרות עם מערכת התחושה, כיצד היא משפיעה על התפקוד היומיומי? כלים להתמודדות עם קשיים בוויסות החושי.
  • תהליכי תקשורת ותת”ח: הכרת מושגים בהתפתחות תקשורתית, דרכי תקשורת, אמצעים לתקשורת חליפית וכלים לשיפור התקשורת.
  • הנגשה קוגניטיבית: מהי הנגשה קוגניטיבית, למי היא נחוצה, איך מנגישים את המידע לאדם עם מוגבלות.
  • טכנולוגיה מסייעת: חשיפה והכרות עם טכנולוגיות עדכניות, חשיפה לאפליקציות חכמות, שימוש בתת”ח, טכנולוגיה מסייעת בשירות האדם עם מוגבלות.
  • פיתוח זהות מקצועית של יחידת המוגבלויות: תפקיד הצוות בליווי המשפחות, גיבוש זהות מקצועית של היחידה, עקרונות במתן שירות מוכוון אדם, התמודדות עם עומסים, תהליכי שחיקה, עבודת צוות, דילמות וניתוחי מקרה.
  • חוסן במצבי חירום ובשגרה השוחקת: פיתוח חוסן בראיה ארגונית ו/או צוותית.
  • ניהול עבודה עם מתנדבים במסגרת
  • מודל הICF – הכרות עם כלי האבחון על פי תפקוד. השינויים בתפיסת העולם והיישום בעבודה.

היבטים רגשיים חברתיים:

  • עמדות וסטיגמה עצמית: התפתחות עמדות, איך מתמודדים עם עמדות בחברה, איך מתמודדים עם עמדות איש המקצוע כלפי אנשים עם מוגבלות, השפעתן של עמדות על ההתפתחות הרגשית והחברתית של האדם ומשפחתו. דרכים לשינוי עמדות.
  • עולמו הפנימי והרגשי של האדם עם מוגבלות: מה אנחנו יודעים על הקשר שבין רמת תפקוד לעולם הפנימי? דרכים לטיפול רגשי לאנשים עם מוגבלות.
  • אתגר האבחנה הכפולה: מאפיינים וביטויים של אבחנה כפולה. פסיכופתולוגיה, דכאון וחרדה, אבחנה כפולה , כלים לזיהוי ואבחנה מבדלת, התמודדות עם האתגרים הייחודיים.
  • שירות מוכוון אדם: הכרת העקרונות והמרכיבים של שירות מכוון אדם, דרכים יישומיות לשינוי בתפיסת מקבלי השירות; מחסד לזכות, כלים להעצמת האדם עם המוגבלות, סנגור עצמי ויישום במסגרת.
  • שילוב והכלה בקהילה: עקרונות מנחים בעבודה עם אדם עם מוגבלות, נורמליזציה, הכלה, השתלבות אנשים עם מוגבלות בקהילה; תכניות מובילות בארץ לשילוב בוגרים.
  • סנגור וייצוג עצמי: מנהיגות אישית וקבוצות מנהיגות והשפעתם על שינויי איכות החיים ושינויי מדיניות.

למידע נוסף ולהתאמת הכשרה לצרכי המסגרת,

אנא פנו אלינו

ליאת ריינהרץ – רכזת תכניות לימודים והכשרות

09-7701247 | liat@beitissie.org.il

מכון טראמפ בבית איזי שפירא

آمال أبو مخ غرة مركزة برامج دراسية واستكمالات

09-7701243 | amal@beitissie.org.il

معهد ترامب ببيت ايزي شبيرا