אנשים עם לקויות למידה מורכבות, חיים במציאות קיומית לא קלה. למראית עין, נראה כי הם משתלבים בקרב האוכלוסייה הרחבה, אך יחד עם זאת הם חווים קשיים וחסמים רבים בחייהם ולעתים קרובות מודרים ממסגרות ללימודי המשך, הכשרה מקצועית והקשרים חברתיים רבים. חוויה זו פוגעת בערך העצמי ובגיבוש זהות של מסוגלות.

התכנית “אוניברסיטה משולבת” אותה יזמנו בבית איזי שפירא לפני 20 שנים, נועדה לתת מענה לבוגרים עם לקויות למידה מורכבות , המעוניינים להשתלב בלימודים באקדמיה ולחוות למידה משמעותית, מונגשת קוגניטיבית, המכוונת לביסוס זהות של מסוגלות. קורס הליבה בתכנית הינו “האומנות לחיות – מבוא לפסיכולוגיה מעשית”. קורס זה הינו דו-שנתי והוא מאפשר ללומדים היכרות עם גישות נבחרות בפסיכולוגיה ככלי להתבוננות, לבניית “תעודת זהות של מסוגלות” ולגיבוש חזון אישי תואם יכולות.

בתכנית קורסים נוספים להעשרה במגוון נושאים וכן קורסים משולבים עם סטודנטים לתואר במוסדות אקדמיים שונים ברחבי הארץ.

הקורסים השונים באוניברסיטה המשולבת מועברים במתכונת של קבוצה לומדת – כלומר, לצד למידה אקדמית מונגשת מתקיים שיח ער של הסטודנטים על מנת לחבר בין “המדרש למעשה” ועל מנת לגזור מהחומר הנלמד כלים שיוכלו לסייע ללומדים לקדם את איכות חייהם וחוויית הגשמה. דרכי ההוראה מותאמות ליכולות של הסטודנטים ברוח גישת “ההוראה המעצימה”  שפותחה באוניברסיטה המשולבת. הסטודנטים מתערים בקרב כלל הסטודנטים, ומגשימים חלום שהיה בעבר בלתי אפשרי – ללמוד באוניברסיטה כמו כולם. מחקר הערכה בדק את התוכנית במשך שלוש שנים ובו דווחה שביעות רצון רבה של הסטודנטים.

לאור הצלחת התוכנית, היא הורחבה למסגרות אקדמיות שונות עבור מגוון אוכלוסיות ברחבי הארץ. התוכנית פועלת כיום באוניברסיטת בר אילן, בקריה האקדמית אונו, במכללת דוד ילין, במכון ויצמן למדע, בקריה האקדמית אונו, באקדמית גליל מערבי, במכללת סמי שמעון, המכללה האקדמית רמת גן ובמסגרות נוספות.