נועצים שיניים: חידושים במרפאה שלנו

פותח פה לשימוש ביתי:

אחד האתגרים בטיפול בילדים ובבוגרים עם מוגבלות הוא פתיחת הפה והשארתו במצב זה בזמן הבדיקה והטיפול. במרפאת בית איזי שפירא משתמשים באביזרים שונים המקלים על כך, ומאפשרים למטופל להשאיר את הפה פתוח מבלי להתאמץ.

הורים ומטפלים רבים מספרים על קושי דומה בזמן צחצוח השיניים בשל המאמץ הדרוש להשארת הפה פתוח בזמן הצחצוח.

אחד הפתרונות שאנחנו יכולים להציע  הוא אביזר ביתי, המאפשר פתיחה של הפה והשארתו פתוח בעת הצחצוח.  האביזר עשוי פולימר קשיח ורב פעמי, שניתן להניחו בין השיניים כך שישמש מעין משענת לשניים. במצב זה, ניתן לצחצח את כל משטחי השיניים בצורה פשוטה ויעילה.

לפרטים, רכישה והדרכה בשימוש באביזר, ניתן לפנות לצוות מרפאת השיניים בבית איזי שפירא 09-7701208.

טיפול אורתודנטי בילדים ובוגרים עם מוגבלות: מאסתטיקה ועד היגיינה

חיוך בריא ואסתטי מהווה היום כרטיס ביקור עיקרי להשתלבות בחברה. יישור שיניים מאפשר יופי ואסתטיקה, דיבור נכון ויכולת לעיסה תקינה.

הורים רבים לילדים עם מוגבלות כלל לא מעלים על דעתם כי טיפול שכזה הוא אפשרי. לפעמים הם נמנעים מכך בשל חוסר מודעות, לפעמים בשל חשש מיכולתו של הילד לשתף פעולה ולפעמים בשל החרדה מהסתגלותו להתקנים שיודבקו לפיו.

טיפולים אלו, ניתנים לביצוע במרפאת השיניים בבית איזי שפירא. שם, באווירה משפחתית, נמצאים הרופאים המומחים באורתודנטיה, ד”ר מוליק קורנהאוזר וד”ר אלון כץ, המוכשרים לטיפול באנשים עם מוגבלות

האספקט האסתטי: טיפוח ושילוב

לעיתים קרובות, לילדים ולבוגרים עם מוגבלות  תווי פנים המגדירים אותם כחריגים. ליקוי הסגר (האופן בו נסגר הפה) תורם לכך, מעצים את החריגות ומבדיל את הילדים עוד יותר משאר בני גילם, שלעיתים קרובות עוברים טיפולים אורתודנטיים ויישור שיניים.

לכן – בעיקר בעידן זה בו ילדים עם מוגבלות משתלבים בחינוך הרגיל ובקהילה – ישנה חשיבות רבה למראה אסתטי.

האספקט הבריאותי: שיפור איכות החיים

ליקוי הסגר עלול לפגום ביכולת הדיבור, הבליעה, הלעיסה ובמפרקי הלסתות. מחקרים רפואיים שונים מראים כי טיפול אורתודנטי עשוי לעזור בהתגברות על בעיות אלו, ולשפר את איכות החיים.

בנוסף, קל יותר לשמור על ההיגיינה של שיניים ישרות מאחר וקל יותר להגיע לכל משטחי השיניים בזמן הצחצוח ולמזון אין נטייה להיכלא בין השיניים. לכן, טיפול שכזה צפוי לסייע במניעת עששת ודלקות חניכיים.

כיצד תדעו האם האדם היקר לכם מתאים לטיפול?

כדי להצליח בטיפול,  צריכה להיות מוטיבציה לשיפור המראה ובריאות הפה והשיניים של המטופל או של משפחתו. חשוב להדגיש, כי בשונה מטיפול בילדים ובוגרים ללא מוגבלות, במטופלים שלנו בני המשפחה הם אלו שנדרשים לגלות מוטיבציה ואחריות לטיפול. יתרה מכך – בחלק מהמקרים האחריות כולה על ההיגיינה ותחזוקת המכשור מוטלת על ההורים.

במרפאתנו הטיפול מבוצע לאחר הכרות עם המתרפא ומשפחתו, הבנת צרכיו ומגבלותיו והתאמת תוכנית טיפול אישית.

אתגרים צפויים בזמן הביקור:

אנשים רבים, ילדים ובוגרים, עם מוגבלות מתקשים לשתף פעולה לאורך זמן, ועל כן הישיבה אצל רופא השיניים עם פה פתוח עלולה להיות מורכבת. אנו מציעים לכך מספר פתרונות, בין היתר הדבקת המכשור האורתודנטי והסרתו בהרדמה כללית. כאשר לאחר מכן, פגישות הטיפול השוטף הן קצרות יותר ונעשות בטכניקות מיוחדות המתאימות ליכולת המטופל.

בנוסף, ישנם מטופלים המתקשים להסתגל לנוכחות אביזרים זרים בתוך הפה, אם בשל קשיים בוויסות החושי או ביכולת הסתגלות נמוכה לשינויים. במקרים אלו, הרופא משתמש בטכניקות שונות כמו, חשיפה הדרגתית למכשור בה מודבקים מספר סמכים אורתודנטים על שיניים בודדות כטיפול מקדים, וזאת על מנת להעריך ולבנות את יכולת ההסתגלות של המתרפא לנוכחות המכשור האורתודנטי.

קשיים צפויים בתקופת הטיפול: 

הסתגלות – מניסיוננו, המטופלים מתרגלים בסופו של דבר לנוכחות הסמכים האורתודנטיים לתקופת הטיפול

שמירה על היגיינה – נוכחות המכשור האורתודנטי מאפשרת הצטברות מזון ומקשה על ניקוי השיניים. במהלך הטיפול קיימת חשיבות רבה לשמירה קפדנית על היגיינת הפה. צוות המרפאה יתאים לכל מתרפא תוכנית טיפול מניעתית לתקופת הטיפול הכולל ביקור אצל השיננית כל 3 חודשים והדרכה להיגיינה בבית.

גם זה עלול לקרות – לעיתים בתקופת הטיפול חוט או סמך עלולים להתנתק ממקומם ולגרום לכאב. חלק מהמתרפאים מתקשים להביע אי נוחות מהדבר או להתלונן על כך, ועל כן יש צורך במעקב צמוד ויומיומי של ההורים או המטפלים, כמו גם בתקשורת יעילה עם המרפאה.

לסיכום,

תהליך יישור השיניים אורך בין שנה וחצי לשנתיים ודורש התמדה רבה, התוצאה היא – חיוך יפה ובריאות הפה והשיניים  והדרך היא מסע של העצמה והצלחה למטופל ומשפחתו

קצת חיוך: מכתב תודה מאמא של אילה קוסמן

לכבוד מרפאת השיניים ע”ש נעמי ושמעון דיטקובסקי בבית איזי שפירא ולכבוד הקרן המשפחתית ע”ש תד אריסון:

לפני למעלה משנה הגענו למרפאתכם לטיפול שיניים מורכב ויקר. אילה, שנולדה עם תסמונת דאון, הייתה בתקופת הטיפול בת 29 וכמעט שלא נשארו לה שיניים בלסת העליונה.

ברצוני להודות לכם – בשמי, בשם אביה של אילה ובשם בתנו עצמה. הטיפול שהענקתם לה שיקם את הלסת העליונה שלה, ובכך למעשה סייע לה לאכול באופן נוח יותר ושיפר את מראה החיצוני.

לאורך כל תקופת הטיפול הלא פשוטה, הקלתם עלינו. עזרתם לנו ולה להתרכז בטיפול עצמו  זאת תוך שאתם מספקים תמיכה, הרגעה, וטיפולים.

אין מילים שיספיקו לשבח את הפרויקט החשוב שלכם. צוות מרפאת השיניים בבית איזי שפירא טיפל באילה ובנו באכפתיות ובנדיבות, ותרם ככל יכולתו תוך התחשבות בתנאים הקשים של בתנו, הנובעים מתסמונת הדאון ומבעיות נוספות.

הצוות כולו ראוי לשבח, ובמיוחד רופא השיניים ד״ר פול שדה ומנהלת המרפאה הדסה גרנות. ד״ר שדה השגיח באופן צמוד על כל המהלך הרפואי המסובך וגברת גרנות היוותה לנו אוזן קשבת ועזרה לנו בסוגיות הכספיות – ועל כך התודה.

כעת, הודות לאל הטוב ולעזרתם של כל הגורמים המצוינים, אילה יכולה להשתמש בשיניים חזקות המושתלות היטב בפיה.

בשם אילה, בשם המשפחה כולה ובשמי – אני שולחת לכולכם תודה עמוקה,

פנינה קוסמן, רעננה

מאחורי החלוק: שיחה עם ד”ר ערין גמיל עבד על קאדר

מאחורי החלוק: שיחה עם ד”ר ערין גמיל עבד על קאדר – מומחית לרפואת שיניים לילדים ונוער

״בסופו של דבר, אנחנו מטפלים בילד ולא בשן״ אומרת  ד”ר ערין גמיל עבד על קאדר, בת 36 מטייבה, עובדת כבר שנה וחצי במרפאת השיניים של בית איזי שפירא. בשיחה קצרה שערכנו איתה, היא מספרת על הסיפוק שניתן לשאוב מעבודה עם ילדים בעלי מוגבלויות.

מה משך אותך לעבוד דווקא עם ילדים עם מוגבלות?

אני עוסקת ברפואת שיניים כבר 11 שנים, משנת 2007.  ילדים עם מוגבלות הם מאוד מיוחדים, ונמשכתי לעבודה איתם עוד מהתקופה בה הייתי מתמחה. זהו טיפול מאוד מאתגר, אך כשמגיעים לתוצאות טובות ישנו סיפוק גדול יותר.

האם יש משהו בתכונות האופי שלך שמשך אותך לכיוון הזה? יש משהו מיוחד בך שהופך אותך למתאימה יותר לסוג כזה של טיפולים?

אני לא חושבת שיש בי משהו שמבדיל אותי מאחרים, פשוט תמיד אהבתי את זה. עם זאת, רכשתי כלים רבים במהלך השנים, ודרך העבודה עם אותם ילדים למדתי המון על עצמי.

במה הטיפול בילדים עם מוגבלות שונה מטיפול שיניים לאוכלוסייה הכללית?

הילדים שלנו נדרשים להכנה מראש.  במרפאה בבית איזי הכנו סרט “הכנה לביקור ראשון במרפאה” שנשלח להורים במייל לפני ביקור ראשון – בסרט הם נחשפים למראה חדר ההמתנה והמרפאה ואפילו תמונה של הרופא והמכשור כדי שיתרגלו לרעיון.  במהלך הבדיקה אנחנו מראים להם את הכלים בהם אנחנו עומדים להשתמש וגם מסבירים להם בכמה משפטים מה אנחנו עומדים לעשות. טכניקה זו עוזרת לילדים וגם להורים.

באופן כללי, אני נדרשת להיות מהירה יותר ויעילה יותר מאשר טיפול באוכלוסיות אחרות. יש ילדים בעלי התנהגות רגועה יותר ויש ילדים בעלי התנהגות רגועה פחות – ובסופו של דבר אנחנו נדרשים להתאים את הטיפול לאופי הילד, להתנהגותו ולגילו.

ספרי לנו משהו אישי עליך, משהו שהצוות והמטופלים לא יודעים עליך.

אני אוהבת לטייל בטבע, כשיש לי זמן, עם שלושת הילדים שלי ובעלי. השקט, הסבלנות והרוגע שבי תורמים רבות בזמן העבודה, מסייעים לשמור על רוגע המטופל.  אני מאוד אוהבת להשתלב בקבוצות ובמקומות חדשים ונהנית מהעבודה עם הצוות המקסים של המרפאה בבית איזי שפירא.

חמישה דברים שצריך לדעת על צחצוח שיניים:

מברשת השיניים היעילה ביותר היא זאת בעלת ראש קטן, סיבים ישרים ורכים.

 

 

אין עדיפות לשימוש במברשת שיניים חשמלית על פני מברשת שיניים ידנית. יחד עם זאת מברשת שיניים חשמלית מאפשרת להסתמך פחות על מיומנות המצחצח ולכן מומלצת יותר.

 

 

סוג משחת השיניים אינו משפיע על יעילות ניקוי השיניים. ולכן אם לא ניתן להשתמש במשחה ניתן גם לצחצח עם מים בלבד.

 

 

לשיניים יש מספר משטחים הזקוקים להברשה, ויש להקפיד לצחצח את כולם.

 

 

הצחצוח החשוב ביותר  הוא זה של לפני השינה. זאת מכיוון שבזמן השינה הפה לא פעיל ועל כן הפרשת הרוק פוחתת – מה שמאפשר לחיידקים להתרבות ביתר קלות.

 

 

    יצירת קשר

    שם

    מייל

    טלפון

    במה נוכל לעזור?