• פרופ' נינה קורן-קריא - בית הספר לעבודה סוציאלית, המרכז לחקר התפתחות הילד, אוניברסיטת חיפה
    ד"ר רינת פניגר-שאל - בית ספר לטיפול באמצעות אומנויות, המרכז לחקר התפתחות הילד, אוניברסיטת חיפה
    מחקר אורך אשר התמקד בהערכת יכולות רגשיות וחברתיות של מתבגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ובחן את הקשר בינן לבין גורמים שונים בילדותם.

  • יובל בגנו - מעריב Online
    מחקר שנערך בבית איזי שפירא והתמקד בשינוי שחל גם אצל ההורים עקב התערבות טיפולית בקרב פעוטות עם מוגבלות.

     

  • ד"ר מירי קרן - פסיכיאטרית ילדים ונוער
    שיר מעיין זיו - MA, פסיכולוגית התפתחותית
    סקירה זו של הספרות שנכתבה על התערבות פסיכולוגית מוקדמת בפעוטות עם מוגבלות עוסקת בחשיבותם הרבה של אבחון וטיפול נאותים להקלת הקשיים המכבידים על התפתחות תקינה של פעוטות עם מוגבלות.

  • עריכה: ד"ר טלי-נוי הינדי - ביתא מחקר
    מכון ברימן בבית איזי שפירא שם לו למטרה לפתח שירותים חדשים ולהרחיב את סל השירותים  לילדים ומבוגרים עם מוגבלות ומשפחותיהם בתחום הטיפול הרגשי ולכן נדרש לעבודת איסוף מידע, ריכוז ומיפוי של המענים הניתנים לאנשים עם מוגבלות, ובמיוחד ילדים עם מוגבלות, בתחום של הממד הרגשי של רווחה נפשית בישראל ובעולם.
    מטרות הסקירה הן מיפוי הצרכים והמענים הקיימים והחסרים, היכרות עם גישות, תיאוריות ומודלים לטיפול רגשי באנשים וילדים עם מוגבלות בדגש על ילדים בגיל הינקות ובגיל הרך, וכן תיאור וניתוח המצב הקיים על מנת שבית איזי שפירא יוכל לפתח מודל התערבות וליווי רגשי מיטבי במעונות יום שיקומיים.

  • בית איזי שפירא
    בבית איזי שפירא מוקם המרכז הראשון בישראל לטיפול רגשי לילדים עם מוגבלויות ע”ש מיכל אהרונוף בן רעי ז”ל. מטרת המרכז היא לקדם ולפתח את תחום הטיפול הרגשי בקרב פעוטות ותינוקות עם מוגבלות, על פי מודל טיפולי חדש שפותח על ידי בית איזי שפירא.

     

  • יצחק הירשברג - פסיכותרפיסט, מנהל המרכז לטיפול רגשי בילד ובמשפחה, בית איזי שפירא
    ראוי לתת את הדעת גם להיבט ההנגשה הרגשית. הליווי הרגשי המתאים לאנשים עם מוגבלות מהווה עבורם מעין רמפה נפשית שתאפשר לממש את יכולותיהם, כל אחד לפי כישוריו.

  • לימור מאירוביץ - פסיכולוגית קלינית מומחית, מנהלת המרכז לטיפול רגשי, בית איזי שפירא
    מאמר דעה על מגפת הבדידות המתפשטת בעולם, השפעתה על אנשים עם מוגבלות והאם ניתן לפתח חיסון גם נגדה.

  • יצחק הירשברג - פסיכותרפיסט, מנהל המרכז לטיפול רגשי בילד ובמשפחה, בית איזי שפירא
    עם הגל השני של וירוס הקורונה מובן כי המצב הנוכחי של על גווניו השונים יימשך עוד תקופה לא קצרה. למצב זה יש השפעה נפשית על הילד ועל ההורים, ובמידה רבה יותר אצל ילדים עם מוגבלות התלויים במידה רבה בעזרה ובתמיכה של הסביבה. המאמר מציע כמה דרכים שיקלו על הילד ועל ההורים להתמודד עם המצב, לנסות ולקבל את הדברים כמו שהם אבל גם למצוא את הכוחות להחליט איך נוהגים כלפיהם. 

  • יצחק הירשברג - פסיכותרפיסט, מנהל המרכז לטיפול רגשי בילד ובמשפחה, בית איזי שפירא
    המאמר סוקר את המצב המיוחד בו נמצאים הורים לילדים עם מוגבלות בתקופה זו , ימי וירוס קורונה, ומציע מה כן ניתן לעשות עם הילדים עם המוגבלות בבית.

  • יצחק הירשברג - פסיכותרפיסט, מנהל המרכז לטיפול רגשי בילד ובמשפחה, בית איזי שפירא
    המאמר בוחן את מקומו של הגופני בטיפול באנשים עם מוגבלויות ואת השימוש הנעשה בגופו של המטפל בטיפול כזה.

     

  • יצחק הירשברג - פסיכותרפיסט, מנהל המרכז לטיפול רגשי בילד ובמשפחה, בית איזי שפירא
    המאמר בוחן את הקשר בין סינגור עצמי והתפתחות העצמי תוך הגדרת מהו סינגור עצמי בהקשר האישי, מה היא תחושת העצמי ואיך היא מתפתחת, ומה משותף לשני מושגים אלו. כמו כן מציע המאמר מספר הצעות לעידוד סינגור עצמי אצל ילדים עם מוגבלויות, מנקודת מבט פסיכולוגית. 

  • פרופ' מייק סלייד - הפקולטה לרפואה ומדעי הבריאות, אוניברסיטת נוטינגהאם, אנגליה
    מהדורה מעודכנת ומתורגמת לעברית של המדריך שפורסם בשנת 2013 ובו רעיונות לתמיכה בהחלמה אישית, מפת דרכים עדכנית למטפלים בבריאות הנפש.
    המדריך מתפרסם באדיבות יספר"א האגודה הישראלית לשיקום פסיכיאטרי (ע"ר).

  • יצחק הירשברג - פסיכותרפיסט, מנהל המרכז לטיפול רגשי בילד ובמשפחה, בית איזי שפירא
    לאנשים עם מוגבלות שכלית, נטייה גדולה יותר לפתח בעיות נפשיות, רגשיות והתנהגותיות. מטרת יום העיון היא להכיר את ההיבטים הנפשיים המייחדים אנשים עם מוגבלות שכלית, לדון בנושא ולהציג דרכי התערבות שונות
    ההרצאה ניתנה במסגרת יום עיון בנושא: אבחנה כפולה – היבטים פסיכיאטריים, רגשיים, התנהגותיים בקרב ילדים, מתבגרים ובוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית.הרצאות יום העיון מקושרות למאמר באדיבות קרן שלם.

  • יצחק הירשברג - פסיכותרפיסט, מנהל המרכז לטיפול רגשי בילד ובמשפחה, בית איזי שפירא
    מאמרו של יצחק הירשברג עוסק בשאלות האם יש הבדלים בין נכות של נשים לנכות של גברים, מהי התייחסות הסביבה לנכות של גבר לעומת התייחסותה לנכות של אישה,  ובמה שונים הדימוי והתפיסה העצמיים אצל גבר או אישה עם מוגבלות. 

  • יצחק הירשברג - מנהל המרכז לטיפול רגשי, בית איזי שפירא
    במאמרו בוחן יצחק הירשברג את מקומה שלל התנועה, בהתפתחות הרגשית הנורמטיבית, ואת ההשפעה האפשרית של הגוף הפגוע, והמוגבלות בתנועה על ההתפתחות הרגשית, ומתייחס לאופן שבו קשיים אלו באים לידי ביטוי ומעובדים בעבודה הטיפולית.

  • יצחק הירשברג - פסיכותרפיסט, מנהל המרכז לטיפול רגשי בילד ובמשפחה, בית איזי שפירא
    מאמרו של יצחק הירשברג עוסק במקומו של הגופני בהתפתחות הנפשית ובהשלכות האפשריות של גוף פגוע או מוגבל על דימוי ותפיסת הגוף. כיצד משפיעה המוגבלות על התפתחות העצמי ועל התגבשות דימוי ותפיסת הגוף אצל ילדים ומבוגרים, ומהן ההשלכות האפשריות של מציאות זו.
    המאמר פורסם לראשונה ב: "שיקום: בטאון עמותת חומש".

  • יצחק הירשברג - פסיכותרפיסט, מנהל המרכז לטיפול רגשי בילד ובמשפחה, בית איזי שפירא יצחק הירשברג מתאר את קשייהם של אחים החיים לצד אח פגוע, ומדגיש את הצורך להתייחס גם לילדים הנורמטיביים כביכול, אלו שפעמים רבות נושאים עול רגשי על כתפיהם בעקבות הפער בינם לבין האח הפגוע, עול שלרוב נותר לא מדובר ולא מטופל ומלווה אותם כל חייהם.

  • צופן אגמון - מטפלת במוזיקה ופסיכותרפיסטית, המרכז לטיפול רגשי, בית איזי שפירא
    לקויות למידה "הולכות עם הילד" לכל מקום ומשפיעות על החוויה הפנימית שלו, על עולמו הרגשי ועל אופן התפיסה שלו את המציאות. צופן אגמון מציעה במאמרה לחזק ילד כזה בטיפול רגשי, לעודד אותו למיצוי של הדברים בהם הוא טוב ומוכשר יחד עם העלאת המודעות העצמית לקשייו, וכמו כן לעזור להורים להכיל את ילדם.

  • עמית אדלשטיין, פסיכולוג קליני, המרכז לטיפול רגשי, בית איזי שפירא
    המאמר מתאר את קשייהם של ילדים ומבוגרים עם בעיות קשב וריכוז כפי שהם משתקפים בחוויה הרגשית והמנטלית אשר איתה הם חיים.

  • יצחק הירשברג - מנהל המרכז לטיפול רגשי בילד ובמשפחה, בית איזי שפירא
    לאחאות יש משמעות רבה בהתפתחות הרגשית האישית והבין אישית של ילדים. ליחסי אחים יש השפעה גם על החיים הבוגרים, על הזוגיות וההורות. המאמר מסביר ומתאר את מצבם של אחים לילדים ובוגרים עם נכויות.

  • יצחק הירשברג - מנהל המרכז לטיפול רגשי לילד ולמשפחה, בית איזי שפירא
    אצל ילדים עם קשיים מוטוריים מתלווים לעיתים גם קשיים נוספים, כמו הפרעות בקשב ובריכוז, לקויות למידה משמעותיות,  וקשיים על רקע רגשי. 
    המרכז לטיפול רגשי בבית איזי שפירא לקח על עצמו לתת מענה טיפולי לילדים ובני נוער כאלו ולבני המשפחה שלהם. 

  • צופן אגמון - מטפלת במוזיקה, המרכז לטיפול רגשי, בית איזי שפירא
    הטיפול הרגשי באדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית שם דגש על מאפיינים פסיכולוגיים שונים המאפיינים את החוויה ואת העולם הפנימי של האדם עם המוגבלות השכלית. 
    המאמר מתאר את רציונאל הטיפול הרגשי, הקשיים המאפיינים אותו והפוטנציאל הגלום בו לעזרה לילדים ולבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית.